به گزارش برداشت روز ، ابوالفضل کیانی بختیاری در نشست خبری بیست و ششمین سال رتبهبندی شرکتهای برتر ایران ، هدف اصلی این رتبهبندی را شفافسازی اطلاعات برای کسب و کارها عنوان و خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت صنعتی بیست و شش سال است که با پایه گذاری فرایند رتبه بندی در عرصه کسب و کار و با یک روش شناسی خوب به ایفای نقش مرجعیت رتبه بندی در کشور پرداخته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص اهمیت پرداختن به شرکت های بزرگ در رتبه بندی بیانداشت: یکی از تفاوتهای اصلی شرکت های بزرگ با شرکتهای کوچک و متوسط، زنجیره تامین بسیار گسترده آنها در سطح کشور است و بهطور معمول یک زنجیره ارزش بینالمللی را نیز به دنبال خود دارند؛ بر این اساس شرکتهای بزرگ، شرکت های پیشران در اقتصاد کشورها محسوب میشوند.
کیانی بختیاری ادامهداد: اشتغالزایی بزرگ و پایدار برخلاف شرکتهای کوچک و متوسط، از دیگر مشخصه های شرکت های بزرگ است و در هر منطقهای که این شرکت ها به وجود آمده اند یک توسعه منطقهای نیز به وجود آمده است.
وی با تشریح اهداف رتبه بندی شرکت های بزرگ، خاطرنشان کرد: علاوه بر شفافسازی اطلاعات برای کسب و کارها، تولید و تحلیل اطلاعات برای برنامه ریزان و تصمیمگیران حوزه های اقتصادی، تولید اطلاعات برای خود این بنگاه ها در راستای رقابت پذیری و تولید اطلاعات برای جامعه علمی کشور انجام میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به ورود شرکتهای دانش بنیان به رتبهبندی شرکت های برتر برای نخستین بار در سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۵۰ شرکت در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند و امسال نیز بیش از ۵۰ شرکت دانشبنیان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
در ادامه نشست معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی اظهار داشت: مطابق رتبه بندی سال ۱۴۰۱ که مربوط به عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ بود، سهم ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۴درصد و سهم ارزش افزوده کل ۵۰۰ شرکت ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است.
مجید درویش بیانداشت: مقایسه فروش شرکتها با تولید ناخالص داخلی گویای آن است که فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی و فروش ۵۰۰ شرکت ۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.
وی با اشاره به تولید این اطلاعات در ۲۶ سال گذشته، ادامه داد: بررسی روند این اطلاعات، نشان دهنده افت و خیزهای صنایع مختلف است که میتواند در سیاستگذاریهای اقتصادی و صنعتی کشور مورد استفاده قرار گیرد.