۲۹ آذر ۱۳۹۸ | 14:23
کد خبر : 1077

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی مطرح کرد: قطعه سازی، صنعتی در کما

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، قطعه‌سازی را «صنعتی فرو رفته در کُما» توصیف کرد که مشکلات اساسی دارد و توجه نکردن مسؤولان و سیاستگذاران به این مساله می‌تواند چالش‌هایی بزرگ در این صنعت به وجود بیاورد.

 

«محمدرضا نجفی منش»گفت: امروز صنعت قطعه‌سازی که از سوی آمریکایی‌ها تحریم شده، با مشکلاتی همچون بحران نقدینگی و مطالبات معوق سرسام‌آور، مشکل قیمت فروش خودرو و قطعات، دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی، کاهش شدید شمارگان تولید و ساختار معیوب صنعت خودرو مواجه است.

وی هشدار داد:‌ توجه نکردن مسؤولان و سیاستگذاران صنعت خودرو می‌تواند بروز فاجعه ای همراه با موج تعطیلی وسیع قطعه‌سازی، بیکاری تعداد زیادی از شاغلان صنعت خودرو، ضرر و زیان هنگفت زنجیره تامین خودروسازان و تسری بحران به ۶۴ صنعت وابسته خودروسازی بیانجامد.

بنا بر این گزارش ، شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده‌های یک، دو و سه از کل ۵۵۰ هزار نفر در سه موج بیکاری سال ۹۷، نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، نزدیک به ۵۰ هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد.

 

حدود هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ واحد آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

موفقیت میزهای تعمیق ساخت داخل در گرو تامین سرمایه

 

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با اشاره به برگزاری میزهای تعمیق داخلی سازی با حمایت وزارت صنعت، تاکید کرد: هرچند این برنامه‌ها برای ارتقای داخلی سازی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی بسیار مفید است، اما بدون پول و سرمایه امکان موفقیت ندارد.

وی بیان داشت:‌ حتی اگر مطالبات قطعه سازان پرداخت شود، قادر به تعمیق ساخت داخل خواهند بود.

به گفته نجفی منش، اکنون مطالبات کل زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

وی درباره افزایش حد اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، افزود: این اعتبار در صورت تایید پرداخت، باید با اولویت به قطعه‌سازان کوچک و متوسط و پس از آن قطعه‌سازان بزرگ پرداخت شود.

 

این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد بانک های عامل برای پرداخت این اعتبار سنگ اندازی نکنند، بلکه در سال مزین به «رونق تولید» همراهی داشته باشند.

چهار ماه پیش و در میز نخست تعمیق ساخت داخل، قراردادهایی بین ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعه‌ساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد.

ماه گذشته و با برگزاری میز دوم، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه‌ساز با هدف داخلی‌سازی ۴۲ قطعه منعقد شد.

با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی