۰۳ دی ۱۴۰۳ | 02:12
کد خبر : 196222

بقای صنعت پتروشیمی مشروط به نوآوری است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه بقای صنعت پتروشیمی مشروط به نوآوری است، گفت: این صنعت بازار بسیار مناسبی برای سازندگان داخلی است.

به گزارش برداشت روز، حسن عباس‌زاده امروز (یکشنبه، دوم دی) در آیین افتتاحیه همایش «پتروفن ۱۴۰۳» با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش صنعت نفت است که فناوری با آن عجین شده، اظهار کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان وارد فرآیندهای این صنعت شد، مگر اینکه فناوری مورد نیاز آن در اختیار باشد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران اکنون وارد دوران میانسالی شده است، افزود: نوآوری در این صنعت الزام بقای ماست. فرآیندهای صنعت پتروشیمی در بسیاری از موارد عمر بالایی دارند و باید به‌روز شوند. به این منظور باید به فکر بهسازی و بهبود این فرآیندها باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وضعیت صادرات و واردات در این صنعت اشاره کرد و گفت: صنعت پتروشیمی کشور سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات دارد اما در مقابل، کالا و تحهیزاتی وارد می‌شود که سالانه حدود ۲ میلیارد دلار ارزبری دارند که ۷۰۰ میلیون دلار آن ازسوی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس انجام می‌شود و این فرصت بسیار مناسبی برای داخلی‌سازی است.

عباس‌زاده ادامه داد: در کنار این موضوع، سالانه حدود ۲ میلیارد دلار محصول پتروشیمی که در کشور تولید نمی‌شوند، وارد می‌کنیم. یکی از دلایل عمده تولید نشدن برخی محصولات پتروشیمی، نبود دانش فنی آنهاست.

وی به ارائه ۲۰ بسته طرح‌های زنجیره ارزش ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رفع این چالش اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها دراختیار شرکت‌های پتروشیمی و سرمایه‌گذاران قرار گرفته و در حال انجام است و برخی از دانش‌های فنی نیز برای اولین بار در حال وارد شدن هستند اما هنوز جای کار دارد.

معاون وزیر نفت با تأکید بر جایگاه ویژه داخلی‌سازی در صنعت پتروشیمی بیان کرد: مدیریت جدید پژوهش، فناوری و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همین منظور در این شرکت ایجاد شده است. این مدیریت به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند پرداخته و آنها را به شرکت‌های پتروشیمی متصل می‌کند تا از خروج ارز جلوگیری و ظرفیت‌های داخلی تقویت شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه هلدینگ‌های پتروشیمی با هم گره خورده‌اند، اظهار کرد: تلاش داریم انسجام و تعامل میان هلدینگ‌های پتروشیمی را افزایش دهیم تا از هم‌افزایی‌های موجود در صنعت بهره‌برداری بهینه شود.

 

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی