۲۲ خرداد ۱۴۰۳ | 15:35
کد خبر : 169712

راهنمای سفر به اردبیل از سایت برداشت روز قسمت چهارم/ غذاهای معروف و محلی اردبیل

به گزارش برداشت روز،  غذاهای هر شهر نشان دهنده فرهنگ و آداب آن منطقه محسوب می شوند، ممکن است این روزها در همه شهرها انواع غذاها طبخ شوند اما اصالتشان به شهر اصلی برمی گردد و با نام همان شهر شناخته می شوند. اردبیل نیز با غذاهای لذیذ خود به استقبال مسافران می رود، در ادامه به دنیای خوشمزه غذاهای اردبیلی ها سر می زنیم، در ابتدا با انواع آش شروع می کنیم:
آش میوه: یکی از آش‌ های مخصوص آذربایجان به ویژه استان اردبیل، آش میوه است که مواد تشکیل دهنده آن لوبیا قرمز، نخود، عدس، برنج، گندم پوست کنده، رشته آش، گوشت چرخ کرده، آلوی خورشی، برگه آلو زرد، قیسی زردآلو، آلبالو خشک، گوجه برقالی و سبزی هایی مانند تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر بوده و این آش با ارزش غذایی بسیار بالا و به وجود انواع میوه‌ های خشک برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.
آش رشته اردبیل (اریشتَ آشی): آشی معروف برای مراسم‌ چهارشنبه سوری و سفره های نذری و افطاری است. حبوبات پخته اجزای اصلی این آش را تشکیل می دهند و همچنین از رب، رشته آش، آلبالو خشک یا تازه، ذغال اخته، آلو بخارا، گوجه سبز تازه یا خشک استفاده می شود.
آش دوغ: یکی از مشهورترین آش های اردبیل با طرفداران بسیار زیاد در سراسر کشور آش دوغ است که از نخود، برنج، دوغ محلی ترش، سبزی مانند تره، گشنیز استفاده می شود. برخی ها نیز به این آش قلقلی های گوشت اضافه می کنند. آش شیر: آشی ساده و خوشمزه در اردبیل به دلیل داشتن شیر جزو غنی ترین آش ها به شمار می رود.
آش گیلدیک: در اردبیل و ارسباران آش گیلدیک شهرت دارد و شامل موادی مانند سبزی، گل نسترن کوهی، برنج، حبوبات نیز مانند نخود و عدس و لوبیا، مغز گردو، آلوچه و برگ زردآلو است. گل نسترن با طبعی گرم و خشک و سرشار از ویتامین سی در درمان انقباض ماهیچه های معده، بیماری های کلیه و سنگ کلیه تاثیر زیادی دارد.
حال نوبت به خورش ها و غذاهای دیگر شهر اردبیل رسیده است؛
پیچاق قیمه: این خورش یکی از غذاهای خوشمزه و محلی اردبیل است که به خورش بادام نیز شهرت دارد. استفاده از خلال بادام با ارزش غذایی بالا منبع غنی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی دارد که برای بیماران دیابتی و فشارخون بالا مفید است. در تهیه این خورش از بادام، گوشت گوسفندی، پیاز، برگ بو، تخم‌ مرغ، ادویه‌ مانند کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک استفاده کرده و همراه با برنج سرو می کنند.
چیغیرتما: غذایی خوشمزه با تهیه آسان در شهر اردبیل شهرت دارد و مفهوم نام این غذا در زبان آذری یعنی اضافه کردن تخم‌ مرغ در آخرین مرحله‌ پخت است. این غذای خوشمزه انواع مختلفی دارد که از بوقلمون، مرغ و گوشت استفاده می کنند. ساده ترین نوع چیغیرتما همان املت است که مردم اردبیل به آن از نیز مرغ استفاده می کنند.
خورش ترشی قورمه: از غذاهای مشهور ماه رمضان در اردبیل می توان به ترشی قورمه اشاره کرد که جزو خورش های سنتی به شمار می رود و مواد تشکیل دهنده آن پیاز، زردچوبه، گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، آلوچه‌ خورشی، زعفران و رب گوجه‌ فرنگی است و همراه با برنج سرو می کنند.
تاس کباب: یکی از خوراکی های خوش رنگ و لعاب در سراسر ایران است که در دو نوع مختلف با مرغ و گوشت تهیه می شود، اما در اردبیل تاس کباب با مرغ شهرت بسیاری داشته و علاوه بر آن از زنجبیل تازه، سیر، موسیر، زیره، چوب دارچین، گردو، تخم‌ گشنیز، روغن زیتون، دارچین، عسل، گشنیز، زعفران و فلفل چیلی نیز استفاده می شود. عطر و بوی این غذا هوش از سرتان خواهد برد و لذت خواهید برد.
یر کوکی خورشی: این خورش همان خورش هویج است که در سراسر ایران پخته می شود اما یکی از غذاهای اردبیل به شمار می رود. همان طور که می دانید هویج بسیار پرخاصیت و مغذی بوده و در پخت آن از گوشت قرمز، روغن، پیاز، زعفران، رب گوجه فرنگی، نمک، آبلیمو و آبغوره استفاده می شود.
تره اسفناج: سبزی بومی اسفناج با خاصیت ضد سرطانی و کنترل کننده کلسترول خون، کم‌ خونی، تقویت اعصاب در اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد و ترکیب اسفناج همراه با لپه، سیر، پیاز، رب انار، روغن، زردچوبه و تخم‌ مرغ غذای خوشمزه ای به نام تره اسفناج است که بسیار مقوی و پرخاصیت است.
خشیل: یکی از غذاهای مخصوص فصل سرما در استان اردبیل خشیل نام دارد که در طبخ آن از شیره‌ خرما، بلغور گندم، آرد، کره، دارچین و شکر استفاده می شود و جزو غذاهای عالی در شب یلدا است و در حفظ سلامت بدن تاثیر بسزایی دارد.
کشمش پلو: با توجه به اینکه کشمش یکی از مواد غذایی بسیار مفید بوده و شامل آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌ های گروه ب، همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی هست. اردبیلی ها این میوه را با برنج و کمی شیر ترکیب کرده و غذایی به نام کشمش پلو می پزند، یکی از غذاهای پرطرفدار اردبیلی ها در منوی همه رستوران ها کشمش پلو است.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ