مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه مشخص شد. فروش خودرو از کی آغار می شود؟ مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارجه تخصیص خودرو چه زمانی شروع می شود؟ چه خودروهایی در طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه به فروش می رسند؟
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی گفت: با توجه به روند تولید، عرضه خودرو در نیمه دوم سال افزایش می یابد.
زمان مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه مشخص شد
عبدالله توکلی لاهیجانی، درباره زمان سومین مرحله ثبتنام و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اظهار داشت: قرار بود دوره سوم ثبتنام تخصیص خودرو در نیمه اول شهریور باشد، اما زمان دقیق آن در هفته آینده اعلام میشود.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: مجوزها داده شده و ساز و کارها برای برگزاری دوره سوم ثبت نام خودرو از طریق سامانه در حال انجام است.
وی درباره تعداد عرضه خودرو در دوره سوم تخصیص خودرو بیان داشت: مانند دو دوره قبل، تعداد عرضه خودروها قابل توجه خواهد بود، البته تعداد عرضه خودروها در مرحله سوم بستگی به عرضه شرکتها دارد. بنابراین الان نمیتوان تعداد عرضه را به طور دقیق اعلام کرد.
وی بیان داشت: تولید خودرو در ماههای اخیر افزایش زیادی داشته است و یکی از خودروسازیهای بزرگ کشور نه تنها در سال جاری خودروی کامل بیشتری تولید کرده است، بلکه از تولید سال گذشته پیشی گرفته است.
توکلی لاهیجانی بیان داشت: طبیعتاً با این روند افزایش تولید، در ۶ ماهه دوم سال شاهد افزایش عرضه به بازار خواهیم بود.
وی بیان داشت: همه تلاش خود را انجام میدهیم تا به هدفگذاری تولید یک میلیون و ششصد هزار خودرو در سال جاری دست یابیم.
حضور خودروسازان ایرانی در بازار روسیه | همکاری خودرویی به نفع روسیه است
ماهها است که اخباری مبنی بر تولید مشترک خودرو بین ایران و روسیه منتشر میشود. اما همچنان این دو کشور خبری از چگونگی این همکاری منتشر نکرده اند. برخی میگفتند که احتمال ساخت یک پلتفرم اشتراکی وجود دارد.
حضور خودروسازان در نمایشگاه خودرو روسیه
اما حالا یک خودروی ایرانی در نمایشگاه روسیه با نام لادا گرانتا معرفی شد. به نظر میرسد لادا گرانتا ۲۰۲۳، که در واقع سدان دنا است، قرار است به زودی در بازار روسیه حاضر شود.(نیوزین)
البته حضور خودروسازان در بازار روسیه تنها به این شرکت محدود نمیشود و سایپا نیز قرار است همکاریهایی با این کشور داشته باشد. سایپا اعلام کرد که بازار خودروی روسیه، یک بازار جذاب برای خودروسازان ایرانی است. به همین دلیل محصولات شاهین و کوییک در این بازار مورد مطالعه جایگاهیابی قیمتی در مقایسه با رقبا قرار گرفت. در نتیجه، به منظور دستیابی به توافقات در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو که از سی و یکم مردادماه تا سوم شهریورماه در کشور روسیه برگزار می شود، حاضر میشود.
همچنین سایپا اعلام کرد که مذاکرات خود را جهت همکاری مشترک با قطعه سازهای اصلی و تامینکنندگان OE برای تامین قطعات تولیدی خودروهای رنو و لادا در سایت های تولیدی روسیه آغاز کرده است.(سایپانیوز)
خودروهای ایرانی توان رقابت دارند؟
آیا محصولات خودروسازان ایرانی میتوانند در بازار روسیه، با سایر برندها رقابت کنند؟ همکاری ایران و روسیه موفقآمیز خواهد بود؟
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با تجارتنیوز گفت: ایران و روسیه در گذشته نیز با یکدیگر همکاری کرده بودند و این دو کشور صادراتی به یکدیگر داشتند. اما این همکاری برای زمانی بود که خودروسازان اروپایی در روسیه سرمایهگذاری نکرده بود. هنگامی که خودروهای اروپایی، مانند رنو در روسیه تولید میشد، این کشور از محصولات ایرانی کمتر استقبال کرد.
او افزود: اما در شرایط تحریمی روسیه، به احتمال زیاد برخی خودروهای ایرانی مورد استقبال بازار این کشور قرار میگیرد.
مدیرعامل اسبق سایپا در ادامه توضیح داد: به نظر میرسد این همکاری ادامه داشته باشد. البته ایران باید ملاحظات جانبی در همکاری با روسیه را در نظر بگیرد.
همکاری به نفع روسیه است
مدنی ادامه داد: خودروهای روسی در سطح کیفی مناسبی نیستند که وارد بازار کشور شود و آن را اقناع کند. در نتیجه این همکاری تاثیری در قیمتها در بازار کشور ندارد.
او توضیح داد: شاید این ارتباط بیشتر به نفع روسیه باشد. به نظر نمیرسد که از صنعت خودروسازی این کشور، چه از نظر تکنولوژی و چه از نظر مدلهای جدید خودرو، به ایران اضافه کند. البته این ارتباط برای ایران منفعت تجاری و کسب درآمد خواهد داشت.
رئیس اسبق سایپا گفت: این کسب درآمد میتواند در آخر موجب کاهش زیاندهی خودروسازان داخلی و افزایش کیفیت محصولات آنها شود. فعالیتهای صادراتی، ایران را وارد فضای رقابتی، نه تنها با روسیه، بلکه با سایر خودروسازان کشورهای مختلف میکند.
منبع: فارس/تجارت نیوز