۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | 20:01
کد خبر : 98415

با بررسی عملکرد مدیریت جدید شرکت سنگ آهن مرکزی مشخص شد

گام بزرگ «سنگ آهن» در طرح های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری

دوره مدیریت جدید شرکت سنگ آهن مرکزی و در 100 روزه نخست، اتفاقات خوبی افتاده که از رشد منفی سه دهم به رشد مثبت رسیده و رکورد تولید سنگ آهن و گندله شکسته شد که بی سابقه است.

به گزارش برداشت روز، توجه به منویات مقام معظم رهبری در اجرای طرح های جدید خط مشی و افق روشنی پیش‌روی کار شرکت سنگ آهن مرکزی قرار داده است. طرح‌هایی که افق روشنی پیش روی این شرکت و گام بزرگی در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال در منطقه محسوب می شود.

به‌منظور ارزیابی سودآوری شرکت‌های سنگ‌آهنی در سال ۱۴۰۱ با مفروضات شمش بیلت ۵۸۰دلار و شمش اسلب ۶۳۸دلار و میلگرد ۶۵۰دلار و نرخ دلار ۲۶۰هزار ریال در نظر گرفته شده است.

با بررسی عملکرد شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در سال ۱۴۰۰ می‌توان فهمید که در سال گذشته توانسته نقش خود را در صنعت معدن و فولاد کشور به خوبی ایفا کند و قدم های خوبی هم در این رابطه برداشته است. توفیقاتی که آثار آن در صورتهای مالی منتهی به اسفندماه سال گذشته هم قابل مشاهده است و از حمایت سهامداران را از اجرای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری «سنگ آهن» برخوردار است.

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی زنجیره فولاد کشور ، توانسته است با وجود برخی موانع در تولید، حاشیه سود ناخالص ۵۸ درصدی را رقم بزند و درآمد این شرکت نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد قابل توجه‌ای داشته است. سود خالص هم عدد ۴ هزار و ۹۲۲میلیارد تومان اعلام شد.

۶۳درصد استخراج این شرکت از معدن چغارت و ۳۷درصد مربوط به معدن سه چاهون است و میزان تولید این شرکت حدود ۳میلیون و ۸۰۰هزار تن گندله و ۳میلیون و ۸۰۰هزار تن کنسانتره است.

بخشی از طرح‌های توسعه ای این شرکت نیز احداث، توسعه و انتقال پست برق اختصاصی، شبکه انتقال فاضلاب شهری بافق، احداث کارخانه ۲ میلیون تنی کنسانتره، سرمایه‌گذاری در شرکت دشت یوز دره انجیر (معدن آریز)، احداث کارخانه آهن اسفنجی و جمع‌آوری و انتقال فاضلاب یزد است.

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در این باره، می‌گوید: «اتفاقات روشنی درحال روی دادن است که آینده کشور را در حوزه فولاد به پیشرفت و توسعه می رساند. با راه اندازی پروژه های جدید به ذخایر بیشتر سنگ آهن می رسیم. ۵۰ سال از معدن چغارت بهره برداری شده و امیدواریم در دولت مردمی توجه بیشتری به این منطقه شود تا معادن کوچک و بزرگ اطراف شهرستان با توسعه بیشتری انجام شود.»

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران _ بافق، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره فولاد و رسیدن به اهداف برنامه ۵ ساله شرکت سنگ آهن نیاز است.

بر اساس این گزارش شرکت سنگ آهن مرکزی با تغییر ریل گذاری و حرکت به سمت سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساخت، تامین خوراک و توسعه نیز برنامه‌هایی در جهت افزایش طرح‌های توسعه‌ای و بهینه‌سازی خدمات مربوطه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

میزان دارایی شرکت در سال ۱۴۰۰هم افزایش داشته و کارخانه گندله‌سازی در آن به بهره‌برداری رسیده است. فروش شرکت در سال ۱۴۰۰ از نظر ریالی حدود ۱۱هزار و ۵۱۲میلیارد تومان بوده و نسبت سود به میزان فروش، عملکرد قابل قبولی دارد تا شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در میان ۱۰۰شرکت برتر کشور به لحاظ مالی وسرمایه‌گذاری باشد.

اقدامات و اطمینانی که نسبت به اجرای طرح‌ها از طرف این شرکت در سهامداران به وجود آمده سبب شده تا سهامداران از اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به صورت قاطع حمایت کنند.

گفتنی است؛ سنگ‌‌‌آهن دومین کالای مهم پس از نفت در نظر گرفته می‌شود. این محصول به‌عنوان نهاده اساسی برای تولید فولاد خام، بزرگ‌ترین بازار فلزی جهان با تجارت تریلیون دلاری در سال را تغذیه می‌کند و پایه و اساس زیرساخت‌‌‌های جهانی است.

لباسکار صنعتی کسا