به گزارش برداشت روز به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، نهمین جلسه فرماندهان صحنه حوادث شرکت های منطقه ویژه روز گذشته (سه شنبه ۲۴ تیر ماه) به میزبانی این سازمان برگزار شد. این جلسه با حضور اعضای تیم های فرماندهی صحنهی شرکتهای پتروشیمی و مدیر ارشد شرایط اضطراری با موضوع تجزیه و تحلیل حادثه اخیر شرکت پتروشیمی کارون و با هدف بیان درس آموخته ها و تجربیات حادثه، صورت گرفت. در این جلسه، مدیر ارشد شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ضمن تبریک بیست و سوم سالگرد تاسیس منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: این منطقه که در سال ۱۳۷۶ با هدف توسعه صنایع پتروشیمی ایجاد شد؛ امروز یکی از هابهای اصلی صنعت پتروشیمی کشور است و تنوع تولید آن منحصر به فرد میباشد. سید امید شهیدی نیا افزود: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، یکی از اهرمهای اصلی اقتصاد کشور محسوب میشود. وی، در خصوص حادثه کارون خاطرنشان کرد: در حوادث، مهمترین امر، حفظ جان و سلامت نیروی انسانی است. شهیدی نیا تصریح کرد: امروز میتوان گفت که این منطقه پس از چهار سال تلاش مستمر در توانمندسازی علمی و عملی در مقابله با شرایط اضطراری، به اطمینانی دست یافته که دست کم برای حوادث، دارای برنامه منسجم و اجرایی است؛ پشتیبانی همدلانه و سیستماتیک در حوادث در حد بسیار خوب صورت میپذیرد و مرزبندی ها در عملیات شفاف است. وی خاطر نشان کرد: در حادثه کارون، اجزای فرایند مدیریت شرایط اضطراری مثل فراخوانی، مدیریت خبر و اطلاع رسانی، تشکیل به موقع تیم مدیریت حادثه و پیشگیری از عوامل روحی آشفته ساز بخوبی ایفای نقش کردند. شهیدی نیا، تاکید کرد: خداوند به تلاشهای ما عنایت کرده و تفضل فرموده تا اتفاقی برای همکاران ما در این حادثه نیوفتاد؛ اما حتما بایستی با پوشش نقاط قابل بهبود، روز بروز خود را در مقابله با شرایط اضطراری آماده تر کنیم. وی یادآور شد: هرچه این آمادگی کامل تر باشد، به حصار منطقه ویژه محدود نخواهد شد و این توانمندی، در شرایط خاص به کمک مردم رفته و در اختیار هم وطنانمان قرار می گیرد؛ کما اینکه در حوادث سال گذشته از سیل تا زلزله و کرونا، همینطور شد. مشاور ارشد مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در پدافند غیرعامل، نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: طبیعت حوادث، دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است؛ لذا حتی در کشورهای پیشرفته ی دنیا نیز، معضلانی برای مدیریت حوادث وجود دارد و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. لذا باید همواره بدنبال بررسی، مطالعه و رفع نقاط ضعف بود. دکتر جدی افزود: در میان پنج حادثه ای که در سال ۹۸ با آن مواجه شدیم، مدیریت حادثه خروج هواپیما از باند فرودگاه یکی از بی نقص ترین آنها بود و شاید نتوان به آن اشکالی وارد کرد؛ اما در سایر حوادث نقاط قابل بهبودی وجود داشت که بایستی به فرصتی برای یادگیری تبدیل شوند. در این جلسه فرماندهان صحنه شرکت های کارون، اروند و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همچنین رییس اورژانس مرکزی منطقه، به تشریح ابعاد مختلف حادثه نشت کلر شرکت پتروشیمی کارون پرداختند.