۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 22:45
کد خبر : 165801

دکتر متین دیداری تاکید کرد:

تمرکز شرکت پتروشیمی زاگرس در تقویت زنجیره پایین دست متانول

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: هدف از امضای سند راهبردی این است که با توجه به میزان و حجم ظرفیت تولید متانول در کشور باید اقدامات موثری در این حوزه انجام شود و با تکیه بر دانش داخلی بتوانیم زنجیره پایین دست را تقویت کنیم.

به گزارش برداشت روز، ، روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دکتر متین دیداری مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی زاگرس در نشست خبری گفت: ما اولین سند ملی راهبردی متانول ایران را با مرکز پژوهش‌های شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا کردیم، هدف از امضای این سند راهبردی با توجه به میزان و حجم ظرفیت تولید متانول در کشور باید اقدامات موثری در این حوزه انجام شود و استفاده از دانش و متخصصین و اعضای محترم هیئت علمی و دانشمندان ایرانی در بهبود فرایند تولید در بحث محصولات پایین دست، صنعت متانول، تولید کاتالیست‌ها با تکیه بر دانش داخلی بتوانیم زنجیره پایین دست را تقویت کنیم.

دکتر متین دیداری ادامه داد: در حوزه‌هایی که در حال حاضر انتقال تکنولوژی و دانش آن صورت می‌پذیرد بتوانیم از تکنولوژی و دانش ایرانی استفاده کنیم و در بحث تولیدات محصولات پایین دست با تکیه و کمک بر دانش دوستان و همکاران و تلاش مجموعه پتروشیمی زاگرس بتوانیم به نتیجه نتایج خوبی برسیم. این موضوع در چندین محور است در بحث بهبود تولید و فرایندهای تولید و کاتالیست‌هایی که در حال حاضر در کشور دانش و تکنولوژی آن وجود ندارد و بومی‌سازی دانش فنی تولید محصولات پایین دست متانول مدنظر می‌باشد. و انشالله بتوانیم زنجیره پایین دست را با همکاری آنها به نتیجه مطلوبی برسانیم چون ۲۴ محصول پایین دست در متانول داریم که می‌خواهیم در این حوزه‌ها تمرکز داشته باشیم.

وی در رابطه با محصولات پایین دست گفت: اولین واحد اتانول سنتزی کشور را از سال قبل استارت زدیم لایسنس و دانش فنی دریافت شده بسته مهندسی پایه تقریباً نهایی شده است و پروژه در حال اجرا است این پروژه در زمین پتروشیمی زاگرس در عسلویه اجرا خواهد شد و این واحد اولین واحد اتانول سنتزی در کشور خواهد بود. با این کار واردات آن متوقف خواهد شد و سهم داخل را پوشش داده و بخشی نیز برای صادرات کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده خواهد شد. در واحد دیگر به عنوان mto در راه اخذ مجوز و موافقت اصولی و سایر موضوعات می‌باشیم البته با توجه به حجم سرمایه‌گذاری بالایی که دارد پیگیر تامین فاینانس و تامین کننده مالی هستیم که محصولاتی که از آن تولید می‌شود پروپیلن، پلی پروپیلن، واحدهای ال دی و اچ دی در حوزه پلیمر می‌باشد. که انشالله اگر سرمایه‌گذاری خارجی و فاینالس آن تامین شود آن را اجرا خواهیم کرد.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در مورد تولیدات فعلی شرکت گفت: تولید فعلی مجتمع پتروشیمی زاگرس ۳.۳ میلیون تن ظرفیت اسمی دارد ولی متأسفانه به علت قطعی گاز در فصول سرد و عدم تامین خوراک مستمر ما این میزان از تولید را نمی‌توانیم محقق کنیم. ولی برنامه‌هایی در مجتمع استارت خورده که با تکیه بر دانش فنی و داخلی بتوانیم کمترین آسیب را با افزایش ظرفیت داشته باشیم. البته باید گفت در سه ماه قطعی گاز و عدم تولید روزانه حدود ۱۰ هزار تن تولید را از دست خواهیم داد که در سه ماهه سال حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون دلار می شود که از چرخه ارزی کشور خارج خواهد شد.

دکتر دیداری در مورد تامین خوراک و نرخ گاز مجتمع گفت: دولت تصمیم بر این گرفت نرخ فرمول سال ۱۳۹۴ را برگرداند و نهایتاً با قیمت ۵ هزار تومان است که در حال حاضر اجرا می‌شود. ولی ما نسبت به اصلاح این فرمول و حذف هاب‌های اروپایی پیگیر موضوع هستیم چون کشورهای اروپایی هاب تولید کننده گاز نیستند و قطعاً نباید مبنای نرخ گذاری باشند آنها به عنوان هاب‌های مصرف کننده باید کمترین درصد و تاثیر در نرخ گذاری داشته باشند در رابطه با تامین خوراک گاز ما کماکان در فصول سرد سال مشکل داریم. و از طرفی متاسفانه به محض اینکه مطالبات گاز بالا می‌رود سریعاً اقدام به قطع خوراک گاز می‌کنند که نهایتاً نفعی نه برای ما تولید کننده دارد و نه برای کشور و شرکت گاز دارد. ما همواره این دغدغه را داشتیم که اجازه دهند تولید انجام شود و حتماً پرداخت‌ها نیز انجام خواهد شد، باید همه دست به دست هم دهیم تا شاهد افزایش تولید در کشور باشیم که قطعاً افزایش ارزآوری را در پی خواهد داشت و تاثیر مثبتی در کل صنعت، اقتصاد، تولید و صادرات خواهد داشت. امیدواریم این رویه را با همکاری، همدلی و هم‌افزایی با مجموعه‌های پتروشیمی داشته باشند.

تجارتخانه آراد برندینگ | تجارتخانه آراد برندینگ