۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | 19:14
کد خبر : 180610

راهنمای سفر به زنجان از سایت برداشت روز قسمت دهم انگشت پیچ

به گزارش برداشت روز،  انگشت پیچ‌ دسته‌ای ازخوراکی‌ها هستند که به دلیل آن که به‌راحتی دور انگشت پیچیده می‌شوند، به این نام خوانده می‌شوند. برای درست کردن انگشت‌پیچ در شهر زنجان از موادی نظیر شکر، گلاب، سفیده تخم‌مرغ و آب استفاده می‌شود. این مواد را آن‌قدر با یکدیگر ترکیب می‌کنند که تبدیل به ماده ای غلیظ شبیه به عسل شود.

شیرینی شستی

یکی از سوغاتی‌های خوش‌مزه و شیرین زنجان، شیرینی‌ شستی است. این شیرینی توسط زنان خانه‌دار زنجانی درست می‌شود. برای درست کردن آن حفره ای به‌اندازه‌ی انگشت شست، در وسط آن ایجاد می‌کنند و درون آن را از موادی نظیر شیره انگور، شیره خرما، مربا، عسل و مواد دیگر پر می‌کنند. سپس این شیرینی خوشمزه را در مغز پسته یا بادام غلط می‌دهند تا مزه‌ی بهتری پیدا کند. حتما در سفر خود به شهر زنجان، این شیرین را امتحان کنید و برای دوستان و آشنایانتان نیز سوغات ببرید.

پیاز کوهی

یکی از سبزی‌های خوش‌طعم و خوش مزه که می‌توان در سفر به شهر زنجان به‌عنوان سوغاتی از آن یاد کرد، پیاز کوهی نام دارد. این سبزی در روستاها و کوه‌های اطراف شهر زنجان می‌روید. مردم زنجان برای درست کردن سالاد و آش از این سبزی استفاده می‌کنند. در زنجان به این سبزی والک گفته می‌شود. والک خواص گوناگونی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به قدرت ضدعفونی کنندگی و ضد میکروبی آن و همچنین درمان موهای سفید اشاره کرد. آشی که با استفاده از پیاز کوهی درست می‌شود، خواص مختلفی نظیر کمک به درمان سرماخوردگی و عفونت ریه‌ها دارد. اگر اطرافیانی دارید که گیاه‌خوار هستند یا به آشپزی کردن علاقه دارند و دوست دارند برای درست کردن آش از پیاز کوهی استفاده کنند، پیازکوهی را برای آن‌ها سوغات ببرید.

 

سبزی غازیانی

یکی دیگر از سبزی‌های محلی شهر زنجان که می‌توان به‌عنوان سوغاتی به آن نگاه کرد و در سفر به این شهر برای دوستان و نزدیکان هدیه گرفت، سبزی غازیانی نام دارد. این سبزی در کنار رودخانه و دامنه‌های کوه استان زنجان می‌روید. غازیانی به معنای پای غاز است. به‌خاطر شکل ظاهری این سبزی، به آن این اسم داده شده‌است. غازیانی گیاهی خوش‌بو و خوش‌طعم است که برای درست کردن آش، سوپ و برنج استفاده می‌شود. برای خرید این سبزی می‌توانید به بازارهای موجود در شهر زنجان که در آن‌ها میوه یا سبزی فروشی وجود دارد، مراجعه کنید.

نان اردک

یکی از نان‌های سنتی شهر زنجان نان اردک نام دارد. در گذشته این نان فقط توسط خانم‌های خانه‌دار زنجانی پخته می‌شد. اما امروزه آن را می‌توان در کارگاه‌های شیرینی‌پزی و قنادی‌های این شهر نیز پیدا کرد. برای درست کردن آن از شیر، شکر، تخم‌مرغ، آرد نان بربری، روغن و بکینگ‌پودر استفاده می‌شود. برخی از نانواها، برای درست کردن نان اردک، به آن آب پنیر نیز اضافه می‌کنند.
برای درست کردن این نان محلی مواد اولیه آن را با یکدیگر مخلوط می‌کنند تا خمیری به دست بیاید. این خمیر را داخل روغن سرخ می‌کنند تا درنهایت نان اردک درست شود.

صنایع دستی زنجان

قالی های زنجان

صنعت قالی‌بافی در شهر زنجان تاریخ دور و درازی دارد و قدمت این هنر به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. فرش‌های زنجانی طرح‌های مختلفی مثل افشار، بیجار، ریز ماهی، ماهی درهم و نقشه قلتوق دارد. فرش‌های زنجانی که بر روی آن طرح‌های افشار وجود دارد با نام فرش افشار زنجان شناخته می‌شود. این فرش در دسته قالی‌های ریز بافت و پشمی قرار می‌گیرد و یکی از پرطرف‌دارترین فرش‌های ایرانی است و در صادرات فرش ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. ازجمله ویژگی‌هایی که باعث جذابیت این فرش شده‌است، می‌توان به ظرافت بافت، دوام رنگ و زیبایی طرح این فرش اشاره کرد.
اگر به روستاهای استان زنجان بروید، متوجه می‌شوید که در کنار کشاورزی و دام‌پروری قالی‌بافی نیز یکی از مشاغل مردمان این روستا است. در این استان سالانه حدود ۶۰ هزار تخته فرش درست می‌شود. علاوه‌بر فرش، گلیم و جاجیم نیز در این استان درست می‌شود. فرش‌های زنجان یکی از ارزنده‌ترین سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آید. حتما در سفر به شهر زنجان فرش‌ها و گلیم‌های زیبا و نفیس این شهر را برای دوستان و آشنایانتان سوغات ببرید

تجارتخانه آراد برندینگ