۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 14:59
کد خبر : 165939

۳ نکته مهم پیش از خرید پاور کامپیوتر

بهترین پاور گیمینگ برای سیستم کدام نوع پاور است و باید چه ویژگی‌هایی در آن تعبیه شده باشد؟ پاور یا ، یکی از مهم‌ترین قطعات در سیستم است که باید انرژی مورد نیاز قطعات را تامین کند. اما چگونه می‌توانیم یک خرید هوشمندانه داشته باشیم؟

به گزارش برداشت روز،   بهترین پاور گیمینگ برای سیستم کدام نوع پاور است و باید چه ویژگی‌هایی در آن تعبیه شده باشد؟ پاور یا ، یکی از مهم‌ترین قطعات در سیستم است که باید انرژی مورد نیاز قطعات را تامین کند. اما چگونه می‌توانیم یک خرید هوشمندانه داشته باشیم؟

۳ نکته مهم پیش از خرید پاور کامپیوتر

بهترین پاور گیمینگ برای سیستم کدام نوع پاور است و باید چه ویژگی‌هایی در آن تعبیه شده باشد؟ پاور یا ، یکی از مهم‌ترین قطعات در سیستم است که باید انرژی مورد نیاز قطعات را تامین کند. اما چگونه می‌توانیم یک خرید هوشمندانه داشته باشیم؟

جهت ارتقاء یک سیستم گیمینگ اولین سخت‌افزارهایی که به ذهن نه تنها گیمرها بلکه عموم مردم خطور می‌کند، پردازنده، کارت گرافیک، رم یا حافظه است. اما اهل فن می‌دانند که پاور را به عنوان یکی از اصلی‌ترین سخت‌افزارها برای ارتقای سیستم به شمار آورد.شاخصه‌های زیادی هنگام خرید پاور گیمینگ مهم می‌باشند، که حتما باید به آن‌ها توجه شود ولی در این مقاله می‌خواهیم به طور خلاصه و مفید به ۳ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره کنیم و شما را قبل از هرگونه تصمیمی برای خرید تا حدودی آگاه سازیم و در واقع این مقاله یک راهنمای خرید مفید پاور کامپیوتر است، پس لازم است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پاور چیست؟

ابتدا باید توضیح دهیم که پاور چیست، تا بتواند تصور خوبی از بحث امروز داشته باشید،پاور وظیفه تبدیل برق AC ورودی به برق DC را برعهده دارد تا باقی اجزای سیستم شما بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین وظیفه تقسیم برق بین قطعات با کابل‌های مختلف نیز از دیگر وظایف پاور سیستم شما است. به همین دلیل انتخاب پاوری که هم کابل‌های لازم و هم ظرفیت را داشته باشد، بسیار اهمیت دارد .در واقع گیمرها به دلیل استفاده از سخت‌افزارهای سنگین روی کامپیوتر، به پاوری با قدرت بالاتر نیاز دارند، تا بتواند بازی‌های با گرافیک و حجم بالا را به آسانی پردازش کند.

آیا شما هم گیمر حرفه‌ای هستید و از این راه کسب درآمد می‌کنید یا فقط برای اوقات فراغت خود بازی می‌کنید؟

پاسخ به این سوال از آن جهت اهمیت دارد که پاورهای گیمینگ در حیطه توانایی متنوعی تولید و عرضه می‌شوند. اگر گیمر حرفه‌ای باشید نیاز است که بهترین و قدرتمندترین پاور موجود در بازار را انتخاب کنید، چون روی کار شما تاثیر مستقیم دارد.

حال که متوجه اهمیت و نقش مهم پاور‌های گیمینگ در تجهیزات گیمینگ شدیم، اگر شما هم قصد خرید پاور گیمینگ را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا باهم ۳ مورد از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید پاور گیمینگ باید به آن توجه کنید را باهم تحلیل و بررسی کنیم. در نهایت نیز دو نمونه از بهترین پاورهای گیمینگ بازار را معرفی می‌کنیم که ارزش خرید بالایی دارند.

۱-توان

اولین موضوعی که برای شما گیمرهای عزیز می‌خواهیم شفاف سازیم اطلاع داشتن از توان آن پاور است. توان اولین و مهم‌ترین فاکتور هنگام انتخاب پاور برای سیستم گیمینگ شماست، هرچند همان‌ طور که اشاره شد تنها فاکتور موجود در ارزیابی یک پاور نیست، اما صددرصد اولین معیاری است که در انتخاب پاور باید به آن فکر کنید. فاکتور توان یعنی حداکثر توان برقی که پاور می‌تواند به کمک آن سیستم را تغذیه کند. اگر پاور شما ۷۵۰ وات باشد، یعنی حداکثر ۷۵۰ وات تامین برق در هر لحظه را می‌تواند برای سیستم پشتیبانی کند. اگر سیستم در مقطع بخصوصی به میزان کمتری برق نیاز داشته باشد، پاور نیز توان کمتری ارائه می‌دهد، و اگر با افزایش فشار به سیستم نیاز به توان بیشتر شود، پاور نیز تا حداکثر ۷۵۰ وات برق تامین خواهد کرد.

همچنین به طور مثال اگر سیستم شما نیاز به یک منبع تغذیه ۳۰۰ وات دارد، بهتر است یک نوع ۶۰۰ وات خریداری کنید. در سیستم‌های گیمینگ مسئله حائز اهمیت این است و بهتر است توان خروجی بیشتری را برای سیستم خود در نظر داشته باشید.

۲-بازدهی و راندمان پاور

میزان بازدهی یا همان رادمان پاور معمولا با گواهینامه‌ی مخصوص و استاندارد یعنی ۸۰ یا ۸۰+ شناخته می‌شود. این گواهینامه نشان دهنده این است که پاور مورد نظر حداقل ۸۰ درصد بازدهی مفید دارد، آن هم در رده‌های مختلف فشار و حفظ ثبات طی زمان. این فاکتور تا حد خیلی زیادی حیاتی بنظر می‌رسد، و پیشنهاد می‌کنیم پاوری تهیه کنید که حداقل گواهی ۸۰+ برنزی را دارا باشد. هرچند نباید تصور کرد که این فاکتور تاثیر اساسی در دیدگاه شما از کیفیتِ عمومی یک پاور خواهد داشت، اما داشتن گواهی با استاندارد بالا قطعا نشان دهنده‌ی توجه سازنده به کیفیت آن است.

نکته مهم و قابل توجه اینجاست که به گواهینامه‌ی پاور حتی روی مصرف برق منزل شما و هزینه‌ی آن نیز تاثیر خواهد داشت. یک پاور ۱۰۰۰ واتی با گواهینامه‌ی ۸۰+ پلاتینیوم نسبت به یک پاور ۱۰۰۰ واتی با گواهینامه‌ی ۸۰+ برنزی حدود ۱۰ درصد مصرف برق بهینه‌تری دارد، پس منطقی است که برای تهیه پاور به دلیل اتلاف انرژی در نقطه پیک راندمان کاری، یک پاور با توان بالاتر از عدد بدست آمده را برای سیستم خود خریداری کنیم و تا حدودی بتوانیم مصرف انرژی خود را کاهش دهیم.

۳-امکانات و فاکتورهای محافظتی

مورد آخری که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم بحث امکانات و فاکتورهای محافظتی است.

پاورهای مدرن‌تری که در بازار عرضه می‌شوند رفته رفته بیشتر به نکات مربوط به حفاظت از سیستم اهمیت می‌دهند. به طور مثال محافظت در برابر تشدید ولتاژ برق یعنی اگر ناگهان ولتاژ خروجی از مقدار مشخصی بیشتر شد، پاور در لحظه متوقف شود تا خود و سیستم آسیب نبینند. ویژگی‌های محافظتی دیگر که می‌توانید هنگام انتخاب پاور به آن‌ها توجه کنید متعدد هستند برای مثال، محافظت در برابر افت شدید ولتاژ ، محافظت در برابر اتصال کوتاه برق ، کنترل حرارت و تشدید غیر عادی توان مصرفی.

معرفی ۲ نمونه از پر طرفدارترین پاورهای گیمینگ بازار

حالا که با نکات مهم قبل از خرید پاور گیمینگ آشنا شدید پس بیایید دو نمونه از پاورهای مطمئن و پرطرفدار بازار را هم بشناسید، تا قبل از تحقیق بتوانید با یک نمونه پاور استاندارد و با کیفیت آشنا شده باشید.

۱-پاور گرین ۱۳۰۰ وات مدل GP1300B-EDGE

پاورهای سری EDGE اولین نسل از پاورهای حرفه ای و پرچم دار که طراحی شده بر اساس استاندارد ATX 12V v3.1 برند گرین / GREEN هستند. از اصلی‌ترین ویژگی های این سری می‌توان به بازدهی یا همان راندمان آن‌ها مطابق با استاندارد ۸۰PLUS Platinum، خازن های کاملا ژاپنی از نوع ۱۰۵C، رگولاسیون کمتر از یک درصد و ریپل خروجی کمتر از ۲۵mv برای تمامی شاخه های خروجی، فن فوق العاده کم صدا و هوشمند (تا حدود %۳۵ توان نامی Fanless) از نوع FDB، همراه داشتن کانکتور “۱۲V-2×6” از نوع ۶۰۰W اشاره کرد که همین ویژگی‌ها باعث تمایز این پاور می‌شود.

دیگر نکات مهمی که می‌توان راجع به این پاور اشاره کرد عبارتند از:

  • مناسب برای کاربردهای گیمینگ، سرور و استفاده به صورت شبانه‌روزی
  • راندمان بیش از %۷۵ در شرایط بار %۲ (در الزامات این مقدار بیش از %۶۰ درصد تعیین شده)
  • ارائه دو برابر توان نامی (۲۶۰۰W) به صورت لحظه‌ای
  • دارای کانکتور “۱۲V-2×6” با ارائه ۶۰۰W توان به صورت پیوسته و تا ۱۸۰۰W به صورت لحظه‌ای
  • -پاور گرین ۱۰۰۰ وات مدل GP1000B-GXD

    پاور سری GXD (Gaming Xtreme DC-DC) اولین نسل از پاورهای مخصوص گیمینگ از پایه طراحی شده بر اساس استاندارد ATX 12V v3.1 برند گرین GREEN محسوب می شوند. از اصلی ترین ویژگی های این سری می توان به راندمان مطابق با استاندارد ۸۰PLUS GOLD، خازن های آن شبیه به نمونه کاملا ژاپنی از نوع ۱۰۵C، رگولاسیون کمتر از %۱ و ریپل خروجی کمتر از ۳۰mv برای تمامی شاخه های خروجی، فن فوق العاده کم صدا و هوشمند از نوع FDB، داشتن کانکتور “۱۲V-2×6” از نوع ۶۰۰W و این ویژگی‌ها باعث می‌شوند راندمان بهتری داشته باشد.

    • مناسب بر کاربردهای گیمینگ، سرور و استفاده به صورت شبانه‌روزی
    • از پایه طراحی شده بر اساس استانداردهای ATX12V v3.1 و PCIe CEM 5.1
    • داشتن راندمان بیش از %۶۷ در شرایط بار %۲ دارد
    • دارای کانکتور “۱۲V-2×6” با ارائه ۶۰۰W توان به صورت پیوسته و تا ۱۸۰۰W به صورت لحظه ای
    • ارائه حداکثر توان خروجی حتی در دمای محیط حداکثر ۵۰ سانتی گراد
    • راندمان مصرف انرژی مطابق با گواهینامه ۸۰Plus GOLD

    جمع‌بندی

    همانطور که گفته شد در این مقاله سعی کردیم تا بصورت مختصر ۳ مورد از مهمترین نکات خرید یک پاور گیمینگ را شرح دهیم و همچنین ۲ نمونه از بهترین پاورهای گیمینگ موجود در بازار را برای شما همراهان عزیز معرفی کردیم تا بتوانیم شما را در داشتن یک خرید لذت‌بخش همراهی کنیم.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ