۲۰ خرداد ۱۴۰۳ | 15:25
کد خبر : 169390

راهنمای سفر به اردبیل از سایت برداشت روز قسمت دوم / بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

به گزارش برداشت روز،  برای علاقه مندان به آثار تاریخی بازدید از مهم ترین اثر شهر اردبیل به نام بقعه شیخ صفی الدین توصیه می شود. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مجموعه ای باشکوه با معماری و کاشی‌ کاری های معرق و مقرنس، منبت‌ های بی نظیر، خطاطی های هنرمندان یادگاری از دوره صفویه است. در این مجموعه مقبره شاه اسماعیل اول و چند تن از کشته شدگان جنگ چالدران را خواهید دید. قسمت های مختلف این مجموعه عبارتند از چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه. این محل یکی از مهم ترین مکان های ملی و سیاسی در زمان صفویه بوده است و این مقبره به شکل برجی استوانه ای است و گنبد کوتاهی بر بالای آن قرار دارد. این اثر تاریخی در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. برای بازدید از این بقعه تاریخی باید به خیابان شیخ صفی و میدان عالی قاپو بروید و بازدید از این مجموعه همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب امکان پذیر است که باید برای بازدید بلیط ورودی تهیه کنید.
آبگرم های معدنی اردبیل
یکی از جاذبه های مهم این منطقه وجود آبگرم های معدنی است که خاصیت درمانی و شفابخش دارند، بدین جهت سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده و به خرید بلیط هواپیما مشتاق می کند. استان اردبیل دارای ۱۱۸ چشمه آبگرم است و در شهرهای سرعین، خلخال، نیر، مشگین شهر و اردبیل پراکنده اند، چند مورد از آبگرم های این منطقه عبارتند از سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه. این آبگرم ها خواص شیمیایی و درمانی با درجه حرارت متفاوت دارند و برای بسیاری از بیماری های مفاصل مفید هستند، همچنین حس خوبی را از این آبگرم ها تجربه خواهید کرد و سفری فراموش نشدنی به ارمغان می آورد. البته این روزها بیشتر شبیه استخر شده اند و با رعایت نکات بهداشتی و با خیال راحت می توانید از این آبگرم ها استفاده کنید.
دریاچه شورابیل
در جنوب شرقی شهر اردبیل، دریاچه شورابیل زیبا خودنمایی می کند که به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران است. این دریاچه دارای آب شور بوده و قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد. این منطقه دارای فضای سبز، تپه، دریاچه ای نقره ای همراه با امکانات تفریحی مناسبی است که می تواند محلی عالی برای گذراندن یک روز شاد و مفرح باشد. در زمان های گذشته به دلیل شوری و لجن طبی شهرت زیادی داشت و در سال های اخیر نیز با افزودن آب شیرین به این دریاچه امکان پرورش ماهی فراهم شده است، همچنین امکاناتی نظیر قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش و رستوران در وسط دریاچه وجود دارند. هر ساله صدها پرنده مهاجر از روسیه به این دریاچه می آیند، توجه داشته باشید که شکار در این منطقه ممنوع است.
جنگل فندقلو
جنگلی سرسبز با مناطقی بکر گردشگران زیادی را روانه این سمت از اردبیل می کند. جنگل فندقلو، این جنگل زیبا در میان دو استان گیلان و اردبیل واقع شده و در میان جنگل نیز آبگرم و درختان میوه زیادی وجود دارند. جنگل فندقلو در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نمین قرار دارد و میزبان گردشگران زیادی ازنقاط مختلف ایران است. علاوه بر اینها، این جنگل یکی از محل های مناسب برای گذران تعطیلات تابستانی است و به دلیل نزدیکی به گردنه حیران محل مناسبی برای طبیعت دوستان است. برای دسترسی به این جنگل باید وارد جاده آستارا شوید و بعد با ورود به جاده فرعی وارد روستای دودران شده و همین جاده را تا خانقاه سفلی ادامه دهید که در نهایت با ورود به روستای آرپاتپه با پیمودن ۴ کیلومتر به پارکینگ فندقلو خواهید رسید.
دریاچه نئور
یکی از زیبا ترین مناطق گردشگری در استان اردبیل کوه باغرو است که دریاچه ای زیبا در سی و شش کیلومتری آن قرار دارد. قزل آلای رنگین کمان در این دریاچه پرورش داده می شود. با اینکه دسترسی به دریاچه نئور کمی سخت است اما به تماشای زیبایی هایش می ارزد. این دریاچه مابین شهر اردبیل و خلخال قرار دارد و از درخشان ترین جاهای اردبیل به شمار می رود. برای رسیدن به نئور باید ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال بروید، بعد از ده بودالالو باید مسیر ۱۳ کیلومتری را بپیمایید و به روستای عباس آباد برسید. بعد از این روستا به دریاچه زیبای نئور با عمق ۵ متری خواهید رسید. توجه داشته باشید که مسیر دسترسی به دریاچه کاملا آسفالت است اما جاده دور دریاچه خاکی است. به دلیل بارندگی های فصلی و چشمه‌ های فراوان این دریاچه همواره پر از آب است و گردشگران برای لذت بردن از هوای مطبوع و زیبایی‌ های آن و همچنین استراحت در کنار طبیعت بکر دریاچه به این منطقه سفر می کنند. به یاد داشته باشید که شکار پرندگان آبی در این دریاچه ممنوع است.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ