۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 19:34
کد خبر : 166384

روابط عمومی؛ رابط حیاتی

میثم لطفی- رئیس اداره روابط عمومی بیمه زندگی خاورمیانه

روابط عمومی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های یک سازمان است که در واقع رابط دوسویه بین جامعه و مجموعه خود است.

به گزارش برداشت روز،  روابط عمومی باید با شناخت دقیق مخاطبان خود با استفاده از ابراز دقیق و انتخاب روش مناسب به معرفی شایسته از مجموعه خود بپردازد و ضمن برقراری ارتباط مستمر و منسجم با به‌روزترین فناوری‌های ارتباطی در راستای معرفی آن از یک سو و شناخت و سنجش جامعه از سوی دیگر بپردازد.

یک روابط عمومی قدرتمند، زمینه‌ساز مدیریت قدرتمند است و می‌تواند با نفوذ در عمق افکار عمومی و بررسی دقیق و کارشناسی به جمع‌آوری اخبار و اطلاعات بیرونی مورد نیاز مجموعه خود بپردازد و با پردازش این اطلاعات جهت ایجاد تغییرات مطلوب، اقدامات مقتضی و کارشناسانه را انجام دهد.

در مقابل با توجیه و تحلیل تصمیمات، نقش سخنگوی آن سازمان را در جهت اقناع‌سازی اذهان عمومی به خوبی ایفا نماید.

همه این‌ موارد از وظایف کلان تمامی روابط عمومی‌ها است اگرچه متاسفانه بعضاً شاهدیم این وظایف کلان جای خود را به وظایفی خرد و پیش پا افتاده داده است که البته مقصر آن تنها خود روابط عمومی‌ها نیستند که تمامی ارکان سازمان با اعمال سیاست‌های منحصربه فرد خود و همچنین جامعه مخاطبان با نوع مطالبه‌گری، می‌توانند روابط عمومی‌ها را در سمت و سوی موردنظر و حقیقی آن هدایت کنند.

امروزه در بازارهای رقابتی این امر به وضوح قابل رویت است که برای دسترسی به اهداف موردنظر خود، بخش‌های متعددی در شرکت‌ها ایجاد شده است که وظیفه آنان ذیل مفهوم روابط عمومی به معنای عام آن تعریف می‌شود گرچه با اسامی و عناوین متفاوتی عرضه می‌شوند.

از سوی دیگر جامعه نیز پس از دریافت خدمات از این قبیل شرکت‌ها و همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی ارتباطی بیشتر، امکان قیاس خدمات را دارند که این امر نقش روابط عمومی‌ها را بیش از پیش مهم و حیاتی می‌کند چراکه بدون در نظر گرفتن نظرات جامعه، امکان فعالیت برای مجموعه بسیار دشوار می‌شود. مخاطبان امروز با گذشته بسیار متفاوتند و عدم توجه به نیازها و راه‌های ارتباطی آن‌ها باعث کاهش اقبال و خدشه‌دار شدن برند و هویت سازمانی خواهد شد.

امروزه فضای مجازی به عنوان فضای دوم وجه جدیدی از سازمان‌ها را به نمایش می‌گذارد به عبارتی با ظهور رسانه‌های نوین سازمان‌ها بدون تعطیلی و وقفه در ارائه خدمات خود توانسته‌اند گام‌های جدیدی در فعالیت‌های خود بردارند به نحوی که بدون عرصه مجازی تصور فعالیت در سازمان‌ها غیر ممکن است بنابراین با لحاظ این چنین تنیدگی بین فضای واقعی و مجازی طبیعتاً مدیریت فضای مجازی کم اهمیت‌تر از مدیریت سازمان‌ها در فضای واقعی نیست.

این موضوع موجب توجه روزافزون به حرفه روابط عمومی شده و این شغل را با وجود فضای مجازی و پلتفرم‌های مورد نیاز آن بیش از پیش پراهمیت می‌نماید.

تولید محتوا بر اساس نیازهای سازمان‌ها و مخاطبان، رصد فضای مجازی، آموزش‌همکاران، بررسی وضعیت رقبا، به روزآوری وسایل ارتباطی و نرم‌افزارهای مرتبط و بسیاری از موارد دیگر را بایستی جزء فعالیت‌های جدید و مهم روابط عمومی‌ها در مدیریت فضای مجازی نام برد که برای ادامه حیات یک مجموعه امری مهم به شمار می‌رود و روابط عمومی‌ها می بایست به طور متمرکز به آن بپردازند.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ