۲۸ دی ۱۳۹۸ | 09:59
کد خبر : 1359

ظرفیت‌ها و کارکردهای طرح «طراوت» بانک صادرات ایران در جمع فعالان صنعت فولاد کشور تشریح شد

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در پنل تخصصی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، ظرفیت‌های طرح اعتباری ویژه تولید «طراوت» را تشریح کرد.
به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، امیر یوسفیان در دومین روز از برگزاری این جشنواره که با استقبال فعالان صنعت فولاد همراه بود، در یک پنل تخصصی، ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌های ایجاد شده توسط طرح «طراوت» را تبیین کرد.
وی در بیان ضروت‌های تدوین و ارائه این طرح توسط بانک صادرات ایران گفت: نگرانی از توقف استمرار تولید به دلیل فشار نقدینگی از مهمترین عوامل تدوین و ارائه طرح «طراوت» توسط بانک صادرات ایران از ابتدای سال ٩٨ بود که همزمان با نام‌گذاری آن توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید»، استفاده از ابزار اعتبارات اسنادی ریالی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی فراهم شد.
عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران افزود: افزایش بهای تمام شده در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور اصلی‌ترین مشکل موجود در ابتدای سال بود که استمرار تولید را در بنگاه‌ها تهدید می‌کرد. در نظام بانکی افزایش ١٣٠ تا ١۵٠ درصدی «قیمت تمام شده» در بنگاه‌ها مورد توجه بوده و از این منظر برای استمرار تولید، نظام بانکی باید این کمبود را جبران کند. این در حالی است که به دلیل فروش نقدی، فروش اعتباری نیز بین فروشنده و مشتری نیز کاهش قابل توجه داشته است. از آنجایی که نظام بانکی نیز در این میان بیش از ٣٠ درصد رشد منابع ثبت نکرده، می‌توان با استفاده از ظرفیت اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران در قالب طرح «طراوت» و توسعه فروش اعتباری در زنجیره تولید تا مصرف این مشکل را برطرف کرد.
یوسفیان گفت: کاهش تقاضا برای خرید‌های نقدی بنگاه‌ها نیز از دیگر دلایل معرفی طرح «طراوت» بوده است. همچنین فشار نقدینگی مانع ایجاد طرح توسعه در شرکت‌های تولیدی نیز بوده و تامین سرمایه درگردش در اولویت قرار داشت که با این طرح امکان طرح توسعه نیز وجود دارد.
وی اظهار کرد: بانک صادرات ایران با هدف توسعه فرهنگ فروش اعتباری و نسیه در واحدهای تولیدی طرح «طراوت» را عملیاتی کرد و همزمان امکان تنزیل اعتبار اسنادی ریالی صادر شده به نفع فروشنده را نیز فراهم کرد.
عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران افزایش فروش و افزایش ظرفیت تولید را از ابتدایی ترین مزیت‌های استفاده از طرح «طراوت» توسط بنگاه‌های تولیدی عنوان کرد و افزود: در این مدل مشکل اعتبارسنجی مشتریان بنگاه‌های تولیدی نیز توسط بانک صادرات ایران حل شده است.
یوسفیان از عملیاتی شدن طرح «طراوت٢» نیز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این طرح به منظور اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌ها تدوین و عرضه شده است.
وی از عملیاتی شدن این طرح در بیش از ۵٢٠ شعبه بانک صادرات ایران خبر داد و تاکید کرد: کمک به کاهش هزینه تولید و هزینه‌های مالی بنگاه‌ها، تسهیل دریافت وام و کمک به اشتغال و استمرار تولید از مهمترین اهداف این طرح است و بر اساس مکانیسم این طرح نقدینگی تخصیص یافته در جای ویژه خود در بنگاه‌ها هزینه خواهد شد و به بازارهای موازی ورود نخواهد کرد.
عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران اظهار کرد: در نشست‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با بورس کالای ایران نیز برای استفاده از طرح طراوت در معاملات این تالار اقدامات لازم انجام و معاملاتی نیز صورت گرفته است.
وی همچنین به وجود طرح‌هایی همچون «تبسم»، «طرح ۶٧»، «اعتبار سپهر» و … نیز اشاره کرد و گفت: تلاش مجموعه بانک صادرات ایران برای عرضه تسهیلات به پرسنل زیرمجموعه بنگاه‌ها و موسسات با نرخ سود صفر درصد یا اندک، از دیگر برنامه‌های این بانک برای تسهیل خدمات‌رسانی به مردم بوده است.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی