۲۳ شهریور ۱۴۰۳ | 16:28
کد خبر : 180776

راهنمای سفر به زنجان از سایت برداشت روز قسمت دوازدهم ظروف مسی زنجان

صنعت مسگری در ایران سابقه طولانی دارد. چراکه مس اولین فلزی بود که توسط انسان کشف شد و ظروفی که با استفاده از مس درست می‌شدند، قبل‌از ظروف فلزی ساخته شده‌اند.

به گزارش برداشت روز،  صنعت مسگری در ایران سابقه طولانی دارد. چراکه مس اولین فلزی بود که توسط انسان کشف شد و ظروفی که با استفاده از مس درست می‌شدند، قبل‌از ظروف فلزی ساخته شده‌اند. سابقه مسگری در زنجان به قبل‌از دوره سلجوقیان بازمی‌گردد. رونق این صنعت را در شهر زنجان می‌توان به دوره سلجوقیان و ایلخانیان نسبت داد. صنعت مسگری زنجان ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به ایجاد نقوش و روش کنده‌کاری روی ظرف‌های مسی زنجان اشاره کرد که باعث تمایز ظروف مسی زنجان از ظروف مسی دیگر شهرها شده است. در شهر زنجان ظروف مسی مختلفی در اندازه‌ و طرح‌های گوناگون ساخته می شود.
اگر دوستان یا آشنایانی دارید که علاقه خاصی به پخت‌وپز در ظروف مسی دارند، حتما ظروف مسی زنجان را برایشان به سوغات ببرید.

چاروق های زنجان

یکی از سوغاتی‌های جذاب و منحصربه‌فرد شهر زنجان چاروق نام دارد. چاروق نوعی کفش محلی است که در گذشته برای عبور از مناطق سخت کوهستانی از آن استفاده می‌شد. چاروق را با چرم گاو و نخ ابریشم یا نخ گلابتون درست می‌کنند. صنعت چاروق دوزی به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. چاروق دوزی در ایران در زمان صفویان به اوج رونق خود رسید. چاروق را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلفی نظیر چرم، توری، تمام پوست، پرده بند تقسیم کرد. در سفر به شهر زنجان می‌توانید چاروق های را پیدا کنید که برای پای زنان ساخته می‌شوند و بیشتر جنبه تزیینی دارند و به عنوان سوغاتی، جذاب و زیبا هستند.

 

چاقوی زنجان

یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سوغات شهر زنجان چاقوی زنجان است. این چاقو در زمان‌های دور توسط صنعتگران و هنرمندان زنجانی درست شده‌است و نسل به نسل هنر چاقوسازی به افراد جوان‌تر آموزش داده‌شده است. مهارت چندین ساله چاقوسازی به چاقوسازان امروزی شهر زنجان منتقل شده است. محصولات آن‌ها را می‌توانید در بازارهای این شهر خریداری کنید.
چاقوهای زنجانی معمولاً از فولاد محکم و ضدزنگ درست می‌شود. برای ساخت آن از تکنیک های مختلفی نظیر چکش‌کاری و حرارت دادن به تیغه فولادی چاقو استفاده می شود. ازجمله ویژگی‌هایی که باعث جذابیت چاقوی زنجانی شده‌است، ظرافت، قدرت برش و نحوه آبکاری آن این چاقو ها است.

ملیله‌کاری

هنر ملیله‌کاری در شهر زنجان تاریخ دور و درازی دارد و طبق گفته تاریخ شناسان این هنر به دوران سلجوقی بازمی‌گردد. البته که اوج این هنر مربوط به دوران حکومت صفویان است. در کتب تاریخی فلزکاری را در دسته‌بندی صنایع دستی زنجان به حساب می‌آورند و ملیله‌کاری را زیرشاخه‌ای از فلزکاری می‌دانند. تا قبل‌از دوران پهلوی ملیله‌کاری یکی از هنرهای دستی شهر زنجان بود؛ اما بعد از آن، هنرمندان این شهر به شهرهای دیگری نظیر تهران و اصفهان مهاجرت کرده‌اند و هنر خود را به این شهرها بردند. از جمله طرح‌های مورد استفاده‌شده در ظروف ملیله‌کاری شده‌ زنجانی می‌توان به بوته ترمه، برگ فرنگی، برگ، غنچه، پیچک و چندین طرح دیگر اشاره کرد.

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی زنجان

باران خواهی

مراسم باران خواهی از گذشته‌های دور در شهرهای مختلف ایران وجود داشته‌است. این رسم معمولاً در زمانی‌که باران کمی می‌بارد و باغ‌ها و مراتع نیاز زیادی به آب حاصل از بارندگی دارند، برگزار می‌شود. مراسم باران خواهی با کمک زنان، دختران و کودکان کم‌سن‌وسال انجام می‌شود. در این مراسم مردمان شهر زنجان از خداوند طلب صادقانه و خالصانه‌ای برای نزول باران دارند.

تجارتخانه آراد برندینگ