سرعت، امنیت، کسب اعتبار، نقل و انتقالات و ظهر نویسی آسان داخلی و بینالمللی، تضمینی بودن در بیشتر حالات، ایمن بودن در برابر جعل، تقلب و سرقت، سرعت بخشیدن به معاملات تجارت الکترونیکی بخشی از مزایای برات الکترونیکی است و میتوان گفت به طور گسترده در معاملات و روابط تجاری افراد نقش دارد.
یکی از مهمترین اهداف بانک صادرات ایران نیز تامین مالی و توسعه زیرساختهای بانکداری الکترونیک، تولید محصولات اختصاصی و خدمات برای پشتیبانی از تولیدات داخلی حوه صنعت بوده است به طوری که به عنوان نخستین بانک با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، با عملیاتی کردن پروژه برات الکترونیک، خدمت نوین دیگری را برای تسریع در پرداختهای آنی در نظام بانکی کشور ارائه کرده است.
در نخستین اقدام پس از دریافت کد سپام از بانک مرکزی و ارسال درخواست صدور برات به وزارت امور اقتصادی و دارایی، نخستین برات الکترونیکی نظام بانکی با داشتن شناسه خزانهداری کل کشور با امضای بانک صادرات ایران به عنوان براتگیر در محیط سند باکس صادر شد. پس می توان گفت که بانک صادرات ایران پس از عملیاتی کردن نخستین چک امن الکترونیک با عنوان «چکنو»، در صدور و استفاده از برات الکترونیک نیز در کشور پیشرو است و به گفته سرپرست بانک صادرات ایران واحدهای تولیدی، بنگاههای اقتصادی، شبکه فروش و تامین کنندگان میتوانند پس از رونمایی از این محصول توسط مراجع سیاستگذار، از این خدمت در بانک صادرات ایران استفاده کنند.
گفتنی است؛ برات الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی زنجیره تامین و بر اساس دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری طراحی شده و شیوهنامه اجرایی آن پس از تصویب در کمیسیون اعتباری به تایید هیئتعامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز رسیده است. این سند تجاری الکترونیکی دارای تمامی ویژگیهای ذکر شده در ماده ۲۲۳ قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیک است. برات الکترونیک غیر کاغذی، با سررسید حداقل یک ماه و حداکثر یک سال با درخواست براتدهنده (بنگاه خریدار) در وجه یا به حوالهکرد دارنده برات (بنگاه فروشنده) از طریق سامانه برات صادر و شناسه یکتای آن در سامانه سپام ثبت میشود و بانک بر اساس اعتبار براتدهنده (بنگاه خریدار) نسبت به قبول برات الکترونیک و تادیه کل مبلغ آن در سررسید اقدام خواهد کرد.