۰۹ مرداد ۱۴۰۳ | 14:55
کد خبر : 175597

راهنمای سفر به ماسال از سایت برداشت روز قسمت سوم

راهنمای سفر به ماسال.

به گزارش برداشت روز،  راهنمای سفر به ماسال:
تاریخچه شهر ماسال
اگر قرار باشد شهر ماسال را از جنبه تاریخی بررسی کنیم، منطقه‌ای که این شهر در آن قرار گرفته به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد. قبرستان‌های قدیمی و خرابه‌هایی که در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شده‌اند، نشان‌دهنده عمر طولانی منطقه هستند که به عصر آهن می‌رسد و در آثار ملی کشور ثبت شده است.

جدا از کهن‌سال بودن منطقه ماسال، اگر بخواهیم درباره تاریخچه شهر ماسال صحبت کنیم، باید خاطرات یک قرن اخیر را مرور کنیم. ماسال در ابتدا، یک منطقه خوش‌آب‌وهوا در کنار رود خالکایی بود که برای مبادله کالا، بازارهای هفتگی داشت. این منطقه هیچ‌گونه امکانات رفاهی، خدمات درمانی، مدرسه، مسکن، درمانگاه و… نداشت و به‌قول تاریخ‌نویسان، به‌نوعی بن‌بست جغرافیایی و اجتماعی بود تا اینکه مدیریت منطقه ماسال به‌عهده فردی به نام انامقلی ماسالی (۱۲۷۵-۱۳۵۲ ش) قرار گرفت. انامقلی با توجه به تجربه‌های خود در تجارت و مدیریت و درک متفاوتی که از تغییرات زمانه داشت، به فکر تغییرات بزرگ بود.

 

پس از آغاز فعالیت انامقلی، مدرسه، درمانگاه، مسکن و خدمات درمانی و پزشکی به ماسال اضافه شد. امکانات مهمی مثل برق و آب در دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ شمسی با ساخت کارخانه برق و شبکه لوله‌کشی تامین شد و در نهایت با تاسیس شهرداری، همه‌چیز در شهر تکمیل شد.

انامقلی تخصص چندانی نداشت اما با توجه به اینکه از اهمیت تعلیم و تربیت، جاده‌سازی و تشکیلات شهری باخبر بود، توانست تغییرات مهمی در ماسال ایجاد کند. او با کمک اندیشه و دیدگاه متفاوت خود، حدود ۵۰ سال تلاش کرد تا یک بازار قدیمی و ناشناخته مثل ماسال را به یک شهر مسکونی و مشهور با امکانات کافی برای زندگی تبدیل کند.

ماسال، تا سال ۱۳۷۵ شمسی، بخشی از شهر تالش بود اما با آبادتر شدن منطقه و گسترش امکانات، در سال ۱۳۷۶ با عنوان شهرستان ماسال تفیک و جزئی از محدوده ماسال شد. با توجه به این توضیحات، هر اتفاقی که شهر ماسال را به یک منطقه گردشگری محبوب تبدیل کرده، به صد سال اخیر و تغییرات بزرگ آن برمی‌گردد.

تجارتخانه آراد برندینگ