به گزارش برداشت روز به نقل از اخبارصنعت ، این نشست با حضور معصومه آقاپور، مشاور رئیسجمهور در امور همکاریهای اقتصادی، صدیف بیکزاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه، علی محتشم امیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور و برگزارکننده نمایشگاه، سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، و جمعی از مدیران، فعالان صنعت خودرو و اصحاب رسانه برگزار شد.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران از تغییرات و بهبودهای این دوره خبر داد و گفت: در این دوره، سالنهای ویژهای برای استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان اختصاص یافته است تا نوآوریهای صنعت قطعات خودرو بیش از گذشته به نمایش گذاشته شود.” وی همچنین به برنامههای ویژه برای حمایت از تولیدکنندگان صنفی اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه سال آینده، سالنهای خاصی برای این بخش در نظر گرفته شده تا امکان حضور گستردهتری داشته باشند.
صدیف بیکزاده در ادامه اظهارداشت: برای رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه باید از ظرفیت بازارهای هدف صادراتی مانند بریکس و اوراسیا استفاده کرد.
این مقام مسئول در وزارت صمت اظهار کرد: برای رشد ۲۳ درصدی صادرات در برنامه هفتم توسعه نیز به توجه به زیر بخشهای مختلف در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و سایر موارد تاکید شده است.
معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر اینکه بازاریابیهای داخلی و بینالمللی در رشد اقتصادی ضروری است، افزود: رویدادهایی در حوزه بهبود شرایط اقتصادی در نظر گرفته شده است که برگزاری نمایشگاه خودرو از مهمترین موارد است.
وی یادآور شد: زمانی که میخواستند اقتصاد کشورمان را تحریم کنند صنعت خودرو را مورد تحریم قرار دادند تا سایر صنایع از جمله فولاد و پتروشیمیها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.
بیک زاده با بیان اینکه رشد سایر صنایع به رشد صنعت خودرو وابسته است، گفت: این بخش از صنعت سهم قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص داده است.
معصومه آقاپور، مشاور رئیسجمهور در امور همکاریهای اقتصادی، در این نشست با تأکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی گفت: زیرساختهای صادراتی کشور فراهم است و باید از تجربه کشورهای خارجی در این زمینه استفاده کنیم. همچنین، شرکتهای دانشبنیان نقش مهمی در توسعه صادرات قطعات خودرو دارند.
وی با تقدیر از تلاش صنعتگران در تولید قطعات خودرو اظهار داشت: این فعالان در شرایط سخت اقتصادی توانستند نیازهای کشور را تأمین کنند و نمایشگاه خودرو بستری مناسب برای معرفی دستاوردهای آنان و انعقاد قراردادهای تجاری خواهد بود.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در ادامه افزود: در زمینه قطعات یدکی خودرو بازارهای مختلفی وجود دارد که باید آنها را جذب کنیم. کشور ازبکستان در حال حاضر ۴۵۰ هزار خودرو تولید میکند که قصد دارد تولید خود را به یک میلیون دستگاه برساند بنابراین ازبکستان یکی از کشورهای دارای پتانسیل خرید لوازم یدکی خودرو است که باید آن را جذب کرد. علاوه بر این روسیه نیز یکی از کشورهای دارای پتانسیل برای صادرات لوازم یدکی خودرو است.
وی افزود: با توجه به این شرایط باید برای جذب مشتریهای خارجی قطعات خودرو را ۵ تا ۱۰ درصد پایینتر از قیمت بازار به آنها بفروشیم؛ کشورهای مختلف از جمله ژاپن و هند این کار را کردهاند و در صورت انجام این اقدام مشتریانی از کشورهای آفریقایی و منطقه خواهیم داشت. از آن طرف نیز میتوان واردات خودرو را منوط به صادرات قطعات خودرو کرد.
نجفی منش تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای قطعه ساز خودرو در نمایشگاه قطعات برای بازاریابی و فروش محصولات خود حضور مییابند و به خرید محصولات ما فکر نمیکنند.
وی با بیان اینکه باید از نمایشگاهها به عنوان پایگاه صادراتی استفاده کنیم، افزود: بسیاری از شرکتهای خارجی در بازدید از نمایشگاهها به دنبال واردات هستند که ما باید از ظرفیت آنها برای صادرات استفاده کنیم.
در بخش دیگری از این نشست، علی محتشم امیری، مجری برگزارکننده نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو، از آغاز پیشثبتنام آنلاین این رویداد از ۱۵ اسفندماه خبر داد و گفت: تا کنون ۵۰۰ شرکت داخلی ثبتنام کردهاند و پیشبینی میشود این رقم افزایش یابد. در مجموع، ۴۵ هزار مترمربع فضای مسقف و باز برای این نمایشگاه تخصیص داده شده است.
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی، نیز ضمن تأکید بر اهمیت تبلیغات گسترده شهری برای جذب بازدیدکنندگان، خواستار تسریع در اجرای پروژه ایجاد ایستگاه مترو در نمایشگاه بینالمللی تهران شد.
سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، نیز در این نشست اظهار داشت: برای ارتقای کیفیت این نمایشگاه، شورای سیاستگذاری تشکیل شده است. همچنین، شناسنامهدار شدن تولیدکنندگان از طریق ثبت شناسه کالا اقدام مهمی در راستای شفافیت و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است.