به گزارش برداشت روز، به نقل از الفباخبر، برای آنکه چالشها و مشکلات را حل کنیم، ابتدا باید شناخت دقیقی از آنها داشته باشیم و سپس در جلسات مستمر و کارشناسی، به نتایج تاثیرگذاری دست یابیم و در نهایت به ارایه راهکار و اجرای دقیق آن بپردازیم. نکته بسیار مهمی که در خصوص مدیریت چالشها و مشکلات مطرح میشود، فرهنگسازی است. اگر امروزه با مسایل بسیاری دست به گریبان هستیم و راهکار درستی برای آن در دست نداریم، بی شک ریشه در ضعف فرهنگی دارد. فرهنگسازی در همه زمینهها لازم است، اما در برخی بخشها با جدیت بیشتری مطرح است.
نیاز جدی به فرهنگسازی در بیمه
جدیترین بخشی که نیاز به فرهنگسازی دارد، صنعت بیمه است. امروزه در حالی که کشور روی گسل زلزله قرار دارد و یکی از بزرگترین کشورهای زلزله خیز هستیم، میزان بیمه برای مقابله با خسارتهای زلزله عدد قابل توجهی را شامل نمیشود. در حالی که کشورمان همه ساله تجربه تلخ سیل را تجربه میکند و حتا بارها شاهد بوده ایم که خودروهای ساکنان شهرها بر امواج سیل به حرکت در میآید و خسارت میبیند، اما میزان بیمه حوادث چنگی بدل نمیزند. در شرایطی که کشورمان در منطقه گرم و خشک قرار دارد و میزان بارشها همه ساله کاهش مییابد، اما کشاورزان رغبتی به بیمه بیمه محصولات کشاورزی ندارند. این موارد و بسیاری موارد دیگر نشان میدهد که درک درستی از بیمه وجود ندارد.
زنگ بیمه در مدارس
اکنون مسوولان صنعت بیمه به این نتیجه رسیده اند که باید فرهنگسازی صورت بگیرد، اما واقعیت این است که گویا فرهنگسازی برای سنین بالا کارساز نیست و باید از سنین پایین صورت پذیرد. به همین دلیل توضیحاتی در کتابهای درسی در خصوص اهمیت بیمه مطرح شده و علاوه بر آن زنگ بیمه نیز همه ساله در ۱۹ آذرماه در مدارس کشور به صدا در میآید. در این رابطه روابط عمومی شرکت بیمه دی اعلام کرد که در سالهای اخیر طرح «زنگ بیمه» با هدف توسعهی فرهنگ بیمه و آموزش مفاهیم بیمهای در سنین پایه از سوی بیمه مرکزی ابلاغ شده و در این راستا شرکت بیمه دی طی استقبال و همراهی با برنامهی فوق، در مدارس استان کرمانشاه به فعالیت پرداخته است. باوندپور مدیر بیمه دی در استان کرمانشاه در این باره گفت: برگزاری چنین مراسمی که با نمایش، مسابقه، اهدای جوایز، کتاب و محصولات فرهنگی همراه است، میتواند ضمن ایجاد شادی و نشاط در میان دانش آموزان، موجب آشنایی ایشان با مفاهیم بیمهای شده و ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور را تقویت کند.
ضرورت گسترش فرهنگسازی
اگرچه زنگ بیمه در یکی از مدارس بسیاری از استانها به صدا در میآید، اما واقعیتهای بیمه و نهادینه نشدن فرهنگ بیمه نشان میدهد که این رویکرد کفایت نمیکند و باید فرهنگسازی با گستردگی بیشتری صورت پذیرد. اینکه فقط در یک مدرسه از استان زنگ بیمه را شاهد باشیم، تاثیرگذاری لازم را ندارد، زیرا جامعه مخاطب محدود است. بنابر این لازم است در قالب برنامه ریزیهای بزرگتر، زنگ بیمه در مدارس بیشتری به صدا در بیاید. فراموش نکنیم که هرچقدر خاطره خوش بیشتری از بیمه در ذهن کودکان شکل بگیرد، ناخودآگاه علاقه و ارادت کودکان به بیمه بیشتر میشود. مهمتر اینکه برای سال آینده لحظه شماری میکنند تا روز زنگ بیمه فرا برسد.
اهمیت تعامل با آموزش و پرورش
اگرچه بیمه برای شرکتهای بیمه گر از اهمیت خاصی برخوردار است، اما باید این حساسیت برای دیگر دستگاهها نیز ایجاد شود و برای ایجاد حساسیت، لازم است جلسات تخصصی برگزار شود. از آنجا که بیمه بدنبال فرهنگسازی از سنین پایه است، مدارس در اولویت قرار دارد که برای این مهم، میبایست مسوولان آموزش و پرورش به حساسیت لازم برسند. بنابر این بیمه دو مسوولیت سنگین بر عهده دارد. اول اینکه مدیران و مسوولان آموزش پرورش را نسبت به اهمیت بیمه حساس کند و پس از آن مسوولان آموزش و پرورش در برنامههای آموزشی به فکر فرهنگسازی صنعت بیمه بیفتند و آن را اجرایی کنند.
ارتباط بیمه با مردم در کتاب درسی
خوشبختانه صنعت بیمه به عنوان یک درس در یکی از کتب درسی گنجانده شد، اما سوال اینجاست که فقط در یک مقطع و یک سال کفایت میکند؟ واقعیت این است که باید صنعت بیمه به بهانههای مختلف در مدارس تبلیغ شود. میتوان بیمه آتش سوزی را در یک مقطع تحصیلی، بیمه کشاورزی را در یک مقطع، بیمه خودرو را در یک مقطع و خلاصه در هر مقطعی یکی از بیمهها را تبلیغ و اهمیت آن را تشریح کرد.
آموزش چهره به چهره
یکی از اتفاقاتی که در مدارس آموزش و پرورش صورت میگیرد، آموزش چهره به چهره یا بازدیدهای میدانی است. بدین معنا که مشاغل مختلف به دعوت مدارس، سرکلاس درس حاضر میشوند و نسبت به مشاغل خود توضیحاتی ارایه میدهند یا دانش آموزان به کارخانهها برای بازدید میروند. در این رابطه مدیران بیمهای نیز میتوانند در بین دانش آموزان حاضر شوند و بیمه را به دانش آموزان توضیح و آموزش دهند یا به مراکز تجمیع خودروهای تصادفی، ساختمانهای فروریخته و دیگر اقشار و بخشهای زیان دیده بروند و از نزدیک در جریان قرار گیرند.
تاخیر جایز نیست
به هر صورت باید مردم را نسبت به بیمه آگاه کرد و برای این مهم از هر راهکاری بهره گرفت. اگر مردم بدانند که تا چه اندازه در آستانه ریسک قرار دارند و تا چه اندازه بکارگیری بیمه میتواند این ریسک را مدیریت کند، بی شک به استقبال بیمه خواهند رفت و یک تعامل دوسویه و منفعتی متقابل بین مردم و بیمه برقرار خواهد شد.