این ضریب نفوذ پایین نشان میدهد که در حال حاضر شرکتهای بیمه در کنار واحدهای بازاریابی و توسعه محصول ،نیازمند واحدی با هدف بازارسازی نیز هستند تا با ایجاد
تغییرات بنیادین در روشهای عرضه و حتی نیازسنجی محصولات، این صنعت بزرگ را بیش از پیش رشد دهند. طبیعتاً تبلیغات یکپارچه توسط شرکتهای بیمه و به خصوص بیمه مرکزی میتواند به مرور زمان مردم را نسبت به پدیده بیمه و منافع و مزایای آن آگاه سازد .
چند سالی است که شاهد تبلیغات گسترده و همه جانبه استارتاپهای بیمه ای هستیم. با توجه به نقش تعیین کننده و برجسته فضای مجازی در زندگی روزمره مردم ،گرایش به استفاده از ظرفیت های موجود در این فضا با افزایش فزاینده دور از ذهن نبود. حال صنعت بیمه هم از این موضوع مستثنی نبوده و استارتاپ های بیمهای در این عرصه به رغم وجود مخالف
ها و اعتراضات دفاتر بیمه ظهور کردند.برای سالهای متمادی شبکه فروش سنتی بیمه کشور مسیری یکنواخت را طی میکرد تا با ظهور استارتاپها و گسترش فناوری این صنعت متحول شد. امروزه برای خرید بیمه نیازی به مراجعه حضوری به شرکتهای بیمه و اختصاص زمان زیاد نیست و این مجموعه ها با نوآوری و استفاده از تکنولوژی های روز به دنبال رفع نیازهای بیشتر مشتریان هستند. به عنوان مثال خدمات نوینی همچون پرداخت خسارت آنلاین خودرو و درمان را هم به محصولات خود اضافه کردند تا مشتریان در هنگام استفاده از بیمه آرامش بیشتری داشته باشند. استارتاپ ها امکان خرید آنلاین بیمه را با زبان ساده
فراهم آورده
و فرهنگ بیمهای کشور را گسترش می دهند. در واقع آنها تلاش میکنند تا با شناسایی و شناخت خواسته های مشتریان و نیازهایشان با آنها همسو شوند. از طرفی استارتاپها فروش بیمه برای نمایندگان و بازاریابان این صنعت را هم هموار کرده اند اما سوال اینجاست که چرا با وجود مزایای غیر قابل انکار استارتاپها این کسب و کارها در صنعت بیمه چندان موفق نبودهاند.
از سال ۱۳۹۵ حضور استارتاپها نقش جدی تری در صنعت بیمه به خود گرفت و در این گذر ۴ ساله استارتاپ های بسیاری در کشور متولد شدند اما به نظر میرسد تعدادی از آنها موفقیت مورد نظر خود را کسب نکردند. ناگفته پیداست که احتمال شکست با تار و پود هر
فعالیت اقتصادی عجین شده است و صنعت استارتاپ هم از این قاعده مستثنا نبوده و یک استارتاپ موفق هم باید از سد همه مشکلات عبور کرده تا به معیارهای خاصی برسد. گزارشها نشان میدهد که در ایران ۵۰هزار استارتاپ اعلام موجودیت کردند که از این تعداد حدود ۹۰ درصد پس از گذشت چند سال طعم شکست را چشیدند. گفتنی است به طور معمول شروع یک کسب و کار استارتاپی نیاز به مدیریت پایدار و سخت کوش همینطور بودجه تبلیغاتی عظیم، یک دورنمای درست و عملکرد سنجیده دارد تا بتواند در حوزه صنعت بیمه به بازار هدف خود دست پیدا کند.