۰۶ شهریور ۱۴۰۰ | 19:28
کد خبر : 60648

صنعت خودرو دوشادوش دولت؛

هنرنمایی آبی‌ پوشان ایران‌ خودرو از خنثی‌ سازی تحریم‌ ها تا طراحی و تولید ستاره ایرانی

روسیه یکی از کشورهای هدف برای صادرات «تارا» و «دناپلاس» توربو در سال جاری است.

به گزارش برداشت روز، از دوم تا هشتم شهریورماه، به‌مناسب سالروز شهادت دو یار دیرین امام و انقلاب اسلامی یعنی شهیدان محمدعلی رجایی، رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر که نمونه‌ای از دولتمردان خدوم و مردمی بودند، هفته دولت نامیده می‌شود. مرسوم است همه‌ساله در این هفته؛ دولت‌ها، فعالیت‌ها، اهداف و برنامه‌های جاری و آتی خود را به‌منظور آشنایی آحاد مردم تبیین و اطلاع‌رسانی می‌کنند. در همین راستا، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه و… نیز این رسم دیرینه و شایسته را با بیان دستاوردها و برنامه‌های پیش رو به جا می‌آورند. ابداع و نامگذاری چنین ایامی، خود به‌تنهایی دستاورد نیکویی به‌شمار می‌آید. چراکه ارائه کارکردها و برنامه‌ها، رقابت را در میان شرکت‌ها افزایش داده و نقشه راه را برای مخاطبان خاص و عام روشن می‌کند؛ کارآمدی‌ها و نقاط قوت و بهبود برنامه‌ها بروز و ظهور می‌کند؛ گلوگاه‌ها و راهکارها از سوی کارشناسان و متخصصان مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد و ده‌ها ویژگی دیگر که چنانچه مسئولانه به آن پرداخته شود، بسیار موثر و مفید خواهد بود. شرکت‌های صنعتی و تولیدی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصادی جوامع محسوب می‌شوند؛ به‌طوری‌که خروجی آن نیز تولید ناخالص ملی است که به‌عنوان رایج‌ترین شاخص برای اندازه‌گیری رفاه یک جامعه و مقایسه آن با سایر جوامع، از سوی اقتصاددانان مورد پژوهش قرار می‌گیرد.

بنا بر ا ین گزارش، بنابراین ارائه برنامه‌ها و استراتژی شرکت‌های صنعتی نه‌تنها برای خود آن‌ها اهمیت دارد، بلکه از سوی مسئولان و مدیران ارشد کشور نیز پیگیری می‌شود. در همین راستا، گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز و شرکت تولیدی در کشور و منطقه، خود را موظف می‌داند تا اقشار گوناگون جامعه را از اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای این شرکت آگاه سازد. آن‌چه درپی می‌آید اشاره مختصری به برنامه‌ها و اهداف ایران‌خودرو در سال پیش روست.

رشد تولید؛ اصلی‌ترین بخش برنامه‌های امسال

براساس تازه‌هایی که در دو سال اخیر در حوزه توسعه محصولات بومی به بازار سرازیر شده است، می‌توان ادعا کرد دگرگونی‌های صنعت خودرو طی این مدت، از تحولات یک دهه گذشته فراتر رفته است. قطع همکاری خودروسازان داخلی با شرکای خارجی و تمرکز آنان روی بومی‌سازی و خودکفایی در تولید و توسعه محصولات، قوای محرکه و محصولات جدید، از مهم‌ترین رخدادهای صنعت مادر در این مدت‌زمان کوتاه بوده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو با رویکردی ویژه در جهت تنوع بخشیدن به سبد تولید و نیز ارتقای کیفی و فنی محصولات تلاش کرده است با وجود محدودیت‌ها و موانع مربوط به تحریم‌ها، گام‌های موثری بردارد. رشد ۳۵درصدی تولید، عرضه محصولات جدید در بخش تجاری و سواری، بهبود صادرات، نوآوری در ارائه خدمات پس از فروش و همچنین توسعه و تولید خودروهای کم‌مصرف و… دستاوردهایی است که از خودباوری و اتکای به توانمندی و تفکر خلاق صنعتگران داخلی سرچشمه گرفته است. امسال رشد تولید، اصلی‌ترین بخش برنامه‌های خودروسازان داخلی است. در این راستا، شرکت ایران‌خودرو تیراژ ۶۳۰هزار دستگاه را نشانه رفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند این شرکت در سال گذشته بیش‌از ۵۰۰هزار دستگاه انواع خودرو را تولید کرده است. بنابراین، تحقق تیراژ یادشده در سال ۱۴۰۰ جهش مهمی خواهد بود. البته رسیدن به این شمارگان نیاز به تامین نقدینگی و تولید محصولات جدید دارد که با توجه به عملکرد موفق در سال گذشته، تحقق این هدف دور از انتظار نخواهد بود.

محصولات جدید و سبدی از انواع مدل‌ها

سال گذشته تارا به‌عنوان محصولی جدید وارد سبد محصولات بزرگ‌ترین خودروساز کشور شد و بر اساس اطلاعات رسیده امسال نیز قرار است خودروهای جدید دیگری نیز در حوزه تجاری و سواری وارد چرخه تولید شوند. با عرضه خودروهای جدید، سبد تولیدات ایران‌خودرو طی سال جاری متنوع‌تر می‌شود، موضوعی که می‌تواند به افزایش رضایتمندی مشتریان بینجامد. با عرضه محصولات جدید، زمینه‌های لازم برای صادرات فراهم خواهد شد. اکنون در میان محصولات کنونی، تارا و دناپلاس توربو از قابلیت بالایی برای صادرات به بازارهای منطقه برخوردارند و روسیه یکی از کشورهای هدف در سال جاری است. در سبد محصولات ایران‌خودرو هاچ‌بک و سدان‌هایی در کلاس‌های C و B و مرز کلاس D به چشم می‌خورند که در برگیرنده نیاز خانواده‌های ایرانی است. فضای بار یا صندوق عقب از ۲۴۵ تا بیش از ۶۰۰ لیتر، فضای اتاق از ۲٫۴ تا ۲٫۷ متر و محصولاتی با ویژگی‌های فنی و امکانات رفاهی متنوع، حق انتخاب شایسته‌ای را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین رویکردها طی دو سال اخیر ایجاد تنوع از نظر تیپ‌بندی برای محصولات قدیمی و معرفی محصولات جدید بوده است که امکان انتخاب در بازه‌های قیمتی کوچک‌تر را فراهم می‌کند. هم‌اکنون تارا و دناپلاس توربواتوماتیک در صدر محصولات پیشرفته ایران‌خودرو قرار دارند.

کف سبد محصولات این خودروساز در دستان سمند است که به‌زودی نسخه پلاس آن با تغییرات گسترده به بازار معرفی خواهد شد. هفت محصول با برند اختصاصی ایران‌خودرو و پنج محصول از برند پژو در کنار کراس‌اوور هایما اس۷ که در سایت خراسان به تولید می‌رسد، سبد تولیدات این شرکت را غنا بخشیده است. درحال‌حاضر سمند، سورن و دنا شکل جدیدی به خود گرفته‌اند و نسخه جدید سمند بهینه به‌زودی وارد بازار می‌شود. سورن‌پلاس با امکانات بیشتر به‌عنوان یک سدان میان‌رده با چهره‌ای متفاوت قدم به میدان گذاشته و دنا در نسخه‌های متنوع معمولی، دناپلاس توربوشارژ و بالاترین نسخه یعنی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک سبدی کامل از محصولات را رقم زده‌اند. پس از دنا معمولی و دناپلاس دنده‌ای نوبت به قدرتمندترین خودرو بومی کشور یعنی نسخه توربوشارژ دناپلاس می‌رسد. نسخه توربوشارژ دناپلاس، به‌واسطه افزایش توان و تغییرات گسترده در بخش قوای محرکه نیازمند تقویت در بخش‌های فنی دیگر است. از این رو، با تقویت سیستم ترمز، تقویت دسته‌موتورها و بخش‌های دیگر، این خودرو روانه بازار شده است.

تنوع در تولید پیشرانه‌ها و تولید گیربکس‌های جدید

افزون بر تنوع محصولات ایران‌خودرو، پیشرانه‌های گوناگونی نیز به چشم می‌خورد؛ پیشرانه‌هایی با حجم ۱٫۳ تا ۱٫۷ لیتر و توان ۷۵ تا ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۱۸ تا ۲۱۵ نیوتون‌متر وجود دارد. در بخش قوای محرکه، به‌زودی خانواده مدرن پیشرانه‌های سه‌سیلندر بومی با حداکثر توان ۷۲ تا ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور تا ۲۴۰ نیوتون‌متر نیز به تنوع تیپ‌بندی محصولات این خودروساز افزوده می‌شود. این سری از پیشرانه‌ها برای نخستین بار از تکنولوژی‌هایی مانند سیستم تزریق سوخت مستقیم و سیستم دوگانه تایم متغیر سوپاپ بهره می‌برد. این خانواده ضمن پاس‌کردن استاندارد یورو۶، مصرف سوخت حدود شش لیتر را در کارنامه‌اش خواهد داشت. خودروسازان داخلی طی بیست سال گذشته تنها از گیربکس‌های پنج‌سرعته دستی بهره برده‌اند. ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاری، تحقیق‌وتوسعه در این بخش، نقشه راه جدیدی را ترسیم کرده که حاصل آن راه‌اندازی خط تولید انبوه نسخه شش‌سرعته دستی بوده است. از این رو، نسخه جدید جایگزین نسخه پنج‌سرعته دستی در محصولات بومی شرکت مزبور خواهد شد. کاهش محسوس مصرف سوخت و بهبود کیفیت رانندگی در سرعت‌های ۸۰ کیلومتر به بالا، از نتایج گیربکس جدید خواهد بود. لازم به ذکر است گیربکس نیمه‌اتومات AMT بر پایه همین گیربکس شش‌سرعته دستی، گیربکس تمام‌اتوماتیک و نیز اتوماتیک دوکلاچه در مراحل بعدی وارد فاز تولید انبوه خواهند شد. بنابراین تنوع بیش از پنج گیربکس در مجموعه قوای محرکه ایران‌خودرو در کنار بیش از ۱۰ پیشرانه، امکان طراحی و تولید محصولات در تیپ‌ها و مدل‌های متنوع را فراهم می‌آورد.

ایمنی، طراحی به‌روز، آسایش

محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو افزون بر ایمنی بالا که مطابق آخرین متد خودروسازان اروپا طراحی شده است، تنوع گسترده‌ای از امکانات رفاهی را نیز پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. از مهم‌ترین آن‌ها که هنوز هم در خودروهای دیگر کمتر به چشم می‌خورد، می‌توان به صندلی برقی با قابلیت تنظیم ۸جهت در دناپلاس توربواتومات، نصب سانروف روی نخستین خودرو بومی ایران، نمایشگر لمسی، کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه اختصاصی سرنشینان عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سنسور نور و باران و… اشاره کرد. همچنین بهره‌گیری از سقف شیشه‌ای در محصولات، نشان‌دهنده تلاش این خودروساز برای ایجاد تنوع و زیبایی در تولیداتش بوده و قرار است این روند همچنان ادامه یابد. نکته آخر این‌که؛ شرکت ایران‌خودرو با همه محدودیت‌ها و فشارهای ناشی از تحریم و نیز قطع ارتباط با شرکای خارجی، می‌کوشد از یک‌سو محصولات خود را با جدیدترین طراحی‌ها، فناورها و آپشن‌های روز دنیا به بازار عرضه کند تا به نیاز و خواست مشتریان پاسخ مثبت دهد و از دیگر سو توانمندی خود را بدون حضور مدعیان بزرگ دنیا به نمایش گذارد.

منبع: «اخبار خودرو»

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی