به گزارش برداشت روز، سعدمحمدی افزود: سهم خاورمیانه از تقاضای فولاد برخلاف تولید آن کاهشی بود و از ۳.۷ درصد در ۲۰۱۰ به حدود ۲.۶ درصد در ۲۰۲ رسید. کشور ما هم باید علاوه بر برنامهریزی برای تولید فولاد، به سمت افزایش مصرف حرکت کند. بیش از ۶۰ درصد فولاد کشور در داخل مصرف می شود و در صورتیکه مازاد داشته باشیم، ناچار هستیم محصول خود را با نازلترین قیمت صادر کنیم. باید بازارهای مصرف و واردکنندگان فولاد دنیا را شناسایی و بازارسازی کنیم. در تجمیع شرکتهای بزرگ فولادی میتوان رقابت بیشتر در بازارهای صادراتی ایجاد کرد اما متاسفانه با واحدهای فولادی کوچک نمیتوان در بازارهای صادراتی موفق عمل کرد. وی خاطرنشان کرد: مصرف سرانه فولاد کشور رو به کاهش است. اگر بازار داخلی را از دست بدهیم قطعا در بازارهای صادراتی به مشکل خواهیم خورد. چین و اروپا و ترکیه که از بزرگترین صادرکنندگان فولاد هستند در بین واردکنندگان بزرگ فولاد جهان قرار دارند. وی با تاکید بر توسعه اکتشاف کشور گفت: سیستمهای اکتشاف در دنیا تغییر کرده و ما نیز نباید از این موضوع غافل باشیم لذا باید استفاده از دستگاههای جدید و به روز دنیا در دستور کار قرار گیرد. تغییر تکنیک باید در دستور کار فولاد قرار گیرد و نباید از تکنیکهای تولید غافل شد، باید به تغییر تکنیک توجه بیشتری داشته باشیم و انجمن فولاد با بررسی بیشتر این موضوع گستره اطلاعات بیشتری را در اختیار ایمیدرو بهعنوان راهبر قرار دهد. با توجه به تغییر تکنیک سهم از بازار را تقویت خواهیم کرد، در حال حاضر ورقهایی که برای تولید خودرو استفاده میشود وزن بسیار کم و مقاومت بالا دارند ضمن این که مصرف انرژی را نیز کاهش میدهند.سعدمحمدی تاکید کرد: فولادسازی صنعتی انرژیبر است. انرژی بخش قابل توجهی از هزینه های تولید فولاد را شامل می شود. به طور متوسط بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از کل هزینه های فولادسازی در جهان به تامین انرژی وسوخت اختصاص مییابد البته ما زیان بسیاری در فصل تابستان ناشی از قطع برق صنایع فولادی متحمل شدند و برای برون رفت از این بحران نیازمند برنامهریزی هستیم. دسترسی به انرژی ارزان در خاورمیانه عامل اصلی توسعه سریع بازار تولید فولاد در این منطقه بوده است. مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: باید برای حضور در تجارت جهانی هر چه سریعتر نسبت به شناسایی بازارهای هدف اقدام کرد. وی با تأکید بر این که همان میزان که برای رشد تولید برنامهریزی میکنیم به همان میزان نیز برای تقاضا و بازارهای هدف باید برنامهریزی داشت، گفت: باید با شناسایی دقیق بازارهای مصرف و واردکنندگان فولاد در دنیا سعی کنیم با تجمیع شرکتهای بزرگ فولادی توان رقابت و حضور در بازارهای صادراتی خود را افزایش دهیم.وی اظهار داشت: تقاضای فولاد در منطقه خاورمیانه طی دهه های گذشته همواره بیش از عرضه آن بوده است و رشد تولید فولاد در این منطقه، شکاف عرضه و تقاضا را پر این منطقه کاهش داده است.
.