۲۹ آذر ۱۴۰۱ | 19:48
کد خبر : 113235

مدیرعامل پترول در پنل تخصصی «استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع پتروشیمی، چالش‌ها و راهکارها» تاکید کرد؛

لزوم ایجاد کنسرسیوم های فناور به جای رقابت های مخرب

پنل تخصصی «استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع پتروشیمی، چالش‌ها و راهکارها» در دومین روز نمایشگاه پتروفن با حضور مسئولان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بیش از ۸۰ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش برداشت روز، دستیار مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در توسعه صنایع دانش بنیان و پایین دستی پتروشیمی و مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) در این پنل تخصصی گفت: هلدینگ خلیج فارس برای شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بازار را دارد و در عین حال با ابزارهایی که در اختیار دارد، می تواند تسهیل گر رشد شرکت های دانش بنیان باشد.

رشید قانعی افزود: یکی از مسائل مهم در رشد شرکت های دانش بنیان و فناور، ایجاد کنسرسیوم (شراکت) میان چند شرکت خرد است. این اقدام به اعتبار شرکت ها در جذب ضمانت نامه ها و حذف نشدن آنها از بازار کمک می کند.

دستیار مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در توسعه صنایع دانش بنیان و پایین دستی پتروشیمی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید با ایجاد کنسرسیوم میان خود، از رقابت های مخرب برای ورود به پروژه های صنعت پتروشیمی، ازجمله پروژه‌های فعال هلدینگ خلیج فارس جلوگیری کنند. متأسفانه برخی از این رقابت های مخرب حتی منجر به حذف دانش بنیان ها و شرکت های فناور ایرانی از پروژه ها و سپردن پروژه به شرکت‌های خارجی می شود.

مدیرعامل پترول در پایان با اشاره به نمایشگاه ساخت داخل در بهمن ماه امسال اظهار کرد: امیدواریم که با شکل گیری همکاری ها میان شرکت‌های دانش بنیان و همینطور اتصال آنها به صنعت پتروشیمی، در نمایشگاه ساخت داخل، سنگ بنای همکاری‌های آتی گذاشته شود.

شرایط حضور دانش بنیان ها در پروژه‌های هلدینگ خلیج فارس تسهیل می شود

مدیر فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این نشست با اشاره به اعلام آمادگی گسترده شرکت های دانش بنیان برای حضور در پروژه‌های هلدینگ خلیج فارس گفت: در ماه های اخیر نیازهای فناورانه هلدینگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شده و بازخورد مثبتی نیز در این زمینه دریافت کرده ایم. اما این مسیر همچنان برای ورود گسترده تر شرکت‌های دانش‌بنیان باز است و با توجه به طرح های توسعه ای، فرصت جذب بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت وجود دارد.

فوریه مروت افزود: امیدواریم که شرکت‌های دانش‌بنیان از فضای فراهم شده در این نمایشگاه استفاده کنند و به صنعت وصل شوند. البته هلدینگ خلیج فارس برای شکل گیری این همکاری ها و مذاکرات بیشتر، حتی پس از این نمایشگاه نیز آمادگی دارد. در دفاتر ما به روی تمام شرکت های فناور باز است.

دبیر همایش و نمایشگاه پتروفن با اشاره به شناسایی برخی نیازهای شرکت های دانش بنیان گفت: برای تسهیل شرایط ورود شرکت های دانش بنیان به پروژه ها و بهبود قوانین و مقررات موجود اقداماتی انجام داده ایم که به زودی برخی از آنها نهایی و امضا می شود. از جمله موافقت نامه ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری قرار است امضا شود‌.

نگاه به صنعت نباید غیرواقعی باشد

همچنین رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری در این پنل بیان کرد: برای توسعه فناورانه صنعت نباید نگاه غیر واقعی به صنعت داشت. اگر می‌خواهیم توسعه دانش در دل محصولات شکل بگیرد، باید هدف‌گذاری کلان، ایجاد شناخت در مراکز توسعه فناوری و اکوسیستم دانشگاهی منطبق با نیازهای واقعی شکل بگیرد.

سعید زکایی تاکید کرد: هدف‌گذاری برای مدل های توسعه و تعالی باید مبتنی بر توسعه بازار باشد تا خروجی داشته باشد. اقدامی که اغلب شرکت ها در کشورهای دیگر از جمله ترکیه انجام می دهند و بازار تعیین کننده هدف‌گذاری هاست.

وی با بیان اینکه شرکت‌های کوچک هم می توانند در لبه فناوری و مطابق با نیاز بازار حرکت کنند، افزود: توجه به این مسأله حتی شرکت های کوچک را نوآور، چابک تر و در توسعه فناوری پویاتر از شرکت های بزرگ می‌کند. موضوعی که تجربه جهانی در کشورهای توسعه یافته از جمله آلمان نیز آن را تأیید می‌کند. البته در شرکت‌های پیش‌رو این تجربه نیز دیده می شود که چندین شرکت بزرگ با یکدیگر به توسعه فناوری می پردازند. لذا کارآیی، پویایی و حرکت در راستای نیاز بازار مهم است؛ نه تعداد شرکت های دانش بنیانی که در یک کشور ایجاد می شوند.

دغدغه ها و چالش های شرکت‌های دانش بنیان

در ادامه این نشست نوبت به نمایندگان شرکت های دانش بنیان و برخی مدیران شرکت های زیر مجموعه رسید تا در خصوص برخی چالش های خود به بحث و گفت و گو بپردازند.

در این خصوص یکی از نمایندگان شرکت های دانش بنیان با بیان این که در گذشته تجربه مناسبی از ادغام شرکت های دانش بنیان با یکدیگر نداشته ایم، گفت: طرح این موضوع که شرکت های دانش بنیان می توانند با یکدیگر کنسرسیوم ایجاد و از این طریق قدرت عملیاتی خود را برای تصاحب پروژه های صنعت بیشتر کنند، امری است که به دلیل مغایرت اهداف شرکت ها و مشکلات تأمین مالی آنها موفق نبوده و شرکت های دانش بنیان ترجیح می دهد به این فرآیند تن ندهند.

وی افزود: به عنوان مثال، شرکت های بزرگ با توجه به آیین نامه ها و مقرراتی که در مورد قراردادها و پروژه ها دارند؛ در قراردادهای کوچک وارد نمی شوند و این موضوع کار را برای دانش بنیان ها سخت می کند.

نماینده یک شرکت دانش بنیان دیگر نیز در نشست گفت: در حال حاضر و در قالب قراردادها موجود، بستری برای کنسرسیوم شرکت های دانش بنیان به منظور پیگیری پروژه ها یا همکاری با پارک های فناوری که قدرت اجرایی پروژه را بالا ببرد و در عین حال چابکی شرکت ها را نیز حفظ کند، وجود ندارد. لازم است تا در این خصوص بازنگری در آیین نامه ها و مقررات شرکت ها و نوآوری در قراردادها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در مورد تامین مالی پروژه ها نیز مقرراتی وجود دارد که ظاهراً برای حمایت از دانش بنیان ها وضع شده، اما در عمل چالش هایی را برای آنها ایجاد کرده است. به عنوان مثال وقتی شرکت ها برای اخذ تسهیلات و تضامین به بانک ها مراجعه می کنند، به دلیل این که طبق قانون بانک ها نمی توانند دارایی ها و اموال شرکت ها را مصادره کنند، برای ارائه تسهیلات، سند ملک و تضامینی می خواهند که چالش های زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

یکی دیگر از مدیران شرکت های دانش بنیان نیز با اشاره به لزوم تغییر دیدگاه مدیران شرکت های بزرگ سرمایه گذاری و پذیرش ریسک بیشتر برای حمایت از طرح ها گفت: متاسفانه طی ادوار گذشته، مدیران شرکت ها در خصوص پیشبُرد پروژه های دانش بنیان و سرمایه گذاری در این طرح ها جسورانه عمل نکردند که این موضوع از توسعه صنایع دانش بنیان و نوآوری در طرح ها جلوگیری کرده است.

این فعال حوزه فناوری و صنعت در پایان افزود: طی ادوار گذشته شاهد بوده ایم که شرکت های بزرگ در مورد شرایط همکاری و پرداخت ها میان شرکت های ایرانی و خارجی تبعیض قائل می شوند. از جمله این که خرید و تسویه حساب با شرکت های خارجی به راحتی و با انعطاف زیاد صورت می گیرد. اما در خصوص شرکت های ایرانی رویکرد مدیران این چنین نبوده و شرایط سختگیرانه ای برای این شرکت ها اعمال می شود. این مسأله نیازمند بازنگری است.

 

روابط عمومی پترول

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی