به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق به کسب تندیس زرین هفدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی در بخش ساخت و تولید در سطح سازمان های بزرگ شد.
در چارچوب برنامههای توسعه صنعتی و به منظور ارتقای سطح بهره وری و توسعه تعالی در شرکتها و سازمانهای ایرانی، معرفی الگوی ملی تعالی سازمانی و ارزیابی سازمانها با حمایت وزارت صنایع و معادن وقت از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به پشتوانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و به همت مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی تاکنون تداوم داشته و روند رو به توسعهای را طی کرده است.
بر این اساس، سازمان مدیریت صنعتی امسال نیز همچون ۱۶ سال گذشته اقدام به اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی از طریق تشکیل تیمهای ارزیابی، بازدید از سازمانها و شناسایی شرکتها و سازمانهای سرآمد و برتر براساس مدل علمی و معتبر کرده است.
این جایزه با دارا بودن نظام نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاییدیه سازمان ملی بهرهوری، هماکنون معتبرترین و با قدمت ترین جایزه ملی در حوزه تعالی و بهرهوری است.
به گزارش ایرنا، در هفدهمین دوره همایش تعالی سازمانی و هفدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی که در محل سازمان مدیریت صنعتی و با حضور امیر بیات ترک رییس هیات عامل ایدرو برگزار شد، شرکت مادر تخصصی میدکو و شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا موفق به دریافت تندیس سیمین بخش ساخت و تولید در سطح سازمانهای بزرگ شدند.
برپایه این گزارش، شرکت صنایع پمپیران، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و شرکت پتروشیمی زاگرس موفق به دریافت تندیس بلورین در بخش ساخت و تولید در سطح سازمانهای بزرگ شدند.
در ۱۷ سال اخیر برگزاری جایزه ملی تعالی سازمانی تعداد سازمانهای حاضر در فرایند جایزه ملی تعالی از لحاظ ابعاد سازمانی شامل ۷۰ درصد سازمانهای بزرگ (بالای ۱۵۰ نفر)، ۲۲ درصد سازمانهای با ابعاد متوسط (بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر) و هشت درصد سازمانهای کوچک (زیر ۵۰ نفر) بوده اند.
با توجه به بخشبندیهای جایزه ملی تعالی سازمانی، در حوزه ساخت و تولید ۵۱.۹ درصد، در حوزه خدمات ۴۱.۹ درصد، ۴.۲ درصد در حوزه سلامت و دو درصد در حوزههای آموزش و بخش عمومی در فرایند جایزه ملی حاضر بودند.
در هفدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی، برخی شرکتها و سازمانهای مختلف خصوصی و دولتی در حوزههای بانک و بیمه، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع معدنی و فولاد، شهرداریها، دستگاههای دولتی استانی، عمرانی، رسانه، تشکلها، دارویی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات، کاشی و سرامیک، خدمات مهندسی و مشاوره مورد ارزیابی قرار گرفتند.
در هفدهمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۹۸، تعداد ۱۵ سازمان در سطح تندیس، ۳۱ سازمان در سطح تقدیرنامه برای تعالی و ۱۲ سازمان برای گواهی تعهد به تعالی از بین شرکتهای بزرگ و معتبر کشور در جایزه ملی تعالی سازمانی ثبت نام کردند.
سخنرانی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو
امیر بیات ترک در این همایش با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه کشور اظهار داشت: هر تحریمی که ایجاد می شود باید روشی برای عبور از آن پیدا کنیم و دراین جنگ نابرابر اقتصادی تمام همه دخیل هستند.
وی با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال برای عبور از بحران ها افزود: فضای مجازی و فضای دیجیتال موضوعی است که جهان به سمت آن رفته است و به مشتری، بازار و توسعه آن کمک های زیادی کرده است و کاهش هزینه ها، افزایش مشتری را در پی داشته است.
معاون وزیر صمت تاکید کرد: تکنولوژی تغییرات و تحولی را ایجاد می کند که می تواند برندها و صنایع بزرگ را از بین ببرد و استفاده از آن عامل بسیار مهمی در توسعه است.
وی در خصوص اهمیت تحقق جهش تولید در کشور خاطر نشان کرد: جهش تولید باعث افزایش تولید ناخالص ملی می شود و روند مالی و اقتصادی کشورافزایش پیدا می کند در نتیجه امنیت اجتماعی بهبود می یابد.
رئیس هیات عامل ایدرو افزود: یکی از عوامل دستیابی به جهش تولید، رعایت شایسته سالاری در سازمان ها است که به تبع آن پاکدستی، تخصص و تعهد به وجود می آید و باید بتوانیم آن را در سازمان اجرا کنیم تا اعتماد فراهم گردد.
بیات ترک تاکید نمود: اگر در چارچوب مدل عمل کنیم و عواملی که در زیر ساخت ها مطرح هستند مانند رهبری، سرمایه های انسانی و خط مشی ها را ببینیم با همدلی و همفکری می توانیم موفق شویم.
سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
بنا به این گزارش، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این همایش اظهار داشت: برای تحقق جهش تولید یکی از راهبردها همپایه سازی صنعتی است که روشی برای رسیدن به سطحی از کیفیت و استاندارد است که کشورهای رقیب به آن دست یافته اند. این راهبرد ضمن جبران عقب ماندگی ها موجبات پیشی گرفتن را هم فراهم می آورد که در صنایع با اصالت بالا و چرخه عمر طولانی همچون صنعت خودرو، فولاد، نساجی، دارو و … امکانپذیر است.
وی افزود: راهبرد دیگر استفاده از جهش در صنایع با اصالت کم و چرخه عمر کوتاه و ارزش افروده بالا همچون صنایع پیشرفته، تراشه های حافظه، تلفن همراه،بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مواد پیشرفته و … می باشد.
وی الزامات مشترک جهش تولید در کشورهای توسعه یافته را شامل فرهنگ صنعتی بعنوان زیربنای تولید، تغییر و اصلاح ساختارها، سیاست ها، قوانین و مقررات؛ تولید دانش بنیان با تمرکز بر ارتباط صنعت با دانشگاه و شرکت های دانش بنیان و بهبود فضای کسب و کار عنوان نمود.
کیانی بختیاری یادآور شد: کشورهای در حال توسعه علاوه بر تلاش برای الگو برداری از راهبردهای کشورهای صنعتی از روش های دیگری همچون پیوند تفکر و اقدام در صنعت، مردمی کردن تولید و اقتصاد با الگوهای صحیح خصوصی سازی؛ فرهنگ کمال گرایی و تعالی صنعتی و همچنین تقویت باور به محصولات و برند های داخلی و بومی خود استفاده کرده اند.
وی با بیان این نکته که آینده از آن کسبوکارهایی است که دیجیتالی شدهاند اظهار داشت: جهش تولید به کمک پیاده سازی مولفه های تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم امکان تحقق دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی مدل تعالی دیجیتال پرداخت و در خصوص ویژگی های آن اظهار داشت: مدلDE پتانسیل تحول در تجارت دیجیتال را بر اساس تحلیل رویکردها و مدلهای مختلف جهانی تحول دیجیتال ارزیابی می کند و در هر حوزه معیارهایی را تعیین می کند که پتانسیل تحول دیجیتال را نشان می دهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان نمود: این مدل برتری دیجیتالی تجارت سازمان ها را تعیین می کند و یک مدل باز است ، به این معنی که در کنار معیار های موجود ، شرکت ممکن است موارد دیگری را نشان دهد که می تواند در موفقیت تحول دیجیتال تأثیر بگذارد.
کیانی بختیاری در ادامه ۵ حوزه اصلی در مدل تعالی دیجیتال را شامل سطح استراتژی؛ سطح ارزش آفرینی؛ سطح شایستگی های دیجیتال؛ سطح فرهنگ سازمانی و رهبری تغییرو سطح سیستم های مدیریت چابک و دیجیتالی شده عنوان کرد.
وی در پایان تاکید کرد: مدیرانی که نتوانند گذشته را به یاد آورند، محکوم به تکرار آن هستند و مدیرانی که تدارک آینده را نبینند، به اسارت در جبر آینده محکوم هستند. اینکه مترصد فرصت ها باشیم، خوب است، اما گاهی باید یک قدم فراتر رفت و فرصت ها را ساخت و برای تغییرپارادیم توسعه حداقل باید سه مولفه استعداد، زیر ساخت فناورانه و پذیرش یا روامداری وجود داشته باشند.