به گزارش برداشت روز، اگر از شهروندان تهرانی بپرسیم که بیشترین تردد در سطح شهر با کدام وسیله نقلیه صورت میگیرد، پاسخ آنها با در نظر گرفتن ازدحام جمعیت، «مترو» یا شاید «اتوبوس» خواهد بود. اما واقعیت این است که از ۲۳ میلیون جابهجایی روزانه در تهران، تاکسیها با روزی ۴.۵ میلیون جابهجایی سهم نخست ۱۸ درصدی را از میان انواع وسایل حملونقل عمومی دارند و موتور سیکلتها با ۳میلیون جابهجایی در جایگاه دوم قرار گرفتهاند.
به گزارش سرمایه ملی، روزانه ۱۳ درصد جابهجاییها با موتورسیکلت صورت میگیرد که تا سه سال پیش یعنی در زمان توقف تولید خودرو پراید، تنها ۷ درصد بوده است.
این موضوع نشان میدهد که سودای گریز از ترافیک سنگین شهری، تنها انگیزه و دلیل دوبرابر شدن خرید موتورسیکلت و افزایش ۱۰۰ درصدی سهم این وسیله نقلیه دوچرخ نبوده است؛ بلکه افت شدید قدرت خرید مردم برای تامین خودرو و همچنین توقف تولید خودروهایی همچون پراید و تیبا هم در آن دخیل بوده است.
گفتنی است؛ اتوبوس و مترو هم جمعا ۱۳ درصد در جابهجاییها روزانه سهم دارند که شامل جابهجایی ۱.۶ میلیون نفر با اتوبوس و ۱.۴ میلیون نفر با مترو میشود.
درنهایت یک درصد از جابهجاییها نیز که شامل ۲۳۰ هزار تردد میشود، سهم دوچرخهها است.
بدین ترتیب، باید اذعان داشت که سهم تاکسیها، اتوبوسها و واگنهای مترو از سفرهای درونشهری کلانشهر تهران جمعا ۳۱ درصد است که با احتساب سهم موتورسیکلتها و دوچرخهها جمعا به ۴۵ درصد میرسد.
این یعنی سهم حملونقل عمومی از جمیع جابهجاییهای روزانه افراد در تهران به نصف هم نمیرسد!
اینجاست که متوجه میشویم وضعیت توسعه شهری و حملونقل عمومی تا چه اندازه نامناسب بوده و ضرورت سرمایهگذاری برای توسعه آن تا چه میزان است.
سرمایه ملی