به گزارش برداشت روز، به نقل از شستا رسانه، بهرغم شرایط خاصی که در سال ۹۸ در اقتصاد حاکم بود و در انتهای سال با شیوع کرونا تشدید شد، کاشی الوند توانست به اهداف خود دست یابد. با اقدامات صورت گرفته و بازگشت کیفیت به محصولات و تولید پرسلان ابعاد بزرگ، شرکت موفق شد در مجموع در سال ۹۸، ۲۵ درصد افزایش ریالی فروش را داشته باشد.
براین اساس میزان فروش کاشی الوند از۱۶۰میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۲۰۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ رسید. با اینکه در بودجه سال ۹۸ پیشبینی شده بود که سود شرکت۲۱ میلیارد تومان باشد اما بهدلیل عملکرد مناسب این شرکت توانست بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان سود خالص را محقق کند که اغلب این سود عملیاتی بود و ۱۷ درصد فراتر از پیشبینی بود.
رویکردی که در شرکت الوند شکل گرفت و با قدرت ادامه دارد، حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و لاکچری است؛ این رویکرد در نیمه دوم سال ۹۸ آغاز شده است و در سال ۹۹ نیز با تلاش گروهی در الوند ادامه دارد، زیرا در این محصولات با همان مواد اولیه از لحاظ مقداری و ارزشی و صرفا با فعالیتهای مهندسی میتوان محصولی تولید کرد که اقبال بازار بیشتری دارد و ارزش افزوده بسیار بالایی را برای شرکت ایجاد خواهد کرد. یکی از این موارد تولید محصول پرسلانهای براق، مات و فول پولیش در ابعاد یک در یک متر است.
این محصولات علاوه بر اینکه در بازار داخل ارزش افزوده مناسبی برای شرکت دارند، حضور در بازارهای صادراتی بهویژه در کشورهای حاشیه خلیجفارس را در پی دارند. زیرا این محصولات در این کشورها موردتوجه است و اقبال خاصی به ویژه برای سایز ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتیمتر دارند؛ هدف اصلی نیز در الوند از تولید این محصول به دست آوردن سهم بازار صادراتی از این محصول در این کشورها است.
درخصوص صادرات شرکت نیز، در انتهای سال ۹۷ و ماههای ابتدایی سال ۹۸ وقفهای را در صادرات شاهد بودیم که دلیل اصلی آن افت کیفیت بود اما با برنامهریزیهای صورت گرفته در مردادماه سال گذشته مسائل کیفی برطرف شد و صادرات شرکت الوند در شهریور ۹۸ مجددا آغاز شد.
برای دستیابی به این منظور اقدامات مختلفی برای ارتقای کیفیت در کاشی الوند انجام شد. ساختار شرکت با تغییراتی همراه بود تا واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت ادغام شدند و مدیریت واحدی را ایجاد کردند؛ این موضوع فاصله بین آزمایشگاه و واحد کنترل کیفیت را برطرف کرده و باعث افزایش سرعت عمل گردید.
این چابکسازی باث شد تا شرکت به حوزه تولید محصولات جدید با حداقل امکانات راه یابد؛ اکنون شرکت در نظر دارد محصولات جدید را با برند الوند تولید و روانه کند تا برند الوند با قدمت ۳۰ ساله و با توجه کیفیت و برندسازی های صورت گرفته به جایگاه واقعی خود دراین صنعت نیل پیدا کند.
با این حال صادرات سال ۹۸ به صورت ارزی انجام گرفته است و صادرات ریالی که در سالهای قبل انجام میشد متوقف نشده است و تعهدات ارزی شرکت الوند که در سال ۹۷ معوق شده بود در سال ۹۸ با صادرات ارزی صورت گرفته احیا شده است.
درخصوص مقاصد صادراتی نیز، بیشترین صادرات کاشی الوند به روسیه بوده است، همچنین صادرات به سریلانکا و آلمان با رایزنی با مشتریان جدید فعال شده و صادرات به سریلانکا از شهریور سال ۹۸ آغاز شد. بعد از تولید سایز ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتیمتر بازار عمان برای شروع به دلایل مختلف انتخاب شد، که اولین محموله صادراتی نیز در اواسط اردیبهشت جاری ارسال گردید و پیشبینی می شود در سال ۹۹ این روند افزایش یابد.
همچنین درخصوص روند تولید کاشی الوند نیز در سال ۹۸ با تولید ۷ میلیون و ۲۴۰ هزار مترمربع انواع کاشی و سرامیک و پرسلان بیش از سالهای ۹۶ و ۹۷ تولید داشته است. در همین حال بهای تمام شده را با وجود افزایش شدید قیمت مواد اولیه به شدت تحت کنترل بوده به طوری که خریدهای خارجی کاهش چشمگیری پیدا کرده و تمامی لعاب مصرفی از داخل کشور تهیه شده است و هدفگذاری ها نیز حکایت از ادامه روند در سال ۹۹ دارد.
طرحهای توسعه کاشی الوند نیز از جمله مباحثی است که مورد توجه مدیران آن قرار دارد؛ یکی از خطوط تولید شرکت در الوند ۳ که مخصوص تولید پرسلان است با تجهیز یک دستگاه چاپ دیجیتال تکمیل میشود و یک خط به خطوط تولیدی اضافه خواهد شد.
به دلیل اینکه درحالحاضر محصول ۸۰ در ۸۰ سانتیمتر و ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتیمتر قابلیت تولید همزمان را ندارند، خرید یک دستگاه چاپ دیجیتال در دستور کار قرار گفته است که با هماهنگی های صورت گرفته در سال جاری خرید این دستگاه از کشور ایتالیا صورت خواهد گرفت و به خطوط تولید الوند افزوده خواهد شد.
با توجه به بورسی بودن شرکت تمام مراودات صورت گرفته به صورت شفاف می باشد و همگان می توانند به اطلاعات کدال بورس دسترسی داشته باشند.
لینک کوتاه
https://bardashtrooz.ir/news/17749