۰۷ مهر ۱۴۰۳ | 20:08
کد خبر : 182978

ریسک‌زدایی و سود بیمه‌گری، بخش اتکائی را ورای هزینه سرمایه برد

مشاهدات شرکت رتبه‌بندی ای.ام.بست، حاکی از آن است، افزایش نرخ بهره، نوسانات بازار سهام، رویدادهای آب و هوایی و تورم، هزینه بدهی و حقوق صاحبان سهام را در سال‌های اخیر افزایش داده است.

به گزارش برداشت روز، مشاهدات شرکت رتبه‌بندی ای.ام.بست، حاکی از آن است، افزایش نرخ بهره، نوسانات بازار سهام، رویدادهای آب و هوایی و تورم، هزینه بدهی و حقوق صاحبان سهام را در سال‌های اخیر افزایش داده است.
براساس گزارش شرکت رتبه‌بندی ای.ام.بست[۱]، بیمه‌گران اتکائی در سال ۲۰۲۳، برای اولین بار طی چهار سال گذشته، توانستند ورای هزینه سرمایه[۲] خود صعود کنند. این امر بیشتر ناشی از سودهای مربوط به سرمایه و بیمه‌گری بوده است.
مشاهدات شرکت رتبه‌بندی ای.ام.بست، حاکی از آن است، افزایش نرخ بهره، نوسانات بازار سهام، رویدادهای آب و هوایی و تورم، هزینه بدهی و حقوق صاحبان سهام را در سال‌های اخیر افزایش داده است.
ای.ام.بست شرح می‌دهد: «متوسط ​​موزون[۳] هزینه سرمایه صنعت بیمه اتکایی از ۹٫۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۶٫۲۵ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است، پیش از آن‌که در سال ۲۰۲۱ به ۷٫۳۱ درصد افزایش یابد. پس از کاهش در سال ۲۰۲۲، دوباره در سال ۲۰۲۳ به ۸٫۱۲ درصد افزایش یافت».
با این حال، در سال ۲۰۲۳، بیمه‌گران اتکایی به دلیل نتایج مثبت بیمه‌گری، بازدهی بسیار بالاتر از هزینه سرمایه تولید کردند که ناشی از قیمت‌گذاری مجدد[۴] و ریسک‌زدایی از پرتفوی‌های بیمه اتکایی بود.
در ادامه ای.ام.بست می‌نویسد: «بازار سخت[۵] کنونی به دلیل عملکرد ضعیف طولانی‌مدت و تورم اقتصادی و اجتماعی و علارغم فراوانی نسبی سرمایه، به دلیل شرایط بلندمدت نرخ پایین بهره، به وجود آمده است.»
«افزایش نرخ‌ها، رو به کاستی است، اما بیمه‌گران اتکایی نیز اقدامات دقیقی برای ریسک‌زدایی از قبیل تشدید شرایط و ضوابط [قراردادها] و افزایش بیشتر نقاط شروع[۶]، انجام داده‌اند که بعید است کاهش یابد.»
«بازار سخت منجر به شتاب در قیمت‌گذاری پایدارتر شده است و توانایی بیمه‌گران اتکایی را در میان‌مدت، برای تحقق هزینه‌های سرمایه خود، افزایش می‌دهد».
همچنین، گزارش ای.ام.بست اشاره دارد، اکثر شرکت‌های بیمه اتکایی در سال ۲۰۲۳ دارای بازده سهام (ROE)[7] عالی با میانگین ۱۰٫۴۱ درصد بودند که بالاترین میزان در ۱۲ سال گذشته با حاشیه حدود ۳٫۷ درصد بود.
باز هم این بازده‌ها به نتایج مثبت و مستمر بیمه‌گری و جبران زیان‌های سرمایه‌گذاری محقق‌نشده[۸] سال‌های گذشته به لطف نرخ‌های سرمایه‌گذاری مجدد[۹] بالاتر، برمی‌گردد.
شرکت رتبه‌بندی اضافه کرد: «بعید است که بازده استثنایی سهام در سال ۲۰۲۳، دوباره تکرار شود، اگرچه انتظار می‌رود بیمه‌گران اتکایی ثبات در بیمه‌گری را در کوتاه‌مدت حفظ کنند.»
در ادامه، ای.ام.بست می‌افزاید: «مدیریت صحیح ریسک، استفاده راهبردی از فناوری و شراکت بهینه با سرمایه جایگزین[۱۰]، ماهیت چرخه‌ای بازار بیمه اتکایی را با کاهش حدود[۱۱]، تحت کنترل درآورده است.»
«برای تحقق هزینه سرمایه یا فراتر رفتن از آن، بیمه‌گران اتکایی باید با توجه به شرایط بازار، انعطاف‌پذیر باشند و حرکت‌های فرصت‌طلبانه (همچون استفاده از شرایط بازار، عقب‌نشینی، زمانی که قیمت‌‌ها، مناسب نیستند) را در کوتاه‌مدت، با اهداف بلندمدت راهبردی (مانند حفظ روابط، ایجاد تخصص و مرتبط و معتمد ماندن برای طولانی‌مدت) متعادل سازند».
[۱] AM Best
[۲] Capital Cost: هزینه سرمایه، محاسبه حداقل بازدهی است که یک شرکت برای توجیه یک طرح نیازمند سرمایه مانند ساخت یک کارخانه جدید، نیاز دارد [منبع: اینوستوپدیا].
[۳] Weighted average
[۴] Repricing
[۵] Hard market
Attachment point [6]:‌ نقطه شروع، نقطه‌ای است که در آن سقف بیمه یا بیمه اتکایی مازاد، اعمال می‌شود. [منبع: مؤسسه مدیریت ریسک بیمه].
[۷] Return of equity
[۸] Unrealized loss: زیان تحقق‌نیافته، به کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در حال انجام اطلاق می‌شود.
[۹] Reinvestment
[۱۰] Alternative capital
[۱۱] Extreme
منبع خبر منبع: ری‌انشورنس، تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۳ (۲۲ آگوست ۲۰۲۴)

تجارتخانه آراد برندینگ