از سال ۲۰۱۸ تاکنون، شمار کسانی که در جهان برای کسب اخبار ابتدا به وبسایتها یا اپلیکیشنهای روی گوشی خود سر میزنند، ۱۰ درصد کاهش یافته است و جوانترها ترجیح میدهند برای کسب اخبار سراغ رسانههای اجتماعی، جستوجوگرها یا برنامههای تجمیعکننده اخبار در تلفن همراه بروند.
به گزارش سایت رسمی برداشت روزو به نقل از ایندیپندنت، طبق گزارش سالانه اخبار دیجیتالی موسسه مطالعات روزنامهنگاری رویترز، مخاطبان در شبکههایی مانند تیکتاک، اینستاگرام و اسنپچت به سخنان چهرههای معروف دنیای واقعی و فضای مجازی و شخصیتهای رسانههای اجتماعی بیش از روزنامهنگاران توجه میکنند. در این گزارش، تیکتاک روبهرشدترین رسانه اجتماعی ذکر شده است که ۲۰ درصد افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله برای کسب اخبار از آن استفاده میکنند. این رقم پنج درصد بیشتر از پارسال است.
چندروز قبل، خبرگزاری رویترز گزارش داد کمتر از نیمی از پاسخدهندگان به این نظرسنجی کلا به اخبار علاقه داشتند که این رقم هم به نسبت شش نفر از هر ۱۰ نفر در سال ۲۰۱۷، کاهش شدیدی داشته است.
این گزارش بر اساس نظرسنجی اینترنتی از حدود ۹۴ هزار بزرگسال از ۴۶ بازار از جمله ایالات متحده تهیه شد. راسموس نیلسن، مدیر موسسه رویترز، درباره آن میگوید: «هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم متولدان دهه ۲۰۰۰ ناگهان وبسایتهای سنتی را ترجیح دهند، چه رسد به نشر و چاپ. علت ساده است. این روشها قدیمی شدهاند.»
کمتر از یکسوم پاسخدهندگان به این نظرسنجی گفتند بهتر است خبرها بر اساس روند مصرف قبلیشان گلچین شود که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۶، یعنی آخرین باری که در این نظرسنجی چنین پرسشی مطرح شد، شش درصد کاهش یافته است. با این حال افراد همچنان برای گلچین کردن خبرهایشان الگوریتمها را به سردبیران و خبرنگاران ترجیح میدهند.
اعتماد به اخبار در سال گذشته تا دو درصد کاهش یافت و موجب شد روند پیشرفت دستاوردهای بسیاری از کشورها را در اوج همهگیری کرونا معکوس کند. به طور متوسط ۴۰ درصد افراد میگویند بیشتر اوقات به اکثر اخبار اعتماد دارند. اعتماد به اخبار در ایالات متحده شش درصد افزایش یافته و به ۳۲ درصد رسیده است اما همچنان در فهرست کشورها در میان پایینترینها قرار دارد.
۵۶ درصد افراد در بازارهای مختلف میگویند از تشخیص نادرست تفاوت اخبار جعلی و حقیقی در اینترنت نگراناند که این رقم نسبت به پارسال دو درصد افزایش یافته است.
این نظرسنجی نشان داد ۴۸ درصد افراد میگویند خیلی یا خیلیزیاد به اخبار علاقه دارند که این رقم نسبت به ۶۳ درصد سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است.