به گزارش برداشت روز، ایران خودرو (با نام تجاری ایکو، IKCO) شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد ایران خودرو در مرداد ۱۳۴۱ دو برادر بهنامهای احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند. ایران خودرو نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونهای اتوبوس بود. ایران خودرو اخیرا فراخوان بازگشت تعدادی از خودروهای فروخته شده خود را صادر کرده است.نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند فروش خودرو به متقاضیان تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از ۲۷ اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کرد.
بنابراین گزارش؛ در مهلت ثبت نام یک هفته ای، ۴ میلیون نفر، اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کردند که پس از پایش اطلاعات از روز شنبه ۷ خرداد ماه؛ قرعه کشی از متقاضیان فردا ۹ خرداد انجام میشود.
همچنین با توجه به افزایش ۱۵۵ درصدی تولید خودروی کامل از سوی خودروسازان بزرگ کشور در اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳۸ نوع خودروی مختلف از پنج خودروساز کشور در این دوره ارائه شده است.
به گفته مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت روند پایدار تولید خودرو ادامه دارد و از خرداد ماه با روند عبور مستقیم خودرو یعنی تولید خودروی کامل روند مداومی را به خود خواهد گرفت و براین اساس تنوع و تعداد بیشتری عرضه خواهیم داشت، بنابراین متقاضیانی که به هر دلیلی در این دوره ثبت نام نکردند در اعلامهای بعدی میتوانند ثبت نام کنند، همچنین باتوجه به میزان عرضه بالا، یکپارچه و متنوع خودرو، شانس متقاضیان در این دوره چندین برابر شده است.
گفتنی است: ۵۰ درصد ظرفیت سامانه تخصیص یکپارچه به طرح طرح خانواده و جوانی جمعیت اختصاص یافته است.
بشتابید فروش ایران خودرو بدون قرعه کشی
گروه صنعتی ایران خودرو در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و نیز عمل به مسوولیتهای اجتماعی خود در قبال جامعه، نیمی از ظرفیت طرحهای فروش محصولات خود را به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص میدهد.
در پی تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» گروه صنعتی ایرانخودرو در نظر دارد، طرح فروش ویژه مادران را همزمان با سایر روشهای فروش اجرا کند و بدین ترتیب پس از ابلاغ بخشنامه، امکان ثبتنام برای مادرانی که تولد فرزندشان از تاریخ نوزدهم آبان ماه امسال به بعد است، فراهم خواهد شد.
در صورتیکه تعداد مادران متقاضی بیش از ظرفیت فروش باشد، از طریق قرعهکشی و در غیر اینصورت بدون قرعهکشی ثبتنام انجام میشود.
پس از ثبتنام اولیه، اطلاعات مادران برای تایید شرایط به مراجع ذیربط ارسال میشود و پس از آن امکان ثبت نام قطعی و واریز وجه فراهم خواهد شد.
ماجرای فراخوان ایران خودرو
ایران خودرو اخیرا فراخوان بازگشت تعدادی از خودروهای فروخته شده خود را صادر کرده است. اما خودروسازان در برابر موضوع باز نشدن کیسههای هوا در تصادف زنجیرهای بهبهان سکوت کردهاند. ماجرای آن فراخوان و این سکوت چیست؟
اخیرا خبری منتشر شد که یکی از دو خودروساز اصلی کشور فراخوانی را مبنی بر مراجعه مشتریان برای بازبینی و بهروز رسانی نرمافزارهای ACU به نمایندگیهای خود ارائه کرده است. پیگیریهای تجارتنیوز نشان میدهد که این شرکت ایران خودرو بوده است.
در این فراخوانها، برای مشتریان نوبت پذیرش در زمانهای مختلف تعیین شده تا نرمافزار خودروها که از قطعات مرتبط با ایربگ هستند، بازبینی و به صورت رایگان بهروز رسانی میشود.
این خودروساز در این فراخوانها تاکید کرده است که در صورت عدم حضور مشتری در موعد مقرر، مسئولیت بروز ایرادها و حوادث با منشاء فراخوان از این شرکت ساقط میشود.
ایران خودرو فراخوان خود را از سه ماه پیش صادر کرده است و موضوع هیچ ارتباطی با تصادف زنجیرهای بهبهان و نقص در عملکرد خودروها ندارد.
سکوت در برابر فاجعه جاده بهبهبان!
در پی بازنشدن کیسه هوای خودروها در تصادف زنجیرهای بهبهان، مسئولان بهانههای مختلفی را برای این موضوع مطرح کردند.
رئیس انجمن قطعهسازان علت باز نشدن کیسههای هوا را برخورد از عقب خودرو اعلام کرد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در رابطه با این تصادف گفت خودروسازان بجای فرافکنی و انحراف افکار عمومی باید به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند. اما در این میان خودروسازان واکنشی نشان ندادند.
این در حالی است که ایران خودرو و سایپا تا کنون پاسخ قانعکنندهای به این موضوع ندادهاند.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: احتمال پاسخگویی صنعت خودرو و اعلام فراخوان در ایران بسیار پایین است. به این دلیل که مصرفکننده برای خودروسازان اهمیتی ندارد. اگر مصرفکننده برای خودروساز مهم بود، خودروی با کیفیت تولید میکرد.
او افزود: در صورت بروز نقصی در خودرویی مانند اتفاق تصادف زنجیرهای بهبهان باید متصدی ایمنی کشور یعنی سازمان استاندارد، اقدام و اعلام جرم عمومی کند.
اقدام معمول خودروسازان دنیا
زاوه گفت: معمولا در چنین اتفاقاتی اداره ایمنی کشورها به مساله ورود و با قطعهساز برخورد میکنند. در این مورد باید جریمههایی نیز در نظر گرفت.
او بیان کرد: در تمام دنیا اگر در خودرویی شائبه ایمنی پیش بیاید کمیتهای تشکیل میشود و موضوع را به صورت دقیق و سریع بررسی و برطرف میکنند.