به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل پژوهشکده بیمه، در این گزارش که ترکیبی از ترجمه سه مقاله جدید در حوزه تکافل خرد میباشد، اهمیت و ضرورت بهکارگیری تکافل خرد، ویژگیها و مزایای آن، تمایز آن با بیمه رایج، جایگاه آن در شمول مالی و توسعه پایدار، تجربه کشورهای مختلف در توسعه محصولات تکافل خرد و چشمانداز و چالشهای توسعه آن تبیین شده است.
توجه به ارزشهای فرهنگی حاکم در بازارهای هدف، به عنوان یکی از عوامل حائز اهمیت در محیط کلان کسبوکار بیمه، نقش بسزایی در انطباقپذیری خدمات بیمهای با سلایق و ترجیحات مذهبی و اعتقادی جامعه خواهد داشت. بیمهگران هوشمند تلاش میکنند در طراحی و ارائه محصولات و خدمات خود، ضمن رعایت عدالت در دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت، انطباق فعالیتها و خدمات قابل ارائه خود با موازین شرعی را به حداکثر میزان ممکن برسانند تا مقبولیت بیشتری به دست آورند. از این رو ارائه تکافل که از حداکثر انطباقپذیری با آموزه های شریعت اسلامی برخوردار است، میتواند به گسترش اقبال عمومی نسبت به بیمه در کشورهای اسلامی کمک کند. تکافل خرد، شکل خاصی از تکافل است که در راستای افزایش شمول مالی در کشورهای مسلمان، ضروری است.
تکافل خرد به عنوان مکمل بیمه خرد مرسوم، ابزاری برای حمایت از اقشار ضعیف و آسیبپذیر در برابر مخاطراتی چون بیماری، مرگ و … میباشد که بر اساس شرع مقدس اسلام طراحی شده است. تکافل خرد در حقیقت یک نوع مشارکت جمعی و کمک متقابل اعضا به یکدیگر است که در قالبهای خانواده و عمومی ارائه میشود. تکافل خرد به عنوان مشوقی مهم برای حمایت و تأمین مالی بنگاههای خرد و نیز خانوادههای کم درآمد محسوب میشود.
با توجه به اهمیت این موضوع، هفتادوششین شماره گزارش موردی به تکافل خرد، به عنوان ابزاری مناسب جهت حمایت از کسب و کارهای خرد با هدف شمول مالی و توسعه پایدار اختصاص یافته است.
در مجموع تکافل خرد ابزاری کلیدی برای توسعه پایدار جهت کاهش عوامل ریسک برای هر واحد خانواده کمدرآمد است. بازارهای نوظهور تکافل خرد، امکان بالقوه رشد بسیار زیادی را نشان میدهند اما با چالشهای متعدد از جمله کمبود منابع مالی، فقدان نیروی انسانی آموزش دیده، سطح پایین آگاهی و سواد بیمهای و فقدان اطلاعات بیمهای جامعه هدف مواجه هستند که لازم است راهکارهایی برای رفع این چالشها اندیشیده شود. برای اینکه تکافل خرد نقش مهمی در کاهش فقر ایفا کند، مداخلات نظارتی که توسعه و توزیع محصول را تسهیل کند مورد نیاز است.