۱۰ تیر ۱۴۰۳ | 15:47
کد خبر : 171853

جاهای دیدنی کردستان از سایت برداشت روز، قسمت دهم/حمام حاج صالح

به گزارش برداشت روز،  این حمام در بافت قدیمی شهر سقز و در مجموعه‌ بازار تاریخی این شهر قرار دارد. حمام حاج صالح به سبک اصفهانی ساخته شده و قدمتش به دوران صفویه برمی‌گردد. این بنا با کادربندی و آهک‌بری سقف و دیوارها و حکاکی ستون‌ها تزئین شده است. حمام حاج صالح به‌زودی به موزه تبدیل خواهد شد.

کامیاران
در ۶۵ کیلومتری سنندج واقع شده و دارای آب‌وهوایی مطبوع است.

 

سنگ‌نبشته‌ اورامان (کتیبه‌ تنگی‌ور)
این نقش برجسته که متعلق به تمدن آشور است به‌همراه کتیبه‌ای با خط میخی بین روستاهای تنگی‌ور و یوزیدر در شهرستان کامیاران و بر فراز کوه زینانه قرار دارد. این نقش برجسته تصویری از یک انسان به‌صورت نیمرخ را نشان می‌دهد که کلاهی استوانه‌ای بر سر و شلاقی در دست دارد. کتیبه‌ کنار آن نیز به زبان میخی به ستایش خدایان آشوری و شرح پیروزی‌های این قوم پرداخته است.

روستای پالنگان
این روستا که جز مراکز مهم کردستان در دوران سلجوقی بوده، حالا به‌دلیل هوای مطلوب و دل‌انگیز و آسفالته بودن، در تمام طول سال مورد بازدید گردشگران است. یکی از آثار تاریخی دیدنی این روستا قلعه‌ پالنگان است که از دوره‌ سلجوقیان باقی مانده و حالا در دره‌ تنگور و نزدیک روستا واقع شده است. یکی از ویژگی‌های این روستا وجود مراکز پروش ماهی متعدد است که شما می‌توانید ماهی تازه‌ای را که از رودخانه‌ تنگور گرفته شده، با قیمت مناسب تهیه کنید. حضور عشایر در فصل‌های تابستان و بهار در ارتفاعات این روستا که با برگزاری مراسم سنتی همراه است، یکی دیگر از جاذبه‌های این روستاست. این روستا معماری شبیه روستای ماسوله دارد.

بیجار
دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. بیجار به‌معنای مکان رویش بید است. این شهر که در شرق استان کردستان واقع شده است، بعد از شهر کرد مرتفع‌ترین شهر ایران است و گاهی به آن بام ایران می‌گویند.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ