به گزارش برداشت روز، مجید کیانی در دیدار با دبیر اتاق بازرگانی تهران مزیت اصلی مناطق آزاد را تولید برای صادرات و تجارت خواند و اظهار داشت: یکی از اهداف ما جذب سهم قابل توجه ارس در انتقال کالا از کریدور شمال جنوب است.
کیانی افزود: برای احیاء تجارت و رونق فزاینده کسب و کارها و ارزآوری و صادرات در این منطقه، باید کریدورها و گذرگاههای جادهای و ریلی بین المللی احیاء و راهاندازی شوند. راه محور اصلی توسعه کشورهاست و منافع چهار کشور به کریدور شمال جنوب گره خورده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، از آغاز مطالعات و اجرائیات طرحهای ایدهآل بهمنظور استفاده از مزیت نزدیکی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خبر داد و خاطرنشان کرد: در این راستا برای حل سریع مسئله حملونقل بار و جذب سهمیه حداقل پنج میلیون تنی از حجم بزرگ انتقال کالا در کریدور شمال جنوب، پیگیر اخذ مجوز واردات ۲ هزار خودروی سنگین ترانزیتی و واگذاری آنها به شرکتهای معتبر حمل و نقل هستیم.
کیانی در ادامه با اشاره به عدم تحقق سهمیه واردات اختصاص یافته به ارس، ابراز داشت: در نظر داریم توام با رونق تولید و صادرات، برای رفع نیاز داخل و جلوگیری از ورود غیرقانونی کالا از مرزهای کشور، زمینه واردات قانونی کالاهای مورد نیاز همچون سیستمهای کامپیوتری، خودرو و قطعات و هر نوع کالایی که به صورت قاچاق از سایر مرزها وارد شده و با هزینههای گزاف به دست خریدار میرسد را در قالب سهمیه باقی مانده به این منطقه وارد کنیم.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف ما بهرهمندی از موضوع نیاز کالایی اتباع کشورهای همسایه و هم مرز است و در این راستا بزودی مذاکرات برای راهاندازی فری شاپها در این منطقه مرزی را آغاز میکنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به درخواست ایجاد دفاتر تجاری اتاقهای بازرگانی در ارس، گفت: حمایت سازمان منطقه آزد ارس پشتوانه تحقق رونق تولید و صادرات و تجارت در این منطقه است و بدون اتلاف وقت آماده همکاری و ارائه دفاتر تجاری به اعضای موثر اتاقهای بازرگانی هستیم.