به گزارش برداشت روز، هیئت وزیران در جلسه ۲۸ آبان ماه خود بهپیشنهاد معاون حقوقی ریاست جمهوری حذف سقف حقوق بازنشستگان را (که ۷ برابر حداقل حقوق بازنشستگی بود) ابلاغ کرد.
به این ترتیب اصلاحیه آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ ابلاغ شد.
در این مصوبه خطاب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ــ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ــ سازمان برنامه و بودجه کشور ــ سازمان اداری و استخدامی کشور آمده است، هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۹٫۸٫۲۸ بهپیشنهاد شماره ۹۳۹۷۷/۴۳۳۵۶ مورخ ۱۳۹۹٫۸٫۲۰ معاونت حقوقی رییس جمهور و بهاستناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور موضوع تصویبنامه شماره ۳۷۰۷/ت۵۷۵۹۴هـ مورخ ۱۳۹۹٫۱٫۲۰ بهشرح زیر اصلاح میشود:
۱ ــ در ماده (۲)، عبارت “و حداکثر حقوق آنان هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی” حذف میشود.
۲ ــ تبصره ماده (۲) حذف میشود.
نکته جالب توجه اینکه این مصوبه بنا به رأی اخیر دیوان عدالت اداری صادر شده است. از سوی دیگر این سؤال و ابهام وجود دارد؛ آیا با برداشته شدن سقف ۷ برابر حداقل حقوق، مسیر برای دریافت پاداشهای قابل توجه پایان خدمت در برخی سازمانها باز خواهد شد؟
در رأی دیوان عدالت اداری درخصوص عدم شمول سقف حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق و مزایا به حقوق بازنشستگان آمده بود، هرچند بهموجب ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلین و حقوق بازنشستگان و وظیفهبگیران مشمول این قانون و سایر حقوقبگیران دستگاههای اجرایی و صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی هر سال با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران میرسد، لیکن در تبصره ماده مذکور تعیین سقف حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر منحصراً به سقف حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر میباشند و با عنایت به اینکه بهموجب مواد ۷۶ و ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات، قانونگذار برای بازنشستگان از حقوق بازنشستگی استفاده کرده و عبارت حقوق ثابت و مزایای مستمر فقط در مورد شاغلین مصداق دارد، بنابراین حکم مقرر در تبصره ماده ۷۶ ناظر بر تعیین حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق ثابت و مزایای مستمر منصرف از حقوق بازنشستگان میباشد.
ثانیاً: با عنایت به اینکه طبق مقررات ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنای محاسبه کسور بازنشستگی برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت بهاضافه فوقالعادههای مستمر و فـوقالعاده بند ۱۰ ماده ۶۸ این قانون میباشد و بهدلالت اطلاق حکم مقرر در این مـاده حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر و فوقالعاده ویژه که مبنای کسور بازنشستگی قرار گرفتهاند در تعیین حقوق بازنشستگی محاسبه میشوند و اختیاری برای هیئت وزیران راجع به تعیین سقف حداکثر ۷ برابر، بعد از تعیین حقوق بازنشستگی بر مبنای ماده ۱۰۶ مقرر نشده است.
ثالثاً: طبق ماده ۸۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمهشدگان صندوقهای بازنشستگی (اعم از کشوری، لشگری، تأمین اجتماعی و سایر صندوقهای بازنشستگی دستگاهها، نهادها و بانکها) بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی میباشد و این حکم آخرین اراده مقنن در زمینه برقراری مستمری بازنشستگان است و در راستای استدلال پیشگفته سقف ۷ برابر حقوق و مزایای مستمر را برای تعیین مستمری بازنشستگان تعیین نکرده است، بنابراین در تعیین حقوق بازنشستگان، حکم تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری قابل اعمال نیست و رأی شماره ۳۷۷۴-۲؍۱۲؍۱۳۹۶ شعبه ۲۶ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری که بر نقض رأی شماره ۲۴۶۹-۱؍۱۰؍۱۳۹۴ شعبه سوم بدوی و وارد دانستن شکایت و عدم اعمال تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری در تعیین حقوق بازنشستگان صادر شده است صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی بهاستناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.