۰۶ تیر ۱۴۰۳ | 15:15
کد خبر : 171478

جاهای دیدنی کردستان از سایت برداشت روز قسمت هفتم/ بازارچه مرزی مریوان

این بازارچه در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و به‌دلیل موقعیت مرزی‌اش در کنار کردستان عراق و ورود اجناس خارجی با قیمت‌های مناسب، از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین بازارهای غرب کشور است. بازار اورامی‌ها در این مکان، محل فروش اجناس الکترونیک، وسایل خانگی و پوشاک است و در بازارهای دیگر می‌توان صنایع دستی مثل کفش محلی، لباس مردانه و زیورآلات سنتی زنانه را خریداری کنید. حتما هنگام خرید در این مناطق مراقب اصل بودن و سالم بودن کالای مورد نظرتان باشید. در سال‌های اخیر بازارها و پاساژهای بسیاری در سطح شهر مریوان هم ایجاد شده‌اند و برای افرادی که فرصت رفتن به بازارچه‌ مرزی را ندارند، جایگزین مناسبی هستند.

روستای پلکانی اورامان تخت
روستای اورامان تخت در جنوب غربی سروآباد و در بخش اورامان شهر مریوان واقع شده و یکی از جلوه‌های زیبای معماری در کوهستان است. خانه‎‌های این روستا از سنگ و اغلب به‌شکل خشکه‌چین (یعنی بدون استفاده) از ملات ساخته شده‌اند و نوع معماری‌شان شبیه روستای ماسوله است به همین علت به آن هزارماسوله می‌گویند. علاوه بر این اورامان تخت که قدمتش به دوران ساسانیان می‌رسد، مردم بسیار مهمان‌نواز و مهربانی دارد که دیدار با آن‌ها برای شما تجربه‌ به‌یادماندنی‌ای خواهد بود.

 

می‌توانید برای تکمیل تجربه‌ خود در هتل بسیار زیبای سنگی اورامان اقامت کنید که ساختاری مشابه ساختار روستا دارد. اورامان منطقه‌ای بسیار زیبا و پر از روستاها و مناطق بکر طبیعی است که همچنان بافت قدیمی خود را همراه با داشتن مراسم مختلف و منحصربه‌فرد و موسیقی ویژه‌ خود حفظ کرده است.

 

مراسم پیر شالیار
اگر در اواسط زمستان به اورامان تخت سفر می‌کنید، به‌هیچ‌وجه مراسم پیر شالیار را از دست ندهید. این مراسم هزارساله، هر ساله ۴۵ روز بعد از شروع فصل زمستان در آخرین چهارشنبه و پنجشنبه‌ منتهی به نیمه‌ بهمن برگزار می‌شود. محلی‌ها داستان جالبی درباره‌ علت این مراسم دارند. آن‌ها می‌گویند که سال‌ها پیش حاکم شهر بخارا دختری گنگ و ناشنوا داشته و اعلام می‌کند که هرکس بتواند دخترش را شفا دهد، حاکم او را به‌عنوان همسر دخترش انتخاب می‌کند.

 

در آن زمان پیرشالیار پیرمردی با کرامات عجیب بوده که حاکم آوازه‌اش را می‌شنود و دخترش را همراه با سوارانی به‌سمت اورامان می‌فرستد. هنگامی که سواران به اورامان می‌رسند دختر توانایی صحبت و شنیدن را به دست می‌آورد و از آن روز تابه‌حال در اورامان هر سال مراسم عروسی بزرگی برای آن‌ها برگزار می‌شود که قربانی کردن گاو و گوسفند، دف‌نوازی، رقص‌های محلی عرفانی و پخش خوراکی و نذری بخشی از جذابیت‌های این مراسم است.

تجارتخانه آراد برندینگ