به گزارش برداشت روز، در این نشست خبری بهروز حبیبی عضو هیات مدیره علی یوسفی مدیر فروش محمدرضا دهقان مدیر مرکز تحقیق و نوآوری حسین انصاری مدیر گروه قوای محرکه حمید صالحی مدیر برنامه ریزی بابک شریفی مدیر گروه نشانگرها و مالتی مدیا شرکت صنایع تولیدی کروز به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند
بهروز حبیبی در این نشست خبری گفت : هدف ما از ورود به صنعت قطعه سازی، نیاز کشور به این بخش مهم بود. ما در ۴۰ سال گذشته همواره به کارآفرینی و همچنین نوآوری در تولید و نیز بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا پرداخته ایم.
وی با تاکید بر اینکه ارائه و تولید یک محصول با کیفیت نیاز به دانش روز، تجهیزات، مواد اولیه با کیفیت و مدیریت درست دارد تصریح کرد: در حال حاضر شرکت صنایع تولیدی کروز ۱۳۰۰۰ نیرو داشته و به زودی ۴۰۰۰ نفر دیگر به خانواده بزرگ این مجموعه اضافه خواهند شد.
حبیبی عضو هیئت مدیره کروز گفت : نهضتی را در سال های گذشته شروع کردیم که سمت و سوی آن کمک به شرکت هایی بود که توان تولید قطعات های تک را داشته اند. کمک به این شرکت ها با هدف ایجاد اشتغال، کار آفرینی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بود.
وی با تاکید بر اینکه هدف کروز ایستادن در جایگاه نخست صنعت بزرگ قطعه سازی است اظهارداشت: عملکرد ما طی سال های گذشته بیانگر همین مهم است و بر این باور هستیم راه حل خروج از بحران اقتصادی کشور، کار وتلاش روز افزون است.
به باور حبیبی باید شرکت های بزرگ در بخش خصوصی ایجاد کنیم و با حمایت از آن، به تولید فناوری های نوین بپردازیم تا به این واسطه از خروج نخبگان جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار از مسیر ایجاد اشتغال و استفاده از فناوری های نوین می گذرد تصریح کرد: در سال های گذشته با استفاده از متخصصین داخلی توانستیم بسیاری از قطعات را داخلی سازی و به روز رسانی کنیم و این مهم به رشد و توسعه گروه بهمن کمک شایانی کرده است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر در شرایط بقا هستیم و تلاش می کنیم که در صنعت قطعه سازی زنده بمانیم.اگر شرایط برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی فراهم شود، از شرایط بقا خارج و به شرایط آفرینش نزدیک خواهیم شد.
حبیبی با انتقاد از اینکه قطعه سازان کشور در حال فقیر شدن هستند و باید برای حل این معضل فکر اساسی کرد. بیان داشت: یشنهاد می کنیم بخش های صنعتی کشور از ساختار دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شود. به بیان دیگر بر این باوریم دولت باید صنعت خودرو را رها کند و به دست افراد متخصص بسپارد.
عضو هیئت مدیره کروز با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص واردات خودرو در ازای صادرات قطعات ابراز داشت: در شرایط فعلی پتانسیل صادرات وجود دارد اما ساز و کار آن در کشور موجود نیست. البته اگر شرایط فراهم شود، کروز توانایی های لازم برای این مهم را خواهد داشت اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد.
حبیبی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع فرسودگی ماشینآلات خطوط تولید این شرکت گفت: با توجه به نیاز به تکنولوژی روز که باید بر پایه دانش باشد، یک مجموعه ۱۲۰ نفری از مهندسان و تکنسین های خبره در این حوزه برای ساخت و یا بازسازی و به روزرسانی ماشین آلات خطوط تولید در شرکت مستقر هستند که این موضوع باعث جلوگیری از خروج میلیونی ارز از کشور شده است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت کروز یکی از پیشرفته ترین و به روزترین مجموعه های قطعه سازی از نظر تجهیزات و ماشینآلات ساخت در کشور است. اظهارداشت عى پرسنل این است که از به روز بودن ساخت قطعات حمایت کنند و همگام با تولیدکنندگان روز دنیا تولید قطعه بپردازند.
عضو هیئت مدیره کروز در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور ارگان ها و سازمان های نظامی در صنعت قطعه سازی گفت: در کشور بیش از ١٢٠٠ قطعه ساز داریم که توانمندسازی آنها می تواند کمک بزرگی به این صنعت کند.مهندسی خودرو کار پیچیده ای است و باید آن را به متخصصات آن واگذار کرد .
حبیبی در ادامه بیان داشت: ضمن این که نمی شود کسی کتاب موسیقی را بخواند و بگوید نوازنده خوبی است. زیرا نواختن یک ساز یک تخصص ویژه نیاز دارد. همچنین باید حمایت ها از صنعت خودرو به گونه ای باشد که صنعت خودرو از حالت بقاء خارج شود و به سمت آفرینش حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع تولیدی کروز یک پایگاه تحقیقاتى در دانشگاه تهران راه اندازی کرده است، گفت: کانونى با هدف کارآفرینى و ایجاد اشتغال زایی براى ورود جوانان به این عرصه شکل گرفته است.
قیمت های دستوری موجب شده تا خودرو سازان نتوانند بدهی قطعه سازان را پرداخت نمایند
در ادامه این نشست خبری یوسفی مدیر فروش شرکت صنایع تولیدی کروز در پاسخ سوالی در خصوص قیمت های دستوری و بدهی قطعه سازان گفت: قیمت های دستوری بر روی قیمت خودرو موجب شده تا خودرو سازان نتوانند بدهی قطعه سازان را پرداخت نمایند و به زیان های انباشه خودرو سازان افزوده شده است اما مجموعه کروز نه تنها کیفیت را فدای این مسیر نکرده ایم بلکه محصولات خود را در حوزه کیفیت به روز تر خواهیم کرد.
وی افزود: متاسفانه بحران نقدینگی این روز ها در خودرو سازی دامن گیر قطعه سازان شده است و برخی از قطعه سازان کوچک در حال تعطیلی هستند.
محمدرضا دهقان، مدیر واحد تحقیق و نوآوری شرکت صنایع تولیدی کروز در این نشست خبری گفت: در کروز هیچ وقت تعدیل نیرو نداشتیم و همواره استخدام متخصصین و حرکت بر روی خط نوآوری از جمله مهمترین موضوعاتی است که در کروز پیگیری می شود.
چالش های داخلی بیشترین دغدغه را برای قطعه سازان ایجاد کرده است
در ادامه حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه کروز نیز در خصوص موضوع تحریم ها و تاثیر آن بر روند تولید بیان داشت: تاجایی که امکان دارد توانستیم بدون توجه به تحریم های ظالمانه بویژه در صنعت خورو تولید را ادامه دهیم اما چالش های داخلی بیشترین دغدغه را برای قطعه سازان ایجاد کرده است.
وی همچنین گفت: در حوزه الکترونیک، کروز ۶۰ درصد قطعات ۲ خودروساز را تامین کرده است،
مدیر گروه قوای محرکه کروز در ارتباط با مطالبات کروز از خودروسازی ها خاطرنشان کرد: رقمی بالغ بر۶۵هزار میلیارد تومان مطالبات شرکت صنایع تولیدی کروز می باشد که ۵۵ درصد آن از ایران خودرو و ۴۵ درصد از سایپا است.