۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | 23:02
کد خبر : 99729

گزارش پاون از نحوه مدیریت برق صنایع در تابستان امسال؛

مصرف برق صنایع در تابستان امسال چگونه مدیریت شد؟/ از استمرار تولید تا افزایش ۱۱ درصدی مصرف برق صنایع

تابستان سال جاری در حالی به نیمه رسید که به واسطه مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف و بر خلاف سال گذشته دیگر خبری از خاموشی‌های گسترده و ناگهانی به‌ویژه در بخش خانگی نبود و پایداری شبکه برق نیز به‌رغم همه محدودیت‌ها به صورت کامل تأمین شد.

به گزارش برداشت روز، از جمله بخش‌های مهمی که در مدیریت بار مصرف برق در تابستان سال جاری تعامل بسیار خوبی با وزارت نیرو داشت و در سایه این تعامل فرایند تأمین پایداری شبکه برق تسهیل شد، باید به بخش صنایع به ویژه صنایع بزرگ اشاره کرد.

مجموعه‌های اقتصادی بزرگی که نبض تولید و اشتغال کشور را در اختیار دارند و در سال گذشته به واسطه اعمال خاموشی‌های گسترده و ناگهانی با خسارت‌های بسیار زیادی رو به رو شده بودند، اما امسال و با مشارکت در طرح‌های مدیریت بار مصرف نه تنها چرخ تولیدشان متوقف نشد، بلکه مصرف برقشان افزایش نیز داشته است.

چند روز پیش و در همین باره «آرش کردی» مدیرعامل شرکت توانیر در برنامه زنده تلویزیونی “صف اول” گفت: امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای مدیریت بار بخش صنعت اجرا و باعث شد که نه تنها تولید متوقف نشود، بلکه با رونق تولید، شاهد افزایش ۱۱ درصدی مصرف برق در بخش صنعت هستیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال جاری وزارت نیرو و شرکت توانیر برای جلوگیری از تکرار تجربه‌های تلخ سال گذشته و نیز جذب حداکثری مشارکت صنایع مجموعه برنامه‌های متنوع و منعطفی را به مرحله اجرا درآوردند که نتیجه آن نه تنها به پایداری شبکه برق سراسری کمک کرد، بلکه علاوه بر حفظ روند تولید صنایع همچنین میزان مصرف برق آنها را تا ۱۱ درصد افزایش داد.

این برنامه‌ها که به صورت کلی در ۴ محور طراحی شد به گونه‌ای به مرحله اجرا در آمد که از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار مشترک بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرف، از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده کردند و برق ۴۹ هزار و ۵۵۸ مشترک صنعتی دیگر نیز که در سال گذشته به صورت روزانه و از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۲۰ قطع می‌شد، امسال تنها به مدت ۱۲ ساعت در هفته طی یک روز آن هم تنها از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع شد.

همچنین برای ۴۴۲ مشترک بزرگ صنعتی کشور نیز با توجه به مدیریت بازار و آستانه تولید، به گونه‌ای برنامه ریزی‌ها انجام شد که هر کدام از این صنایع بزرگ در سه ماه محدودیت برقی تنها یک ماه با مدیریت مصرف درگیر شدند و نه تنها انرژی برقشان در دیگر ایام اوج بار به طور کامل تأمین شد، بلکه در همان یک ماه نیز امکان استفاده نامحدود از برق شبانه برایشان فراهم شد تا با کمترین آسیب از دوران اوج مصرف برق امسال عبور کنند.

همانطور که اشاره شد نتیجه مجموع این اقدامات سبب شد تا صنایع مختلف کشور در تابستان سال جاری یا اساساً وارد برنامه‌های مدیریت بار مصرف برق نشوند و یا اگر هم وارد این برنامه‌ها شدند، با اطلاع رسانی قبلی و اعمال محدودیت حداقلی به گونه ای در این طرح مشارکت داده شدند که با کمترین خسارت روزهای گرم سال جاری را سپری کنند.

مجموعه اقداماتی که البته با استقبال و رضایت نسبی مدیران ارشد صنایع بزرگ نیز همراه شد و به طور مثال در همین باره «عباس اکبری» معاون بهره‌بردای شرکت فولاد مبارکه اصفهان ضمن اینکه برنامه‌های مدیریت بار مصرف برق را در سال جاری منسجم و مثبت توصیف کرد و گفت: در روزهای اعمال محدودیت روزانه برق، تلاش کردیم تا از برق نامحدود شبانه استفاده کرده و بخشی از تولید از دست رفته روزانه خود را جبران کنیم.

همچنین چندی پیش «ناصر تقی زاده» مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در گفت و گو با «پاون» ضمن ابراز رضایت از نحوه مدیریت بار مصرف برق در تابستان سال جاری گفت: در کل امسال همکاری‌های دو جانبه و تعامل بین صنایع زیرمجموعه شرکت چادرملو و وزارت نیرو (شرکت برق منطقه‌ای یزد و دیسپاچینگ ملی) به مراتب بهتر بود و میزان محدودیت برقی امسال نسبت به سال گذشته به مراتب کمتر شد.

توضیح بیشتر اینکه این وضعیت در مورد دیگر صنایع بزرگ کشور نیز وجود داشت و سبب شد تا امسال نه تنها این صنایع نسبت به سال گذشته با محدودیت به مراتب کمتری در حوزه مصرف برق رو به رو شوند، بلکه به واسطه اعلام و هماهنگی قبلی این برنامه‌ها و عدم اعمال خاموشی‌های ناگهانی، خسارت‌های بخش صنعت به حداقل ممکن برسد.

مجموعه تحولات و اقداماتی که حاصل جمع آن از یک سو شرایط به مراتب بهتری را برای صنایع نسبت به سال گذشته فراهم کرد و گواه آن عدم خاموشی‌های ناگهانی و افزایش ۱۱ درصدی مصرف برق در این بخش است و از سوی دیگر به وزارت نیرو کمک کرد تا از محل صرفه‌جویی حدوداً ۵ هزار مگاواتی صنایع در ساعات اوج بار مصرف نسبت به تأمین حداکثری برق در بخش خانگی اقدام کرده و از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته به‌ویژه در رابطه با قطع مکرر برق بخش خانگی جلوگیری کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

لباسکار صنعتی کسا