بازاریابی پیامکی ابزار قدرتمندی است که به کسبوکراها اجازه میدهد به طور مستقیم با مشتریان فعلی خود ارتباط برقرار کرده و مشتریان جدید جذب کنند. پیامک نرخ باز شدن بالا و فرآیند سریعی دارد و به همین دلیل راهی موثر برای تبلیغ محصولات، افزایش فروش و جذب مشتریان جدید است.
در این مطلب میخواهیم ۸ ایده برای طراحی پیامکهای تبلیغاتی جذاب و موثر را با هم بررسی کنیم. فراموش نکنید که این ابزار به خودی خود معجزه نمیکند و برای استفاده بهینه از آن باید خلاق باشید و ایدهها را به خوبی اجرا کنید.
ایدههایی برای طراحی پیامکهای تبلیغاتی جذاب و موثر
حتما مشتاق شدهاید که درباره این ایدهها بخوانید و آنها را در طراحی کمپین پیامکی بعدی خود به کار بگیرید. پس بدون فوت وقت، به سراغ این ایدهها و استرتژیها میرویم.
شخصیسازی پیامک
هر مطلبی درباره هر نوع از بازاریابی بخوانید این نکته که پیام تیلیغات باید شخصیسازی شده باشد، تکرار میشود. در بازاریابی پیامکی هم باید پیامهای شخصیسازی شده به مشتریان بفرستید تا توجه آنان را جلب کنید. این نوع از پیامکها با ایجاد حس ارزشمندی و درک مشتری، نرخ تعامل را به میزان قابل توجهی افزایش میدهند.
دستهبندی مشتریان
یکی از استرتژیهای مهم برای شخصیسازی پیامک، دستهبندی مشتریان است. سعی کنید مشتریان خود را براساس سن، جنسیت، رفتارهای پیشین آنها، محل زندگی و غیره تقسیمبندی کنید تا در آینده بتوانید متناسب با علایق و نیازهای آنان پیامک ارسال کنید.
از دادههای قبلی استفاده کنید
اگر میخواهید به مشتریان قدیمی یا کسانی که در سایت شما ثبتنام کردهاند پیامک بفرستید، باید از دادههای قدیمی که کاربران در سایتتان وارد کرده یا آنها را به نحو دیگری به دست آوردهاید، استفاده کنید. مثلا متن پیامک را با نام آنها شروع کنید. همچنین میتوانید رفتارهای پیشین آنها را در سایتتان بررسی کنید و ببینید بیشتر به کدام محصولات و خدمات علاقه داشته و سپس محصولات مرتبط را به آنان پیشنهاد دهید. مثلا:
مهسا عزیز،
محصولات جدید آرایشی و بهداشتی را از دست ندهید.
پیامکهای مناسبتی
یادتان نرود که هر سال یک پیامک بتریک تولد یا سالگرد ازدواج و هر مناسبتی که مربوط به شما و مشتریانتان میشود ارسال کنید. همین شخصیسازی خیلی پیش پا افتاده، میتواند شما را در ذهن مشتری از سایر برندها متمایز کند.
تخفیف و پیشنهادات ویژه
حتما حالا فکر میکنید که تخفیف که ایده نو و جدیدی نیست. بله درست است، دادن تخفیف و پیشنهادات ویژه همیشه یکی از استراتژیهای فروش و بازاریابی بوده و خواهد بود. اما اینکه شما چگونه تخفیف بدهید، میتواند بسیار مهم باشد.
تخفیف محدود
همیشه سعی کنید برای ارسال پیامک کد تخفیف، یک محدودیت برای کاربران خود ایجاد کنید. همین محدودیت میتواند انگیزهای بسیار قوی برای خرید در کاربران شما ایجاد کند. برای دادن تخفیف یک محدوده قیمتی و یا یک محدوده زمانی در نظر بگیرید تا حس فوریت در ذهن کاربران ایجاد شود. با همین حس فوریت و حس از دست دادن است که کرابران وسوسه میشوند خرید خود را در همان ساعت نهایی کنند و با خرید کردن با تخفیف، احساس برنده شدن داشته باشند.
پیشنهادات VIP
تمام افراد دوست دارند با آنان متفاوت از مردم برخورد شود. شما هم میتوانید از این احساس دلنشین انسانی نهایت استفاده را ببرید و برای مشتریان خود یک سری تخفیفات ویژه درنظر بگیرید. در متن پیامک حتما کلمه VIP را بیاورید و از کلمات هیجانانگیز استفاده کنید. اینکه مشتریان بدانند جزو معدود کسانی هستند که میتوانند از محسولات استفاده کنند و آنها را با تخفیف ویژه بخرند، محرک خوبی خواهد بود.
برای ارسال پیشنهادات VIP بهتر است یک خبرنامه پیامکی درست کنید و از افراد بخواهید عضو باشگاه مشتریان شما شوند. البته باید راهی برای لغو پیامک تبلیغاتی هم پیش رویشان بگذارید تا اگر روزی از دریافت پیامکها منصرف شدند، بتوانند بهراحتی این کار را انجام دهند.
دعوتنامه و بهروزرسانی
پیامک یک راه فوقالعاده برای اطلاع رسانی به مشتریان در مورد رویدادهای حضوری و آنلاین، مانند دعوت به وبینارها، سمینارها، محصولات جدید، جشن افتتاحیه، شعبه جدید و غیره است.
یادآوری رویداد
با استفاده از پیامکهای زماندار و ارسال خودکار، میتوانید چند روز قبل از رویداد، به مشتریان پیامک بفرستید و به انان یادآوری کنید که این رویداد را از دست ندهند. مثلا:
فردا ۱۰ صبح منتظر حضور گرم شما در جشنواره فروش تابستانی محصولات جدید هستیم.
آپدیت از رویداد
یکی از خلاقانهترین استراتژیها برای اینکه مطمئن شوید افراد در آینده رویدادهای شما را از دست نخواهند داد، ارسال پیامکهایی زنده از رویداد است. مثلا اگر یک وبینار در حال برگزاری است، هنگام شروع، یک پیام بفرستید و آغاز وبینار را به کسانی که رویداد را از دست دادهاند اعلام کنید. همچنین در طول وبینار، نکات کلیدی را خیلی خلاصه برای افراد ارسال کنید. این نکته باعث میشود در وبینارهای بعدی، افراد حضور پیدا کرده و جاهای خالی ذهنشان را پر کنند.
خرید بلیط
یکی دیگر از استراتژیهای خوب برای ارسال پیامک رویدادها، لینک خرید بلیط و یا تایید بلیط مشتریان است. از این استراتژی میتوان برای رویدادهای فرهنگی هنری، نمایشگاههای مد و لباس، فروش ویژه، افتتاحیه رستوران و غیره استفاده کرد.
نظرسنجی و مسابقه
حتما میدانید که گرفتن بازخورد از مشتریان تا چه اندازه در بهبود کسبوکارتان اهمیت دارد. با یک نظرسنجی و امتیازدهی میتوانید بفهمید در کدام قسمتها قوی عمل کردهاید و کدام قسمتها نیاز به توجه بیشتری دارند. یکی از راههای دریافت سریع بازخورد هم ارسال پیامک است.
از طرف دیگر، کسی نیست که از مسابقه خوشش نیاید و دوست نداشته باشد در یک بازی ساده جایزه بگیرد. شما هم میتوانید از این فرصت استفاده کنید و یک مسابقه پیامکی یا حتی قرعهکشی ترتیب دهید.
نظرسنجی پس از خرید
بسیاری از سایتها و کسبوکارهای بزرگ پس از تحویل کالا و محصولات یک پیامک به مشتری ارسال میکنند و از او میخواهند نظر خود را در رابطه با سفارشها بنویسند یا امتیاز دهند. مثلا:
محمد عزیز، از خرید شما متشکریم. چقدر از محصول جدید خود راضی هستید؟ وارد لینک زیر شوید و دیدگاه خود را در رابطه با سفارشتان به ما بگویید.
تخفیف ویژه با شرکت در نظرسنجی
حتی میتوانید با دادن یک تخفیف کوچک برای خرید بعدی از مشتریان بخواهید به شما امتیاز دهند یا دیدگاه خود را ثبت کنند. با ارسال چنین پیامکی، با یک تیر دو نشان زدهاید. زیرا هم مشتری برای خرید بعدی خود انگیزه دارد و هم دیدگاه او در سایت شما ثبت شده است.
قرعهکشی پشت محصولات
یکی دیگر از راههای اس ام اس مارکتینگ که هم محبوب است و هم نیازی به ارسال پیامک از سمت شما ندارد، ثبت یک کد پشت محصولات است. مشتری پس از خرید محصول کد مربوطه را به شماره شما پیامک میکند. حالا شما مشتری را در قرعهکشی شرکت میدهید و در نهایت یک یا چند برنده اعلام میکنید. این روش در سالهای اخیر در ایران محبوبیت زیادی داشته و لازم نیست بگوییم که فروش شرکتهایی که از این استراتژی استفاده میکنند را هم، چند برابر کرده است.
مسابقه پیامکی
از دیگر ایدههای طراحی تبلیغات پیامکی که شرکتها کمتر به آن توجه کردهاند، برگزاری مسابقه پیامکی است. شما میتوانید چندین سوال چند گزینهای را طراحی کنید و یک کلیدواژه برای مسابقه در نظر بگیرید. حالا با وارد کردن کلیدواژه، مشتریان شما میتوانند وارد مسابقه شوند و شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنند. این استراتژی میتواند برای کتابفروشیها، موسسات کنکور و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.
پیامکهای خودکار
یکی دیگر از استراتژیهای مهم اما راحت برای طراحی پیامکهای تبلیغاتی، ارسال پیامکهای خودکار از سایت است. برای این کار باید سایت یا اپلیکیشن خود را به یک پنل پیامکی متصل کنید. به همین دلیل به سامانه پیامکیای احتیاج دارید که خدمات وب سرویس قویای داشته باشد و از افزونههای پیامکی متفاوت هم پشتیبانی کند. این نوع از پیامکهایی که از طریق سایت به صورت خودکار ارسال میشوند آنقدر متنوع هستند که در این قسمت فقط مهمترینها را بررسی میکنیم.
پیامک تخفیف زماندار
با نوشتن چند خط کد در سایت و یا با استفاده از افزونههای پیامکی، میتوانید در بازههای زمانی مشخص برای مشتریان قدیمی خود پیامک ارسال کنید و به آنان تخفیف دهید. به این صورت آنها دوباره تحریک میشوند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند و به این صورت میتوانید مشتریان را به برند خود وفادار کنید. اگر سایت وردپرسی دارید، میتوانید از افزونه مشتریان وفادار صبا و یا افزونه ووکامرس کنکاش استفاده کنید.
پیامک موجود شدن محصول
از دیگر پیامکهایی که میتوانید به صورت خودکار برای مشتریان بفرستید، پیامک موجود شدن محصول است. در سایت خود یک دکمه مخصوص «موجود شد خبرم کن» اضافه کنید تا کاربرنی که مشتاق خرید آن کالا هستند، با دریافت یک پیامک پس از موجود شدن با یک لینک مستقیم وارد سایت شما شوند.
پیامک خوشآمد گویی
همچنین میتوانید هنگامی که کاربر شماره موبایل خود را در سایت شما وارد کرد و ثبتنام او کامل شد، برایش یک پیامک خودکار خوشآمد گویی بفرستید. چنین محتوایی مشتریمداری شما را بالا برده و به کاربر حس خوبی منتقل میکند.
متن پیامک جذاب و موثر
اگر تمام موارد بالا را رعایت کنید، اما در طراحی پیامکهای تبلیغاتی خود به متنی که میفرستید توجه نکنید، انگار تمام استراتژیها و تلاشها را بیهوده به هدر دادهاید. نوشتن یک متن جذاب آنقدر مهم است که شاید لازم است روزها و هفتهها روی آن فکر کنید و از تیم ماکتینگ و افراد دیگر مشورت بگیرید.
ترندهای روز
هرچند وقت یکبار در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی یک کلمه یا عبارت مد میشود و سر زبان همه میافتد. سعی کنید اگر کلمه احترام مشتریانتان را حفظ میکند حتما از آن استفاده کنید تا هم سوار موج تبلیغات شوید و هم بتوانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.
توجه کنید که این صرفا یک پیشنهاد است و در صورتی از آن استفاده کنید که در جهت اهداف تبلیغاتی شماست. اگر حتی یک درصد احتمال میدهید که استفاده از این نوع عبارات لطمهای به کسبوکارتان میرند به فکر نوشتن یک متن جذاب دیگر باشید.
ایموجیها
نکته بسیار مهم دیگری که شاید برخی از کسبوکارها از آن استفاده نکنند، ایموجیها هستند. متن پیامک مانند ویدئوهای پر زرق و برق شبکههای اجتماعی یک عکسهای رنگارنگ بیلبوردها نیست که در یک ثانیه توجه مخاطب را جلب کند. شما باید با استفاده از ایموجیهای درست، توجه آنان را بگیرید و روی محصولتان بگذارید.
مفید و مختصر
نکته مهم دیگر در طراحی پیامکهای تبلیغاتی، مفید و مختصر نوشتن متن پیامک سات. حواستان باشد که فقط ۷۰ کاراکتر فرصت دارید که مخاطب را شکار کنید. از این ۷۰ کاراکتر هوشمندانه استفاده کنید. مثلا لزومی ندارد در متن پیامک توضیحات محصول خود را بنویسید یا تاریخچه شرکت را بیان کنید. همین که افراد بدانند شما چه چیزی میفروشید و از کدام درگاه میتوانند شما را پیدا کنند، برای نوشتن یک متن پیامک موثر کافی است. باقی ماجرا دیگر جذابیت کلمات و خلاقیت شماست.
استفاده از خطوط اختصاصی
ایده مهم بعدی برای طراحی پیامکهای تبلیغاتی جذاب و موثر، به نوشتن متن پیامک واستراتژیهای ارسال مربوط نمیشود، بلکه به درگاهی که از آن پیامک میفرستید مرتبط است. استفاده از یک خط اختصاصی، مخصوصا اگر رند و کوتاه باشد، در برندسازی شما بسیار موثر است. زیرا با هر ارسال مخاطب میداند که اس ام اس از طرف چه برندی آمده، این برند تا چه اندازه معتبر است و همین نکات باعث ماندگاری در ذهن مخاطب میشود.
ارسال با نام تجاری
حالا اگر بخواهید پا را کمی فراتر بگذارید، میتوانید از خط اختصاصی با نام تجاری استفاده کنید. به این صورت که مخاطب هنگام دریافت پیام، شماره اختصاصی را نمیبیند، بلکه نام برندتان را مشاهده میکند. گویی که شماره اختصاصی پیامکی شما را مانند شماره یک دوست یا خویشاوند در تلفن خود ذخیره کرده است. موسسات بزرگ مانند بانکها، دیجی کالا، اسنپ، فیلیمو و غیره از این استراتژی برای طراحی پیامکهای تبلیغاتی خود استفاده میکنند.
ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی
آخرین ایده برای طراحی پیامکهای تبلیغاتی، سادهترین آنها یعنی ارسال پیامک انبوه است. در این نوع از ارسال شما تعداد زیادی پیامک جذاب، به افراد میفرستید. اما اگر خاطرتان باشد، بالاتر گفتیم که باید مشتریان دستهبندی شوند و هر دسته، پیامک مرتبط با خود را دریافت کند.
ارسال پیامک انبوه منطقهای
اگر مخاطبان هدف شما در یک منطقه خاص زندگی میکنند، باید به آنها پیامک انبوه منطقهای بفرستید. مثلا فرض کنید یک هایپرمارکت در مرکز شهر دارید. افرادی که باید در نهایت مشتریان شما شوند، از یک شهر دیگر و یا ساکنان محدوده غرب شهر نیستند و باید تمرکز خود بر بازاریابی را روی افراد ساکن در مرکز شهر بگذارید. برای ارسال پیامک انبوه منطقهای چند راه دارید:
- ارسال پیامک به کدپستی
- ارسال از روی نقشه
- پیامک زنده به همراه اول
- ارسال پیامک از دکل مخابراتی ایرانسل
- استفاده از بانک شماره استانی، منطقهای و محلی
ارسال پیامک انبوه به جنسیت خاص
یکی دیگر از روشهای جذب مشتری، ارسال پیامک به جنسیت خاص است. این استراتژی به درد کسبوکارهایی میخورد که اغلب مشتریان آنها را مردان یا زنان تشکیل میدهند. برای ارسال پیامک به جنسیت خاص میتوانید از بانکهای شماره استفاده کنید. قبل از خرید سامانه پیامکی، جستجو کنید که کدام سامانه بهترین و کاملترین بانک شماره موبایل را دارد تا بتوانید به بهترین نحو، تبلیغات کنید.
ارسال پیامک انبوه به مشاغل و اصناف
درست مانند ارسال به جنسیت خاص، اگر مشتریان هدف شما از یک صنف خاصی هستند، میتوانید از بانک شماره اصناف و مشاغل استفاده کنید. مثلا اگر تجهیزات دندانپزشکی میفروشید، باید بتوانید دندانپزشکان و کلینیکهای دندانپزشکی را هدف قرار دهید و انرژی و هزینه تبلیغات را روی این دسته از مشاغل بگذارید.
خلاصه و نتیجهگیری
در این مطلب سعی کردیم ۸ ایده برای طراحی پیامکهای تبلیغاتی جذاب و مؤثر را با هم بررسی کنیم و سعی کنیم با استفاده از این استرتژیهای تبلیغاتی، مشتریان جدید جذب کرده و مشتریان قدیمی خود را حفط کنیم. ایدههایی که در این مقاله ارائه شد شامل موارد زیر میشود:
- شخصیسازی پیامک
- تخفیف و پیشنهادات ویژه
- دعوتنامه و بروزرسانی
- نظرسنجی و مسابقه
- پیامکهای خودکار
- متن پیامک جذاب و موثر
- استفاده از خطوط اختصاصی
- ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی
هرکدام از این ایدهها در دل خود چندین ایده پنهان دارند که ما سعی کردیم آنها را بررسی کنیم. قطعا خودتان با توجه به نوع کسبوکارتان و شرایط بازار میتوانید خلاقیت به خرج دهید و ایدههای جدیدی با الهام از این استراتژیها ارائه کنید. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید کسبوکارتان را توسعه دهید.