۱۱ تیر ۱۴۰۳ | 14:48
کد خبر : 171954

جاهای دیدنی کردستان از سایت برداشت روز، قسمت یازدهم / قلعه قمچقای

به گزارش برداشت روز،  در فاصله‌ ۶۰ کیلومتری شمال بیجار و ۱۲ کیلومتری شمال روستای قمچقای، قلعه‌ سلطنتی قمچقای (دره‌ شاهان) قرار دارد که بازدید از آن به علاقه‌مندان معماری کهن پیشنهاد می‌شود. این قلعه که قدمتش به دوران ساسانیان می‌رسد، در سه دوره محل سکونت مادها، پارت‌ها و اشکانیان بوده است. یک ویژگی منحصربه‌فرد این قلعه وجود کتیبه‌ای باستانی با نقش هیروگلیف و خط هیراتیک است که آن را به یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه‌تصویری ایران تبدیل می‌کند.

پیست اسکلی بین‌المللی نسار
اگر اهل ورزش‌های زمستانی و تفریحات هیجان‌انگیز و لوکس هستید، حتما به این پیست اسکی که قابلیت اسکی روی برف و چمن را داراست سر بزنید. ویژگی جالب این مکان دسترسی آسان آن است یعنی با ماشین و پای پیاده به‌راحتی می‌توانید از مرکز شهر به این مکان ورزشی برسید. یک ویژگی بسیار مهم دیگر این پیست اسکی قیمت بسیار پایین آن است. ورودی این پیست حدود ۷۰۰۰ تومان است و حتی شما برای یک دوره‌ آموزشی ۱۰ جلسه‌ای بیش از ۵۰۰۰۰ تومان نخواهید پرداخت. این پیست دارای امکاناتی مثل تله‌سیژ، پیست چمن، پارکینگ، هتل و رستوران است.
بازار سنتی بیجار
قدمت این بازار به دوران قاجار برمی‌گردد. حتما برای خرید صنایع دستی به‌خصوص فرش و گلیم به این بازار که در مرکز بافت قدیمی شهر بیجار واقع شده، سر بزنید. این بازار دارای معماری سنتی و شامل یک راسته‌ طولانی شمالی-جنوبی، تیمچه‌ حتج شهباز و سرایی به نام امیرتومان است.
سایر شهرها
غار باستانی کرفتو (دیواندره)
برای رسیدن به این غار مربوط به دوران نوسنگی باید از دیواندره به‌سمت شمال استان حرکت کنید، این غار در نزدیکی منطقه‌ حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق و در ۳۱ کیلومتری شمال غرب دیواندره قرار دارد. این غار یکی از کهن‌ترین غارهای ایران است که نشانگر وجود تمدن و حیات تا دو هزار سال قبل از میلاد است و نمونه‌ای بارز از زندگی پیشنیان قوم کرد در ایران است. غار کرفتو از غارهای طبیعی و آهکی صخره‌ای و چند طبقه است که دارای اتاق‌های تودرتو، راهرو و دالان‌های عبوری است. در بخش‌هایی از این غار، حکاکی‌هایی با دست و کتبیه‌ها دوران پیش از تاریخ دیده می‌شود. بر سردر این غار کتیبه‌ای یونانی وجود دارد، که اسم این غار را هراکلس ذکر کرده است. ورودی غار کرفتو از دامنه‌ کوه ۲۵ متر ارتفاع دارد و برای دسترسی به آن باید از پلکانی فلزی استفاده کنید.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ