۰۴ تیر ۱۴۰۳ | 21:06
کد خبر : 171440

سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد

ضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک/ ایران بهترین‌ مسیر برای کریدرو شدن

سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با تائید رشد ۵۴ درصدی حجم ترانزیت در دولت سیزدهم، برضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک تاکید کرد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سید علی امامی دوره حاضر را عصر زنجیره‌های تامین نامید و افزود: در دوره پسا کرونا، رقابت‌پذیری کشورها و دسترسی آنها به بازارهای جهانی از طریق شبکه‌های حمل‌ونقلی جدید میسر شد، از این‌رو کشورها به صورت جدی در پی ایجاد مسیرهای کریدوری هستند تا تبدیل به سرزمین کریدوری شوند.

این مقام مسئول برخی تنش‌های سیاسی در منطقه را به چالش‌های در اختیار گرفتن مسیرهای پیرامونی نسبت داد و گفت: مزیت‌های کریدورهای موجود در توسعه تجارت خارجی، بی‌شمار هستند که مزیت‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی جزو مهم‌ترین مزیت‌های تبدیل شدن به سرزمین کریدوری است.

به گفته وی؛ ایجاد اشتغال، افزایش تولید، افزایش خدمات ارزش افزوده در حوزه حمل‌ونقلی جزو مهم‌ترین آثار فعال شدن کریدورهاست؛ در حال حاضر سعی داریم علاوه بر حمل کالاها از مسیر ایران،از رویه پردازش، فرآوری و تغییرات در محصول ترانزیتی استفاده تا بتوان از این طریق با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی درآمد بالاتری را حاصل کنیم.

سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به عبور کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب، گفت: در دولت سیزدهم حجم تراتزیت حدود ۵۴ درصد رشد را تجربه کرده است؛ کریدور شمال – جنوب با راه‌اندازی خط ریلی کاسپین – رشت به نوعی به صورت ترکیبی راه‌اندازی شد و می‌توان گفت که امکان عبور بار روسیه به اقیانوس هند از مسیر ایران فراهم شده است.

امامی بیان کرد: جنگ اوکراین هزینه حمل‌ونقل روسیه به اقیانوس هند را افزایش داده است همچنین امکان تهدید کشتی‌های روسیه در بنادر نوردوز و دریای سرخ بالا رفته است از این‌رو بخشی ازبارهای اقیانوس هند می‌تواند از مسیر ایران و با عبور از ریل جدید به مقصد برسد.

وی با تاکید بر ایجاد خطوط منظم در حوزه دریای خزر و خطوط ریلی، افزود: ظرفیت ریل ایران بر اساس اطلاعات اعلام شده بین ۱ تا ۳ میلیون تن است از این‌رو باید ظرفیت‌ها افزایش و زیرساخت‌ها قوی‌تر شود. به نظر بنده مجموعه تجارت خارجی و شبکه حمل و نقل باید در پی ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک باشند به این معنا که با همکاری چندجانبه بین این شرکت‌ها هم امکان جذب بار برای این مسیر بیشتر شود و هم سرعت انتقال بار در کریدور مذکور افزایش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه زیرساخت‌های مطلوب برای کریدورهای فعال در ایران ایجاد شده است، گفت: مسیر ایران باز شده است مشروط بر اینکه برای این مسیر بار بیایید اگر بتوانیم برای این مسیرها تامین بار کنیم بدون تردید ایران یکی از بهترین‌ مسیرها برای کریدور شدن است.

بر اساس این گزارش؛ آمار دو ماهه سال جاری نیز نشان می‌دهد بیش ۱۲۵ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجیحامل۹٫۲ میلیون تن از ایران ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۸ درصدی را تجربه کرده است.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ