۱۷ آبان ۱۴۰۱ | 18:42
کد خبر : 108956

وبینار تخصصی بررسی نحوه ثبت معاملات سکه‌فروشان در سامانه جامع تجارت برگزار شد

با حضور رئیس اتاق اصناف ایران، روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان و روسای اتحادیه‌های سکه فروشان؛ وبینار تخصصی بررسی نحوه ثبت معاملات سکه‌فروشان در سامانه جامع تجارت برگزار شد

به گزارش برداشت روز، وبینار تخصصی ضوابط اختصاصی موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ گروه کالایی فلزات گرانبها در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است، امروز در اتاق اصناف ایران و با حضور قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، محمدرضا زارع مدیر کل اداره صنایع خلاق و ورزش وزارت صمت، هوشیار فقیهی دبیرکل، احسان سقایی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی و بهنام نیک منش معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران برگزار شد. در این نشست همچنین روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان و روسای اتحادیه‌های صنفی سکه‌فروشان به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافتند.

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص این نشست به پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور، مقرر است معاملات خرید و فروش سکه در سامانه جامع تجارت ثبت شود. تاریخ اجرای این قانون به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، آموزش و عدم آمادگی در اجرا از سوی اصناف تمدید شد اما آنچه مسلم است این که، قانون لازم‌الاجرا است.

قاسم نوده‌فراهانی بیان کرد: در نشست امروز کارشناسان سامانه جامع تجارت به سوالات و ابهامات اتاق‌ها و اتحادیه‌های مراکز استان پاسخ گفتند و مقرر شد چنانچه مواردی از اصول معاملات سکه در این سامانه دیده نشده است، مورد بازنگری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی برای اجرای این قانون نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و آموزش دارند. در این راستا اتاق‌ها و اتحادیه‌های شهرستان‌ها می‌توانند آموزش‌های لازم را به واحدهای صنفی داشته باشند. همچنین اتاق اصناف ایران نیز آمادگی و ظرفیت لازم برای آموزش استفاده از این سامانه به سکه فروشان را دارد. در این زمینه کارشناسان سامانه جامع تجارت نیز همکاری لازم را خواهند داشت.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: هر قانونی که به اجرا گذاشته می‌شود لازم است زیرساخت‌های آن فراهم شده و اطلاع‌رسانی و آموزش‎‌های کافی نسبت به آن انجام شده باشد. هدف از این نشست‌ها نیز، اجرایی شدن قانون به نحوی است که واحدهای صنفی قانونمند آسیبی نبینند.

نوده فراهانی به پرسشی مبنی بر تجربه سایر صنوف در ثبت اطلاعات و تعاملات در سامانه جامع تجارت این چنین پاسخ داد: امروز بسیاری از واحدهای صنفی نحوه ثبت اطلاعات و تعاملات در سامانه جامع تجارت را می‌دانند و با آن آشنایی کافی دارند. البته برخی نیز تا به امروز قانون را اجرا نکرده‌اند که باید با اطلاع‌رسانی، آموزش و تذکرات به این فرایند سرعت ببخشیم. البته اصناف نیز مشکلات زیادی دارند. از جمله آن که در سال‌های اخیر مجبور به استفاده از سامانه‌های متعددی شده‌اند که موجب سردرگمی آن‌ها شده است. بنابراین از وزارت صمت نیز خواسته‌ایم سامانه‌های متعدد را تجمیع کنند تا واحدهای صنفی تنها با یک سامانه کار کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران در این نشست مطرح شد: در صورت عدم امکان سکه‌فروشان در استفاده از سیستم رایانه، امکان استفاده از گوشی تلفن همراه هوشمند نیز فراهم شده است. امکان معاملات امانی نیز در سامانه جامع تجارت دیده شده است. تلفن ۱۲۴ داخلی شماره ۲ برای پاسخگویی به مشکلات سامانه جامع تجارت فعال است.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌