به گزارش برداشت روز، امروزه انجام فعالیتهای داوطلبانه و خیرخواهانه در هر جامعه، معیار مناسبی برای سنجش انسجام و مشارکت اجتماعی در آن جامعه است؛ زیرا از دغدغه افراد جامعه نسبت به یکدیگر نشات میگیرد. یکی از نیازهای ضروری امروز جامعه نیز دستیابی به توسعه علمی است که در این راستا نیاز است که دانش آموزان هر کشور در محیطهای علمی مناسب و مدارس مجهز و پیشرفته رشد و تحصیل کنند. مدرسهسازی یکی از راههایی است که کودکان این مرزوبوم را بهسوی تعلم و نیکی رهنمون میسازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در همه حوزهها به ارمغان میآورد.
خیرین مدرسهساز نیز نقش تأثیرگذاری را در تأمین آینده دانش آموزان مملکت اسلامی دارند زیرا کار خیر و استفاده از ظرفیتهای مردمی در فرهنگ بخشش و وقف، یک فرهنگ دیرینه در ایران است. این جمع نیکوکار با ساختن مدرسههای جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس فرسوده موجود باری سنگین را بر دوش میکشند و حرکتی سازنده و پویا را بهعنوان نهادی مردمی و دلسوز سامان دادهاند. بنا به گفته محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسهساز کشور سال گذشته ۶۲ درصد از مدارس کشور با مشارکت خیرین ساختهشده است. از طرفی با توجه به اینکه ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استاندارد، مقاوم و تأمین فضاها و تجهیزات مناسب بهمنظور ایجاد فرصتهای آموزشی برای همگان یک نیاز اساسی برای توسعه علمی کشور تلقی میشود و کمکهای دولت و نهادهای قانونگذار، مشارکتهای مردمی و خیرین در این بخش تأثیرگذار بوده است اما باید به این نکته اشاره کرد که همکاری بانکهای عامل بهویژه بانک صادرات بهعنوان یک بانک مهم و پیشرو در عرصه بانکداری کشور نیز در این امر خداپسندانه پررنگ بوده است. در سالهای اخیر بانک صادرات بر اساس رسالت اجتماعی، توجه ویژهای به مدرسهسازی داشته بهطوریکه این اقدام خیر و مبارک از سوی این بانک رو به گسترش است. این بانک با تشکیل ستاد خیرین مدرسهساز از دهه ۶۰ تاکنون و با مشارکت داوطلبانه و با نیت خیرخواهانه کارکنان بانک با تخصیص بخشی از حقوق خود، بالغبر ۵۰ مدرسه در اقصی نقاط کشور احداث کرده و دو مدرسه دیگر نیز در مرحله ساخت قرار دارد که درمجموع ۵۲ مدرسه توسط این بانک در نقاط محروم کشور ساخته و در اختیار آموزشوپرورش قرارگرفته است.
اعتلای فرهنگ، دانش و انجام رسالت و مسئولیتهای اجتماعی در راستای پیشرفت و آبادانی کشور؛ کمک به رشد و توسعه آموزشی در مناطق محروم کشور؛ زدودن فقر علمی و نیز بسترسازی برای پرورش نسلهای آینده و آیندهسازان ایران اسلامی ازجمله اهداف این اقدام بانک صادرات ایران بوده است.
شایانذکر است که ۳۲ ساخت و ۱۸ بازسازی مدارس حاصل فعالیت بانک صادرات ایران بوده که ازاینبین ۲۳ مدرسه در مناطق سیلزده؛ ۱۲ مدرسه در مناطق زلزلهزده و ۱۵ مدرسه نیز در مناطق محروم موردحمایت قرارگرفته است.
همچنین این مدارس در ۱۸ استان و ۳۵ شهرستان کشور مورد بهرهبرداری قرارگرفته که ازاینبین «لرستان، کرمانشاه و گلستان» بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.
قابلتوجه است که حاصل فعالیت خیرین مدرسهساز بانک صادرات ایران ۲ مدرسه ۱۵ کلاسه؛ ۱۱ مدرسه ۱۲ کلاسه؛ ۳ مدرسه ۹ کلاسه؛ ۱۶ مدرسه ۶ کلاسه و ۱۸ مدرسه ۳ کلاسه بوده است.
گفتنی است در پی اقدامات متعدد بانک صادرات ایران در مسیر مدرسهسازی، در سال ۱۳۹۳ در شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسهساز و در سال ۱۳۹۷ به دلیل نقشآفرینی در بازسازی و احداث فضاهای آموزشی زلزله استان کرمانشاه از این بانک تقدیر و تجلیل شده و تندیس ویژه خیر مدرسهساز را دریافت کرده است.