۲۶ آذر ۱۴۰۱ | 12:03
کد خبر : 112708

۵ اصل در طراحی فضای سبز

در این مقاله قصد داریم به بررسی 5 اصل در طراحی فضای سبز و باید ها و نباید های آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی فضای سبز

امروزه یکی از مهم ترین بحران هایی که فضای شهرهای ما را تهدید می کند، گسست تدریجی انسان و طبیعت است . متاسفانه با توجه به رشد روز افزون شهر ها، بحران از بین رفتن فضای سبز طبیعی ( باغ ها و زمین های کشاورزی ) رو به افزایش است . در جوامع مدرن امروزی و زندگی پرمشغله مردم ، طراحی فضا های سبز می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ، کاهش آلودگی صوتی، سلامت جسمی و روانی ،زیبا سازی شهر و … داشته باشد.

فضای سبز در شهرهای مختلف ابعاد و شکل های متفاوتی دارند که از جمله آنها می توان به پارک ها , مجموعه های ورزشی , میدان ها اشاره کرد . قطعا یکی از اولین اولویت هایی که در طراحی فضاهای سبز شهری باید در نظر گرفته شود دسترسی آسان ساکنان هر منطقه به این فضا های سبز زیبا می باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی ۵ اصل در طراحی فضای سبز و باید ها و نباید های آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

نقش فضای سبز در ساختمان ها

میل و علاقه انسان به طبیعت و فضا های سبز به دوران باستان برمی گردد. در گذشته انسان کاملا وابسته به طبیعت بود ، اما در دهه های اخیر با پیشرفت علم و فناوری و گسترش زندگی شهری فعالیت ها از طبیعت دور شده است.

یکی از بهترین راه ها برای بهبود سلامت ، افزایش کیفیت زندگی و ارتباط مجدد انسان با طبیعت استفاده از فضا های سبز در ساختمان ها و محیط های اطراف  و یا طراحی دیوار سبز است. استفاده از فضا های سبز در ساختمان ها ممکن است مشکل آلودگی هوای شهر ها را حل نکند، اما می تواند فواید روانی و زیست محیطی زیادی برای ساکنان آن به همراه داشته باشد.

باغ گل رضوان

فضای سبز در منطقه مسکونی

طور کلی واژه فضای سبز شامل مفاهیم و معانی بسیاری است که در یک تعریف کلی می توان آن را فضای نسبتاً وسیعی با درختان، درختچه ها، گل ها ، چمن ها و گونه های دیگر دانست. وقتی کلمه فضای سبز در کنار شهر قرار می گیرد، می توان آن را  این گونه معنی کرد که فضای سبز شهری به بخشی از فضای سبز اطلاق می شود که در مناطق شهری و مسکونی ساخته می شود. اجرای فضای سبز را باید به مجموعه های مطمئن و معتبر مانند باغ گل رضوان داد. زیرا اینگونه مجموعه های با تجربه خود می توانند بهترین طراحی را برای ما انجام دهند.

استفاده از فضا های سبز علاوه بر کاهش آلودگی هوا و تولید اکسیژن، اثرات مثبت زیادی بر محیط شهری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

*کنترل تابش نور

*کنترل باد و ذخیره انرژی

*کاهش دما و افزایش رطوبت نسبی

*زیبا سازی فضای شهر

*افزایش احساس آرامش

*کاهش آلودگی صوتی

گیاهانی مانند آزالیا ، آبلیا ، نراد، افرا بیشترین عمل فتوسنتز را انجام می دهند و گیاهانی مانند افرا , اقاقیا , چنار و چنار بهترین و ارزانترین مانع برای جلوگیری از ناهنجاری های صوتی هستند.

اصول طراحی فضای سبز

با توجه به اهمیت فراوان فضاهای سبز در سلامت جسمی و روانی یک جامعه، نوع طراحی و اجرای فضا در سطح شهر اهمیت زیادی پیدا کرده است . مهمترین نقش طراح فضای سبز ، هماهنگی علم و هنر است که با هدف ساماندهی و طراحی کل محیط انجام می شود.

در طراحی فضای سبز، طراح باید با آگاهی کامل از نوع، رنگ و ویژگی های گیاهان ، از آنها به عنوان مصالح معماری استفاده کند و با کنار هم قرار دادن این اجزا، منظره ای زیبا را ایجاد کند.

در ادامه به ۵ اصل در طراحی فضای سبز می پردازیم. توجه به این اصول می تواند کمک زیادی به طراحی زیبا تر محیط شما کند.

۱.مبلمان و فضای نشستن

فضای نشتن را فراموش نکنید، مبلمان مورد استفاده در طراحی محوله می تواند از چوب، آلومینیوم، پلاستیک باشد. انتخاب مبلمان در طراحی محوطه به عوامل مختلفی از جمله آب و هوای محل زندگی شما ، تعداد افرادی که قرار است از مبلمان استفاده کنند، متراژ محوطه، قابلیت حمل و نقل و … بستگی دارد.

۲.سایه بان در طراحی فضای سبز

یکی از مواردی که در طراحی فضای سبز باید به آن توجه کرد، طراحی سایه بان و آفتاب گیر است. آلاچیق می توانند این نقش را ایفا کنند. استفاده از سایبان ها و آلاچیق ها در روزهای بارانی آسان است و می توند  فضایی راحت و محافظت شده در برابر آفتاب و باران ایجاد می کند.

۳.شومینه یا آتشدان

یکی از مواردی که امروزه در طراحی فضای سبز مورد توجه طراحان و کارفرمایان قرار گرفته استفاده از شومینه یا آتشدان است. آتشدان ها و شومینه ها می توانند عنصر آتش را به فضای شما بیاورند. وجود آتش در محوطه احساس گرما و انرژی را برای شما به ارمغان می آورد.

۴.نورپردازی محیط

برای اینکه بتوانید در شب از محوطه استفاده کنید باید به روشنایی محوطه توجه کنید. نورپردازی در طراحی فضای سبز یکی از موارد مهمی است که به شما امکان ایمنی، زیبایی و مفید بودن فضای بیرون را می دهد.

۵.طراحی آبنما

همه ما با صدای آب در محوطه احساس آرامش می کنیم و این عنصر نقش مهمی در معماری سنتی ایران دارد. یکی از مواردی که بیشتر افراد در طراحی فضای سبز به آن توجه می کنند، طراحی آبنما است. مهمترین مسئله در استفاده از آبنما داشتن فضای کافی و مناسب برای نصب یا ساخت آبنما در فضای باز است.

طراحی دیوار سبز

به طور کلی طراحی محیط (فضای سبز) به دو دسته خطی و پهنه ای تقسیم می شوند:

*فضا های سبز خطی به معابر و خطوط سبزی اطلاق می شود که در اطراف شهر ها برای تعیین محدوده شهر ها و عاملی برای کاهش آلودگی صوتی و محیطی استفاده می شود.

*فضا های سبز پهنه ای مکان هایی مانند باغ ها و پارک ها هستند که در عکس های هوایی به وضوح قابل مشاهده هستند و همچنین به صورت نقاط سبز در نقشه های شهر نشان داده شده اند. این نوع فضا ها به دلیل وسعتشان نقش مهمی در کاهش میزان آلودگی شهرها دارند .

در این مقاله اهمیت و فواید ایجاد فضای سبز و بررسی اصول طراحی آن را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. امیداریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

رپورتاژ آگهی/

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌