به گزارش برداشت روز، یونس مظلومی، مدیرعامل این شرکت در گفتگو با برنامه «تهران ۲۰» که با محوریت اقدامات بیمه مرکزی در دولت سیزدهم و با حضور مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی از شبکه تهران پخش شد حضور داشت.
یونس مظلومی درباره این سوال که آیا آییننامه های اجرایی بیمه در مردمی شدن صنعت بیمه توانسته شرایط بهتری ایجاد کند، گفت: مکانیزم بیمه بر اساس آییننامههایی است که در شورای بیمه تدوین و ابلاغ میشود. هرآنچه در بیمه میبینید اعم از خدمات و کمک به دولت حاصل این آییننامه است. درواقع تمام این آییننامههایی که در دستور کار شورای بیمه است در راستای تسهیل و بهینهسازی خدمات و حمایت از حقوق بیمه شوندگان و کارگزاران بیمه و واسطههای برخط است.
این عضو شورای عالی بیمه افزود: این آییننامهها را در راستای تحول دیجیتال که در دستور کار صنعت بیمه است تدوین شده و در دست اقدام است. همچنین بازنگری در آییننامه نود که در آن جایگاههای کلیدی کارکنان صنعت بیمه مشخص میشود، اخیرا در دستور کار بوده است.
تحول دیجیتال را تبدیل به یک پروژه مشخص کرده ایم
مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی ایران نیز درباره وضعیت صنعت بیمه در ایران گفت: اعتقاد دارم که از ظرفیت کامل صنعت بیمه هنوز به طور کامل استفاده نشده است، چون یکی از شیوههایی است که به واسطه آن میتوان به اقتصاد کمک کرد.
بهزادپور افزود: بیمه صنعت است، چرا که پیچیدگی و گستردگی دارد. درواقع محصولات متنوعی در این عرصه وجود دارد و هم مجموعهای از بنگاههای اقتصادی در این حوزه فعالیت میکنند. انتظار دارم که با برنامههای پیشبینی شده بتوانیم ظرفیت قابل قبولی را به عرصه ظهور برسانیم.
رییس کل بیمه مرکزی ایران درخصوص برنامههای دولت سیزدهم برای پیشبرد اهداف این حوزه گفت: به نظرم اگر بنا را بر اهداف سند تحول دولت سیزدهم مستقر کنیم، میبینیم که یکی از موضوعات سند تحول، صنعت بیمه است و قانونگذاری برای آن ۲۲ محور را مشخص کرده است. برای اولین بار است که یک سند بالادستی با این جزییات به صنعت بیمه میپردازد. اگر بخواهم به چند سرفصل اصلی این حوزه بپردازم باید توسعه صنعت بیمه، تحول خدمات دیجیتال، مردمی کردن صنعت بیمه برای تسهیل خدمات و حل معضلات عمومی مردم، کاهش تصدی و روانسازی مقررات و توسعه نیروی انسانی اشاره کنم.
وی با اشاره به این نکته که دولت سیزدهم به ارائه خدمات دیجیتال توجه ویژهای دارد، خاطرنشان کرد: خدمات بیمه در بخشهای گوناگون وسیع است؛ بالای ۲۷ میلیون نفر از بیمه شخص ثالث، ۱۷ میلیون نفر از بیمه تکمیلی و ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سایر رشتههای بیمه استفاده میکنند. بیمه صنعتی است که با مردم ارتباط دارد. اگر ارائه خدمات را دیجیتال کنیم روند اقدامات تسهیل میشود.
بهزادپور پیرامون مردمیسازی و خدمات دیجیتال ادامه داد: در ارتباط برای اینکه تحول دیجیتال را به یک تعداد پروژه مشخص تبدیل کنیم آن را در دستههای مختلف تعریف کردیم. یکی از آنها سامانه «کروکی آنلاین» است که کار مشترک بیمه و پلیس است و نهایتا تا اول اسفند رونمایی میشود. بر اساس این سامانه تصادفاتی که احتیاج به کروکی دارد به صورت برخط به مراجع مختلف مانند قوه قضاییه، بیمه و پلیس گزارش میشود. تجهیزات اجرای سامانه خریداری شده و صرفا کارهای انتهایی آن مانده است.
رییس کل بیمه مرکزی ایران ادامه داد: یکی از دیگر پروژههای دیجیتال ما این است که ریسکهای رانندگان را در بیمه شخص ثالث پیشبینی کنیم.
همچنین طراحی سامانه بیمه نامه برای گزارش تصادفات زیر میلیون تومان است. در این سامانه مردم خودشان گزارش تصادف را ثبت میکنند. سوییچ بیمه هم پروژه دیگری است که الان هم در حال استفاده برای بازیگران عرصه بیمه به صورت برخط است.
وی خاطرنشان کرد: در بحث مردمی کردن چند پیشنهاد را مشخص کردیم که در پروژههای دولتی سهیم بشویم. این فرایند دو بعد دارد. یک بعد آن سرمایهگذاری مستقیم و دیگری ارزیابی و مدیریت ریسک است که می تواند با اطمینانی که ایجاد میکند جذب سرمایه را به همراه داشته باشد.
خبرگزاری برنا