۱۳ شهریور ۱۴۰۲ | 02:00
کد خبر : 138466

ایستگاه شارژ خودرو برقی میدان آزادی افتتاح ‌شد

همزمان با بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در پایتخت، ایستگاه شارژ میدان آزادی تهران افتتاح شد.

به گزارش برداشت روز،  بهره‌برداری رسمی از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژر، با حمایت وزارت صمت و قرارداد مشترک شهرداری تهران و گروه مپنا آغاز و روز ششم شهریور، ایستگاه میدان آزادی افتتاح ‌شد.

در ابتدای این مراسم که «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، «مصطفی چمران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت و جمعی از اعضای شورای شهر، معاونان و مدیران وزارت صمت و شهرداری تهران و گروه مپنا و نمایندگان رسانه‌ها حضور داشتند، «محمدحسین رفان» مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا توضیحاتی در خصوص این ایستگاه‌ها و عملکرد آنها ارائه کرد.

او گفت: ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در سطح شهر تهران راه‌اندازی و در این جانمایی، تلاش شده ایستگاه‌ها در نقاط مختلف شهر و در دسترس عموم شهروندان باشند.

رفان اظهار کرد: قبل از این سه ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران نصب شده است و با همت شهرداری تهران و وزارت صمت، ۱۵ ایستگاه دیگر به این مجموعه اضافه ‌شد.

مدیرعامل شرکت مکو مپنا افزود: ۲۴ شارژر این مجموعه از نوع سریع و ۵۰ شارژر، معمولی است. همچنین توان شارژ این شارژرها و سوکت‌های شارژ آنها متفاوت است.

رفان تصریح کرد: اجرای این پروژه تنها ظرف ۲۴ روز انجام شد. نهم مرداد ماه ۱۴۰۲ قرارداد امضا و پنجم شهریور ماه عملیات نصب به پایان رسید

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تاکید کرد: این قرارداد، فاز اول قرارداد توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی در کلان‌شهر تهران است و در فاز های دوم و سوم که اجرایی خواهد شد، جمعا پنج هزار شارژ خودرو برقی تولید شده در گروه مپنا در پایتخت نصب خواهد شد.

او در ادامه ضمن قدردانی از مهندسان مجموعه مپنا، از همه کارکنان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای اهتمام ویژه در این پروژه تشکر کرد.

تهران با کمبود اتوبوس مواجه است

همچنین رییس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم، گفت: کمبود اتوبوس در پایتخت جدی است و بکارگیری اتوبوس‌های برقی مورد انتظار شهروندان است.

مهدی چمران اظهار کرد: با توجه به حجم بالای آلودگی هوای پایتخت، رفع کمبود اتوبوس از مطالبات جدی مردم است، چراکه مردم روزانه به‌دلیل کمبود اتوبوس باید وقت زیادی صرف رفت و آمد کنند.

او افزود: در این شرایط بکارگیری اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و حتی موتورسیکلت‌های برقی از نیازهای جدی مردم پایتخت بوده و ضروری است این اقدام مهم در تهران اجرایی و عملیاتی شود.

برنامه اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت خودروسازها به تولید خودروهای برقی

وزیر صمت نیز در این رویداد که در سالن آمفی تئاتر مجموعه برج آزادی برگزار شد و در جمع حاضران، با بیان اینکه امروز شاهد برقی‌شدن خودروها در تهران هستیم و سال‌ها برای محقق شدن آن تلاش شده است، گفت: تولید خودروهای برقی در شرکت‌های بزرگ داخلی شروع شده، ولی ما به این امر اکتفا نمی‌کنیم، لذا با ماشین‌های وارداتی برقی، زمینه را برای برقی شدن خودروها و شهر فراهم می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به خودروسازها اعلام کرده‌ایم که ۵۰ درصد ظرفیت خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند. البته ابتدا از خودروهای مونتاژی آغاز کرده‌ایم، ولی به مرور نوبت به خودروهای داخلی نیز می‌رسد و اولویت ما برقی کردن اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ماشین‌های برقی برای تحویل به شهرداری آماده است، اما تعداد آنها به اندازه کافی نیست و فکر می‌کنم ظرف ماه‌های آینده چهره شهر تغییر می‌کند.

وی در مورد تعرفه شارژ خودروهای برقی یادآور شد: این تعرفه را وزارت نیرو تعیین می‌کند و قطعا از هزینه بنزین کمتر است.

علی‌آبادی در ادامه گفت: نهضت برقی‌سازی از انقلاب صنعتی دوم آغاز و سال ۱۹۳۶ بیش از ۳۰ هزار خودرو برقی تولید شد، اما این حرکت به دلیل مشکل ذخیره انرژی متوقف شد و خودروهای دیزلی و بنزینی آغاز به کار کرد، با این حال در سال‌های اخیر تعداد خودروهای برقی در دنیا در حال افزایش است. ماشین‌های برقی به شدت اقتصادی است، ضمن اینکه آلودگی ندارند.

وزیر صمت در عین حال گفت: محدودیت اصلی این گونه خودروها، کمبود منابع لیتیوم و سدیم در جهان است که جزو فلزات محدود هستند، البته به‌دلیل فراوانی آب، هیدروژن پتانسیل خوبی برای ذخیره انرژی دارد و امروز مطالعات در جهان به سمت خودروهای هیدروژنی است. امیدواریم این اتفاق به‌زودی برای کشور ما نیز محقق شود و از امروز برای تحقق این هدف، برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه‌ تا کنون حدود ۱۰۰ دستگاه شارژر خودرو برقی در کشور نصب شده است، افزود: این ایستگاه‌های شارژ‌ به‌صورت پایلوت نصب شده است، ضمن آنکه امکان شارژ خودروها در منازل مردم فراهم است. البته شارژرهای نصب شده سریع و معمولی بوده و ایستگاه‌های شارژر‌ خیابانی هم برای مواقع اضطراری است.

علی‌آبادی با بیان این‌که امروز شهر تهران به نهضت خودروهای برقی نیاز دارد، گفت: پیش از این به شهرداری تهران پیشنهاد داده بودیم و در دوره اخیر شهرداری تهران، این حرکت زیبنده و ارزشمند اتفاق افتاد و امیدواریم روزی برسد که شهر تهران و همه کشور را هیدروژنی کنیم.

 

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی