۲۴ شهریور ۱۴۰۳ | 15:16
کد خبر : 180929

راهنمای سفر به زنجان از سایت برداشت روز قسمت آخر شال سالما

به گزارش برداشت روز،  راهنمای سفر به زنجان از سایت برداشت روز قسمت آخر :

شال سالما

 

یکی از مراسمات قدیمی و جذابی که هنوز در روستاهای زنجان برگزار می‌شود شال سالمانام دارد. این مراسم که مربوط به شب چهارشنبه‌سوری است، به این صورت برگزار می‌شود که جوانان خانه شال‌هایی را از پاجا (سوراخ‌هایی که در سقف خانه‌های زنجانی برای خروج دود تنور تعبیه‌شده است) به داخل خانه آویزان می‌کنند. اهالی خانه نیز در داخل این شال آویزان شده از سقف، پول، جوراب یا آجیل قرار می‌دهند و سپس شال را تکان می‌دهند تا فردی که بر پشت‌بام ایستاده‌است، متوجه شود و شال را بالا بکشد. تفسیرهای مختلفی درباره این مراسم وجود دارد. فردی که بر بالای پشت‌بام می رود و شالی را آویزان می کند، باید صاحبِ خانه باشد. هدایایی که می‌گیرد، هرکدام نشانه‌ای دارند. به‌طور مثال اگر هدیه داخل شال نان بود، نشانه نعمت و اگر شیرینی بود، نشانه شیرین کامی است.

 

تکم خوانی

 

تکم خوانی در زمان عید نوروز توسط مردمان زنجان اجرا می‌شود. تکم عروسکی شبیه به بز است که از چوب ساخته می‌شود. تکم چی فردی است که این عروسک را به رقص درمی‌آورد و هم‌زمان آوازی را به زبان ترکی می‌خواند تا شروع سال جدید را نوید دهد.

سیزده بدر در زنجان

 

سیزده‌بدر در شهر زنجان مانند دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود. مردم این شهر نیز در روز سیزدهم فروردین به بیرون از خانه‌هایشان می‌آیند تا این روز را در طبیعت به سر ‌ببرند. دختر و پسران که علاقه به ازدواج کردن دارند، در سیزده به در سبزه گره می‌زنند تا شاید بختشان باز شود و بتوانند با فردی که دوست دارند، ازدواج کنند.

 

شماره تلفن‌های ضروری زنجان

 

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که لازم است در زمان سفر به شهر زنجان به همراه داشته باشید، شماره تلفن‌های ضروری این شهر است. منظورمان شماره‌تلفن‌های مرتبط با پلیس و اورژانس یا آتش‌نشانی نیست؛ چراکه این شماره‌ها در همه شهرها یکی است. در این بخش می‌خواهیم شماره تلفن های مرتبط با حوزه سفر و گردشگری نظیر شماره تلفن فرودگاه زنجان، کد تلفن این شهر و بیمارستان و مراکز درمانی را بیاوریم تا اگر به مشکل برخوردید، از این شماره‌ها استفاده کنید.

کد تلفن شهر زنجان: ۰۲۴

شماره‌تلفن فرودگاه بین‌المللی زنجان: ۰۲۴۳۳۳۶۰۳۰۴

شماره تلفن مراکز درمانی شهر زنجان:

بیمارستان آیت‌الله موسوی: ۰۲۴۳۳۴۵۶۰۰۶

بیمارستان ولی‌عصر: ۰۲۴۳۳۷۷۰۸۰۱

 

 

تجارتخانه آراد برندینگ