۳۰ مهر ۱۴۰۳ | 13:40
کد خبر : 186388

ارزان‌ترین مسیرهای پروازی ایران!

اکثر مسافرانی که قصد سفر دارند و می‌خواهند بلیط هواپیما رزرو کنند، وقتی متوجه اختلاف قیمت بلیط‌های هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی مختلف می‌شوند این پرسش برای آن‌ها پیش می‌آید که چرا قیمت بلیط‌های هواپیما از یکدیگر متفاوت است.

به گزارش برداشت روز،  اکثر مسافرانی که قصد سفر دارند و می‌خواهند بلیط هواپیما رزرو کنند، وقتی متوجه اختلاف قیمت بلیط‌های هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی مختلف می‌شوند این پرسش برای آن‌ها پیش می‌آید که چرا قیمت بلیط‌های هواپیما از یکدیگر متفاوت است. در این مقاله قصد داریم عواملی را که بر تعیین قیمت بلیط‌های هواپیما تأثیر می‌گذارند، به تفصیل بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

کوتاه‌ترین مسیرهای پروازی ایران کدامند؟

کوتاه‌ترین مسیرهای هوایی در ایران که معمولاً بیشتر مسافران را به خود جذب می‌کنند عبارت‌اند از:

·             مسیر تهران تا گرگان

فاصله این پرواز ۲۹۹ کیلومتر است و زمان پرواز به گرگان تقریباً ۵۰ دقیقه به طول می‌انجامد. از فرودگاه گرگان تا مرکز شهر تنها ۱۵ دقیقه فاصله وجود دارد.

·             مسیر تهران تا کرمانشاه

پرواز تهران تا کرمانشاه به مسافت ۴۲۳ کیلومتر انجام می‌شود و مدت زمان پرواز حدود ۴۵ دقیقه است. فرودگاه کرمانشاه در میدان امام خمینی واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر نیز ۱۵ دقیقه می‌باشد.

·             مسیر تهران تا مشهد

فاصله هوایی تهران تا مشهد ۷۴۱ کیلومتر است و مدت زمان پرواز به مشهد حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه خواهد بود. فرودگاه مشهد تنها ۱۵ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد و به‌عنوان یکی از بهترین فرودگاه‌های ایران شناخته می‌شود.

آیا مسافت در تعیین قیمت بلیط هواپیما نقش دارد؟

بله، در تعیین قیمت بلیط هواپیما، فاصله بین مبدا و مقصد یکی از عوامل کلیدی به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر هر چه مسافتی که هواپیما طی می‌کند بیشتر باشد، قیمت بلیط هم بالاتر می‌رود. این موضوع به مصرف بیشتر سوخت و فرسایش بیشتر هواپیما ارتباط دارد. به همین دلیل پروازهای بین‌المللی معمولاً قیمت‌های بالاتری دارند که ناشی از مسافت طولانی‌تر و هزینه‌های سوختی بیشتر است.

قیمت بلیط هواپیما چطور تعیین می‌شود؟

برای تعیین قیمت بلیط هواپیما، عوامل متعددی باید مد نظر قرار دهید:

  • ظرفیت هواپیما

ظرفیت هواپیما از جمله عوامل کلیدی در خرید ارزان بلیط هواپیما به شمار می‌آید. هر چه تعداد صندلی‌های خالی در هواپیما بیشتر باشد، شرکت‌های هواپیمایی تمایل دارند قیمت بلیط‌ها را کاهش دهند؛ اما در شرایطی که تقاضا برای بلیط بیشتر شود، این ایرلاین‌ها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

  • تقاضا برای بلیط هواپیما

در فصل‌های پیک سفر مانند تعطیلات یا مناسبت‌های خاص، تقاضا برای بلیط‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و این امر معمولاً منجر به افزایش قیمت بلیط‌ها می‌شود. به همین دلیل تقاضای بالا می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت‌گذاری بلیط هواپیما داشته باشد.

  • نوع هواپیما و ایرلاین

نوع هواپیما و ایرلاین هم نقش مهمی در خرید ارزان بلیط هواپیما ایفا می‌کند. کیفیت خدمات و نوع هواپیماهایی که توسط هر شرکت ارائه می‌شود، می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشد. در نتیجه تعرفه‌ها در شرکت‌های هواپیمایی مختلف به خاطر این عوامل ممکن است متفاوت باشند.

  • کلاس‌های پروازی

نوع کلاس پروازی یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت بلیط‌های هواپیما برای پروازهای بین‌المللی است. در ایران بیشتر ایرلاین‌ها، پروازهای داخلی را در کلاس اکونومی ارائه می‌دهند؛ با این حال برخی مسافران ممکن است تمایل داشته باشند از خدمات ویژه کلاس‌های فرست کلاس یا بیزینس کلاس بهره‌مند شوند. به همین دلیل انتخاب هر یک از این کلاس‌ها می‌تواند بر قیمت بلیط تأثیر بگذارد.

  • خدمات ارائه‌شده در پرواز

خدماتی که در هواپیما ارائه می‌شود یکی از فاکتورهای موثر بر قیمت بلیط است. برخی از شرکت‌های هواپیمایی در طول پرواز، مسافران خود را تحت پوشش بیمه عمر قرار می‌دهند. به همین دلیل بلیط‌های پروازی که شامل بیمه عمر هستند ممکن است نسبت به سایر بلیط‌ها قیمت بالاتری داشته باشند.

نکات مهم خرید بلیط هواپیما ارزان

اگر زمان آن رسیده که برای رزرو پرواز و بررسی قیمت بلیط‌ها اقدام کنید این بخش را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه نکات مهم در خرید بلیط هواپیما را برایتان لیست کردیم تا کارتان آسان‌تر شود:

  • در تاریخ سفر انعطاف‌پذیری باشید!

هرچه در تاریخ سفر خود انعطاف بیشتری داشته باشید، شانس شما برای یافتن بلیط‌های ارزان‌تر افزایش می‌یابد. بهتر است بلیط‌ها را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رزرو کنید. از رزرو پرواز در ایام تعطیلات مهم خودداری کنید؛ زیرا قیمت بلیط‌ها در این زمان‌ها معمولاً دو برابر می‌شود.

اگر قادر به پرواز در ساعات اولیه صبح یا اواخر شب هستید، به احتمال زیاد بلیط‌های ارزان‌تری پیدا خواهید کرد؛ زیرا اکثر مسافران از این زمان‌ها اجتناب می‌کنند. پیشنهاد می‌شود پروازهای میانه هفته را انتخاب کنید؛ زیرا در این روزها تقاضا برای بلیط‌های هواپیما کم‌تر است و قیمت‌ها به مراتب مناسب‌تر خواهند بود.

  • هزینه‌های اضافی را مد نظر قرار دهید!

هنگام رزرو بلیط هواپیما می‌توانید از خدمات اضافی مانند انتخاب صندلی صرف‌نظر کنید یا صندلی‌های با قیمت پایین‌تر را انتخاب نمایید. اگر مطمئن هستید که سفر شما به موقع انجام می‌شود، بلیط‌های غیرقابل استرداد را انتخاب کنید؛ زیرا این نوع بلیط‌ها معمولاً ارزان‌تر از سایرین هستند.

  • سایت‌های مختلف را چک کنید!

از آنجا که وب‌سایت‌های متعددی برای جستجوی بلیط هواپیما وجود دارد، نباید فقط به یک وب‌سایت اکتفا کنید. به سراغ سایت‌های مختلف بروید تا از بهترین و ارزان‌ترین بلیط‌های هواپیما مطمئن شوید.

  • رزرو مستقیم از ایرلاین را امتحان کنید!

یکی از نکات کلیدی در خرید بلیط هواپیما، رزرو مستقیم از ایرلاین‌ها است. این روش می‌تواند گاهی هزینه کم‌تری را به دنبال داشته باشد به ویژه در مورد ایرلاین‌های ارزان قیمت که بخشی از بلیط‌های خود را در سایت‌های جستجو قرار نمی‌دهند و فقط از طریق وب‌سایت خود قابل‌دسترسی هستند.

  • رزرو زودهنگام را فراموش نکنید!

بر اساس اطلاعات به دست آمده بهترین زمان برای رزرو بلیط سفرهای بین‌المللی، حدود ۵ تا ۷ هفته قبل از تاریخ سفر است. برای سفرهای داخلی نیز توصیه می‌شود که بلیط را یک هفته قبل از سفر تهیه کنید. هر چه به تاریخ پرواز نزدیک‌تر شوید، احتمال افزایش قیمت بلیط بیشتر می‌شود.

  • رزرو در لحظه آخر را مد نظر قرار دهید!

گاهی اوقات شرکت‌های هواپیمایی در صورت خالی ماندن صندلی‌ها، تصمیم می‌گیرند در شب آخر سفر قیمت‌ها را به شدت کاهش دهند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که اپلیکیشن یا وب‌سایت‌های مربوطه را دنبال کنید تا از بلیط‌های لحظه آخری جا نمانید.

با رعایت این نکات هنگام خرید بلیط هواپیما می‌توانید از بهترین پیشنهادات سفر و قیمت‌های مناسب خطوط هوایی بهره‌مند شوید. این نکات اگر چه ساده به نظر می‌رسند؛ اما می‌توانند در تهیه بلیط‌های ارزان قیمت تأثیر داشته باشند به ویژه برای شما که علاقه‌مند به سفر هستید.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی