۰۲ تیر ۱۴۰۳ | 14:40
کد خبر : 171025

جاهای دیدنی کردستان از سایت برداشت روز، قسمت پنجم / بازار سرپوشیده سنندج

این بازار سنتی که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری و هم‌زمان با مرکزیت شهر سنندج به‌عنوان مرکز حکومت اردلان‌ها ساخته شده، در دو طرف خیابان انقلاب سنندج قرار دارد. این بازار برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی و خرید جذاب خواهد بود. معماری بازار سنندج که یادگاری از دوران صفویه است و به دستور شاه صفی ساخته شده، مستطیلی شکل است و یادآور میدان نقش جهان اصفهان است. اجناس این بازار در بازه‌ قیمتی متوسط قرار دارند.

به گزارش برداشت روز،  این بازار سنتی که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری و هم‌زمان با مرکزیت شهر سنندج به‌عنوان مرکز حکومت اردلان‌ها ساخته شده، در دو طرف خیابان انقلاب سنندج قرار دارد. این بازار برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی و خرید جذاب خواهد بود. معماری بازار سنندج که یادگاری از دوران صفویه است و به دستور شاه صفی ساخته شده، مستطیلی شکل است و یادآور میدان نقش جهان اصفهان است. اجناس این بازار در بازه‌ قیمتی متوسط قرار دارند.

 

عمارت امجدالاشرف
این عمارت که از بناهای مشهور دوران قاجار است دارای ویژگی‌هایی مثل حیاط سنگ‌فرش، استخر، حمام و سالن تئاتر بسیار زیبایی است. تزیینات این بنا توسط استادکاران اصفهانی انجام شده است، به همین دلیل نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های بی‌نظیری دارد. این عمارت در خیابان صلاح‌الدین ایوبی شهر سنندج واقع شده است.

عمارت مشیر دیوان
این عمارت که در خیابان شهدای سنندج قرار دارد، به تلاش میرزا یوسف مشیر دیوان که فرزند یکی از وزیران کرد تحت سلطنت قاجار بود، ساخته شده است. عمارت مشیر دارای هفت حیاط با فواره‌های مجزا و در عین حال مرتبط با سایر فواره‌هاست و دروازه‌ ورودی بسیار جذابی به نام «سردرب جلوخانی» دارد که به‌شکل نیم‌هشتی است.

 

عمارت سالار سعید (موزه سنندج)
اگر قصد بازدید از صنایع دستی کردستان را دارید، موزه‌ این عمارت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. عمارت سالار سعید که هم‌زمان با سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده، به‌علت تزیینات گچ‌بری و آیینه‌کاری‌های زیبا، از زیباترین عمارات سنندج است. این عمارت نیز در خیابان امام خمینی سنندج قرار دارد.

 

حمام خان
حمام خان که مربوط به دوره‌ تاریخی قاجار است، در ضلع شمالی بازار سنندج و چنب مسجد داروغه قرار دارد. این حمام به دستور والی کردستان ساخته شده است و معماری و کاشی‌کاری‌های ظریف آن همراه با آهکبری‌هلی گوشه‌ حمام چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند.

 

مجموعه پارک تفریحی آبیدر
اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، حتما به این پارک کوهستانی مشرف به شهر سر بزنید. پارک آبیدر که در دامنه‌ کوه آبیدر قرار گرفته و دارای چندین باغ و باغ وحش است، از دیرباز بسیار بین مردم سنندج محبوب بوده و به‌گونه‌ای نماد این شهر است.

ارتفاع کوه آبیدر ۲۳۵۰ متر است و برخی مکان‌های مشهور آن عبارت‌اند از: کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده و … . علت محبوبیت این مجموعه‌ تفریحی نزدیکی آن به سنندج، ارتفاع آن و وجود چشمه‌های زیرزمینی فراوان است.

تجارتخانه آراد برندینگ