۱۱ خرداد ۱۴۰۳ | 15:24
کد خبر : 168455

راهنمای سفر به اوشان فشم از سایت برداشت روز

فشم منطقه‌ایست که در چهار فصل سال زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش برداشت روز،  فشم منطقه‌ایست که در چهار فصل سال زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی را به نمایش می‌گذارد. مثل بسیاری از منطقه‌های ییلاقی دیگر بهترین زمان برای طبیعت‌گردی و لذت بردن از منظره‌های سرسبز فشم، بهار و تابستان است. اما اگر دوست دارید منظره‌های برفی و آبشارهای یخی این ناحیه را ببینید یا از پیست اسکی نزدیک آن استفاده کنید، قطعا زمستان فصل شماست.
اگر برای اسکی و یا کوهنوردی به فشم رفتید تجهیزات مخصوص مثل کفش مناسب و گتر را فراموش نکنید. استفاده از زنجیر چرخ برای ماشین در زمستان و موقع برق هم ضروری است. قمقمه‌ی آب برای راه‌پیمایی های طولانی هم از واجبات است.

از بین مقاصد گردشگری اطراف تهران که برای سفرهای یک روزه مناسب‌اند، فشم همیشه یکی از محبوب‌ترین‌ها بوده است.
در منطقه‌ی شمیرانات تهران شهری ییلاقی و خوش آب‌و‌هوا به نام فشم وجود دارد که در گفتار عامیانه به اوشون فشم معروف است. این ییلاق از زمان‌های قدیم از منطقه‌های محبوب تهرانی‌ها برای گردش و تفریح در روزهای آخر هفته بوده است.

این شهر که در قدیم روستا بوده به خاطر قرار گرفتن در میان رشته کوه البرز دارای آب‌و‌هوایی سرد و ییلاقی در پاییز و زمستان و معتدل و خنک در بهار و تابستان است. رودی که از منطقه‌ی لار سرچشمه می‌گیرد در این شهر جاریست و به لطف این رود و موقعیت جغرافیایی مناسب، اینجا پر از باغ‌های آلبالو، گیلاس، توت، زردآلو، سیب، هلو و گردو است.
چگونه خود را به فشم برسانیم؟
شهر اوشان فشم میگون مرکز بخش رودبار قصران در تهران است. این شهر از زمان‌های قدیم دارای سه محله با همین نام‌ها یعنی فشم، اوشان و میگون بوده است.

اگر قصد دارید برای چند ساعت از شلوغی و آلودگی تهران دور شوید و در هوای خنک فشم وقت بگذرانید می‌توانید هم از ماشین شخصی و هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. این شهر از مرکز شهر تهران حدود ۵۰ کیلومتر (تقریبا یک ساعت) و از شمال شرق تهران ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

رفتن با ماشین شخصی: برای رفتن به فشم با ماشین شخصی، چندین گزینه پیش روی شماست. شما می‌توانید از اتوبان بابایی، اتوبان باقری یا اتوبان امام علی وارد جاده‌ی لشگرک شده و به جاده‌ی فشم برسید. به دوراهی اوشان_فشم و لواسان که رسیدید، جاده‌ی سمت چپ را برای رسیدن به اوشان و سپس فشم انتخاب کنید.
رفتن با وسایل نقلیه عمومی: اگر قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی به فشم بروید اول با مترو یا اتوبوس خودتان را به تهران‌پارس در شرق تهران برسانید. بعد در بزرگراه شهید زین‌الدین هم تاکسی‌های فشم را سوار شوید

همان طور که گفتیم فشم مرکز بخش رودبار قصران است و تاریخچه‌ی این منطقه هم به قبل از اسلام برمی‌گردد.
این منطقه‌ی کوهستانی در گذشته قصران یا کوهساران نامیده می‌شده و شامل دو بخش قصران داخل و قصران خارج بوده است.
بعضی از ساکنین قدیمی می‌گویند که روستای اصلی در جنوب غربی شهر فعلی قرار داشته اما قبل از دوران قاجار به وسیله‌ی زلزله تخریب شده است. اهالی آن هم به اطراف سرقلاع کوچ کرده و فشم فعلی را بنیان‌گذاری کردند.
فشم در گذشته دارای دو محله‌ی بالا و پایین بوده و در هر محله هم چند طایفه زندگی می‌کرده‌اند. هر محله دارای حسینه، مسجد و حمام مستقل و جداگانه از محله دیگر بوده است. حمام‌های قدیمی در دهه‌ی ۱۳۴۰ تخریب شدند و حمام‌های جدید به جای آنها ساخته شدند. هنوز هم ساکنین فشم از این حمام‌ها استفاده می‌کنند.

در دوره‌ی پهلوی افراد حکومتی، رجال سیاسی و چهره‌های ادبی زیادی در فشم و اطراف آن خانه‌های موقت یا دائمی داشتند. اما بافت قدیمی شهر و تمام بناهای تاریخی و خانه‌ها یک دهه قبل از انقلاب تخریب و نوسازی شد. حتی گفته می‌شود کاخ مظفری اوشان که متعلق به یکی از نوادگان ناصرالدین‌ شاه بوده پس از انقلاب به خاطر طرح تعریض جاده تخریب شده.
در گذشته شغل اهالی فشم کشاورزی و دامداری بوده. اما امروزه فقط بعضی از آنها باغدار هستند و بسیاری در داخل تهران مشغول به کارند.
فشم فعلی در سال ۱۳۴۷ به صورت شهر درآمد. طبق آخرین سرشماری این شهر در حدود ۸۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
از سوی دیگر سرتاسر این ناحیه یعنی فشم و روستاهای اطرافش پر از باغ‌‌های میوه است. البته این باغ‌ها ملک خصوصی بوده و شما اجازه‌ی ورود به آنها را ندارید. با این وجود باز هم این منطقه از سرسبزی و هوای پاکی که این باغ‌ها تولید می‌کنند بی نصیب نمانده است. کوه‌های فشم هم مقصد جذابی برای خیلی از کوهنوردان به شمار می‌آید.

بد نیست در کنار این جاذبه‌های طبیعی در داخل شهر فشم هم چرخی بزنید و میدان اصلی را ببینید. میدان امام خمینی محل تقاطع چهار خیابان اصلی زایگان و لالان، دیزین و شمشک، بلوار فشم-تهران و خیابان حسینیه است. در محدوده‌ی این میدان می‌توانید انواع فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌ها را پیدا کنید.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ