۱۵ دی ۱۴۰۲ | 14:34
کد خبر : 152409

جزئیات عرضه‌ سایپا طبق برنامه ‌‌سامانه یکپارچه

شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون 353 هزار و 550 دستگاه خودرو به متقاضیانی که در سامانه یکپارچه برای خرید خودروهای این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند، تحویل شده است.

به گزارش برداشت روز،  به نقل از سایپانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پیرو انتشار خبری با عنوان «عرضه قطره چکانی خودروسازان داخل دوباره بازار را به هم ریخت» اداره اطلاع رسانی و فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در توضیحات سایپا آمده است: سامانه یکپارچه در اسفند ماه ۱۴۰۱ در وزارت صمت شکل گرفت و گروه سایپا طی دو مرحله در این سامانه خودروهای تولیدی را عرضه کرده است؛ کل متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو ۹۳۳ هزار و ۱۶۳ نفر بوده است که ۸۰۹ هزار و ۲۰۷ نفر (۸۶.۷) از سوی این گروه دعوت به واریز وجه شده است که از تعداد فراخوان شده ۶۰۲ هزار و ۸۰۶ نفر (۶۴.۶ درصد) فرآیند ثبت نام و خرید خودرو را دنبال نکرده‌اند و تنها ۲۰۶ هزار و ۴۰۱ نفر (۲۲.۱۱ درصد) ثبت نام کردند. این نشان می‌دهد که همانند گذشته تقاضا برای خودرو وجود ندارد و همچنین سامانه یاد شده فاقد کارایی لازم در تنظیم بازار است.

در ادامه این توضیحات آمده است: به گزارش معاونت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، در خصوص خودروهای سایپا هیچ آشفتگی در بازار نبوده و فرآیند تحویل خودرو به صورت عادی است ( که اطلاعات جدول ذیل مبین این موضوع است).

تحویل شده به مشتری از ابتدای سال

۳۵۳۵۵۰

تعداد خودروی در حال حمل

۳۵۹۱

در اختیار نمایندگی در فرآیند تحویل به مشتری

۳۴۰۰

تعهدات باقی مانده تا پایان سال

۱۱۸۲۳۱

در بخش دیگر توضیحات سایپا آمده است: همچنین عدم رشد قیمت خودروهای گروه سایپا در بازار در چند ماه اخیر، حاکی از برنامه منظم تولید و عرضه به موقع خودرو به بازار است و شرکت سایپا در سال ۱۴۰۱ با افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات (حسب اجرای فرمان مقام معظم رهبری) و تولید بیش از ۱۰۰ هزار خودرو نسبت به سال۱۴۰۰ داشته است و در تاریخ ۱۴۰۱.۱۲.۲۹ بر اساس مکاتبات و موافقت بعمل آمده از سیستم قرعه کشی خارج شده است؛ مطابق با فرآیند مکانیزه سایپا، زنجیره تولید و عرضه بر اساس یک سیستم مدیریت یکپارچه تحقق یافته است و رضایت‌مندی مردم طبق شاخص های زیر صورت پذیرفته است.

در اجرای فرمان مقام معظم رهبری برای ارتقای کیفیت، مراجعه مشتریان برای نمایندگی ها بیش از ۵۰۰% کاهش یافته است.

– کاهش ۳۰۰ در صدی برگشت قطعات در دوران گارانتی که بیانگر کاهش خرابی خودرو است.

– تعهدات معوقه سایپا در شرایط فعلی در حد صفر است.

– توسعه و تنوع محصولات جدید که برابری می‌کند با دولت‌های قبل حاکی از نشان برآورده شدن سطح توقعات مشتریان بوده است.

حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا در اسفند ۱۴۰۱ نبوده است بلکه در تاریخ ۱۴۰۰.۰۵.۱۶ (مبتنی بر توضیحات ارائه شده) صورت پذیرفته است.

در ادامه این توضیحات آمده است: گروه خودروسازی سایپا در راستای تنظیم بازار خودرو در سال جاری، علاوه بر واردات و تحویل ۳ هزار دستگاه انواع خودرو از برندهای معتبر دنیا، نسبت به برنامه‌ریزی واردات و تحویل تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودروی دیگر نیز اقدام کرده است.

 در راستای افزایش تولید در سال ۱۴۰۲ باوجود حذف ۳ خودروی پر تیراژ سایپا در۶ماهه اول سال ۱۴۰۱، نه تنها روند تولید کاهش نیافته است بلکه افزایش تولید در سال ۱۴۰۲ رخ داده است و نتیجه اقدامات فوق، اختلاف قیمت بازار نسبت به قیمت کارخانه کاهش چشمگیری داشته است و روند فعلی جذب نقدینگی از محل فراخوان سامانه، علاوه بر عدم تحقق برنامه پیش بینی شده جذب نقدینگی، استمرار تولید را نیز با چالش جدی مواجه کرده است همچنین موجب به هم ریختگی بازار در شرایط فعلی برای محصولات در بازار خودرو شده است؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران بدون اطلاع از کم و کیف عرضه خودرو در گروه سایپا با بیان مطالب غیر مستند، موجب تشویش اذهان عمومی شده است به طوری که استقبال مشتریان کمتر از  ۲۲ درصد ثبت نام کنندگان است، همچنین در برهه‌ای که رئیس اتحادیه، عرضه قطره چکانی خودرو را اعلام کرد، همان روز  ۸ هزار خودرو عرضه و پلاک شده است.

طبق اعلام سایپا هم‌اکنون تعداد ۱۵ هزار و ۸۳۰  خودرو سواری فاکتور و پلاک شده، در فرآیند تحویل مشتریان است و مشتری از زمان تحویل خودرو آگاهی و اطلاعات کامل دارد‌، به دلیل عدم قیمت گذاری دستوری در خودروهای تجاری، شرایط فروش به صورت نقد و اقساط جاری بوده و صف انتظار برای خرید وجود ندارد به نحوی که در حال حاضر تعداد ۱۹ هزار و ۱۳۷ خودرو  تجاری و وانت در فرآیند فروش قرار دارد و روش های فروش تسهیلاتی با مشتریان خرد، عمده و سازمانی در حال اجرا است.

در ادامه توضیحات آمده است: با وجود عرضه ۲ نوبت در سامانه یکپارچه، نتایج نامناسب برای خودروسازی سایپا داشته که فقط ۲۲ درصد متقاضیان نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده اند  و این امر منجر به اختلال در روند تولید مستمر شده است و برای جبران تولید، هزینه سربار افزایش یافته است، با توجه به الزام اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از تاریخ ۱۴۰۲.۴.۱ از  سوی سازمان ملی استاندارد، تعدادی از  خودروهای شرکت سایپا، لازم است قبل از اجرای استانداردهای اجباری ۸۵ گانه قیمت گذاری محصول مشخص شود که بدلیل عدم وجود سیستم یکپارچه بین نهادهای ذیربط، پروسه زمان‌بر قیمت گذاری موجب اختلال در تحویل خودرو شده است.

سایپا اعلام کرده است: طرح تبدیل اجباری خودرو در گروه سایپا مطرح نیست. بلکه به عنوان یک پیشنهاد، به مشتریان ارائه شده است و در صورت تأخیر در تحویل خودرو امکان جایگزین کردن مقدور است،‌بر اساس مطالعات مدیریت راهبردی و رسانه سایپا طی مدتی که سامانه متمرکز شکل گرفته این سامانه موجب اختلال در فروش و تأمین نقدینگی به موقع برای گروه سایپا  شده است؛ همچنین اجرای طرح سامانه یکپارچه در مقطع زمانی مربوطه با لحاظ داشتن شرایط خاص و التهابات حاکم بر بازار خودرو بوده و تحقق برنامه تولید در ماه‌های اخیر و افزایش عرضه و همچنین ایفای به موقع تعهدات نهایتاً موجب کاهش اختلاف قیمت بین شرکت و بازار شده است و در مقطع فعلی خودروهای شرکت سایپا را از شرایط رقابت و انحصار خارج کرده است. که روند کنونی نقدینگی حاصل از سامانه یکپارچه علاوه بر عدم تحقق برنامه پیش بینی شده جهت جذب نقدینگی، استمرار تولید را با چالش جدی مواجه کرده است.

در توضیحات سایپا نوشته شده است: بعد از انتصاب علی‌آبادی در مقام عالی وزارت و آغاز سیاست‌های مدبرانه و هوشمندانه با توسعه خودروی نسل جدید اعم از برقی، هیبریدی و CNG که موجب کاهش آلایندگی است سایپا به عنوان شرکت شاخص در حوزه خودروهای برقی، فرآیند واردات خودرو را انجام داده است و در حال حاضر خودروهای مذکور فرآیند ترخیص را در گمرک طی می‌کنند؛ آینده خودروسازی، تولید و توسعه خودروهای تمام برقی و هیبریدی است، همچنین اولین خودروی هیبریدی به عنوان خودروی آریا در پروژه های توسعه محصول سایپا قرار گرفته است که یکی از ویژگی های این خودرو رقابت با خودروهای وارداتی و مونتاژی است و این تصمیم هوشمندانه در راستای رویکرد اقتصاد مقاومتی از مهمترین راهبردهای مقام معظم رهبری است و از طرفی دیگر با تغییر رویکرد تکنولوژی در خودروها باعث کاهش مصرف بنزین در کشور است، قطعاً تحقق سیاست‌های مذکور وزارت صمت در کاهش میزان مصرف سوخت از اقدامات اساسی، شایسته و راهبردی محسوب می شود.

سایپا در پایان اعلام کرده است: این شرکت آمادگی دارد با کارشناسان بازار خودرو مورد اشاره در خبر درج شده، به صورت مستقیم جلساتی را برگزار و چالش ها و فرصت‌ها و تهدیدات بازار خودرو را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی