به نقل از سایپانیوز، بهروز مشهدی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در هفتمین و آخرین سمینار خودروهای برقی، گفت: خودروهای احتراقی و سوخت های فسیلی معضلات آلایندگی زیادی را برای کشور ایجاد کرده اند که باید به صورت جدی و برای پاسخ به خواست عمومی به این موضوع پرداخته شود.
او افزود: در خودروهای احتراقی ۶۰ درصد انرژی هدر می رود و از ۴۰ درصد باقیمانده نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد اتلاف انرژی داریم و این یعنی حدود ۷۵ درصد سوخت، تبدیل به گرما و آلایندگی می شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برقی سازی در کشورهای مختلف دیدگاه های مختلفی دارد و فشار برای کاهش گازهای گلخانه ای وجود دارد اما منافع کشورها در این خصوص تاثیر گذار است.
او افزود: در کشور آمریکا با توجه به سه عامل کاهش هزینه سوخت، تضمین امنیت انرژی و ایجاد اشتغال، خودروهای برقی مورد اقبال هستند. در اروپا به دلیل وابستگی به نفت و فقدان این منابع و همچنین وجود تکنولوژی پیشرفته، خودروهای برقی دارای اقبال بیشتری است. در کشور چین با توجه به اینکه این کشور واردکننده نفت است و معادن زیادی در تامین لیتیوم دارد و پیشرو در سرمایه گذاری بر روی باتری های برقی است، در این حوزه خودروهای برقی کار بیشتری شده است. ژاپن به دلیل تولید ۱۶ میلیون قطعات خودرو احتراقی و وجود بازار مناسب برای محصولات موجود با شتاب کمتری به سمت خودروهای برقی در حرکت است و بیشتر در تولید خودروهای هیبریدی برنامه ریزی کرده است.
او افزود: در کشور ایران با توجه به وجود منابع زیاد انرژی نباید عجله برای برقی شدن داشت و با شرایط موجود الگو پذیری از کشور ژاپن مناسب تر است.