۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | 20:44
کد خبر : 98342

پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت تهران

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران از پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی واحدهای این شرکت خبر داد.

به گزارش برداشت روز، سید مصطفی سید رضا تهرانی با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه زمان‌بندی و با تلاش شبانه روزی کلیه کارکنان شریف شرکت پالایش نفت تهران، تعمیرات اساسی واحدهای سولفور زدایی از نفت سفید، سولفور زدایی از نفت گاز، هیدروژن شماره ۳، گوگرد سازی شماره ۳، واحدهای آمین ۲ شمالی و جنوبی و واحد آب ترش پالایشگاه با موفقیت خاتمه یافته و واحدهای مذکور به مدار تولید بازگشتند.

تهرانی ایمنی، کیفیت، سرعت و بهبود را از مهم ترین مؤلفه های این تعمیرات اساسی برشمرد و افزود: تعمیرات اساسی یک فرایند تعمیرات پیشگیرانه است که به بیان دقیق تر می توان آن را بازگردانی واحد به شرایط قابل‌اطمینان برای یک دوره عملکرد طولانی مدت در نظر گرفت. در تعمیرات اساسی، کلیه تجهیزات موجود در واحد باز شده و از تمام قسمت های تجهیزات بازرسی به عمل می آید و پس از آن تعمیر یا تعویض قطعات و خطوط انتقال طبق درخواست ادارات بهره برداری و بازرسی فنی مبتنی بر دستور کارهای صادر شده انجام می گیرند. همچنین در هر دوره از تعمیرات اساسی اقدامات بهبودی که در شرایط عملیات واحد قابل انجام نمی باشند نیز نصب و راه اندازی می شوند. در واقع در پایان هر دوره تعمیرات اساسی، واحد برای یک دوره عملکرد با کیفیت مطلوب تضمین می‌شود.

وی پیرامون مهم ترین اقدامات صورت گرفته در این تعمیرات اساسی اظهار داشت: مطابق برنامه ریزی های انجام‌شده، تخلیه و تعویض کاتالیست کوره ۳H-801، تعمیرات اساسی کوره های H-41701 H-41702 H-41802 H-41801 3H-801، تعویض بخشی از کاتالیست در بالای راکتورهای واحد KHDS، تعویض تیوب کامل مبدل E-41806 و همچنین تعویض کامل کاتالیست راکتورهای ۳R-901 و ۳R-902 را می توان از مهم ترین اقدامات در این دوره از تعمیرات اساسی برشمرد.

شایان ذکر است واحد تصفیه هیدروژنی نفت سفید KHDS با ظرفیت اسمی ۳۱هزار و ۵۰۰ بشکه در روز جهت تولید نفت سفید کم سولفور و سوخت جت بکار گرفته می شود.
بدین ترتیب که نفت سفید و نفتای امتزاج حاصل از واحدهای تقطیر از این واحد عبور نموده، مشتقات گوگردی و ازت دار آن تحت فشار و دمای بالا در مجاورت کاتالیست جدا و نفت سفید با میزان گوگرد کمتر از ppm 40 تولید می گردد.
همچنین واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز GHDS با ظرفیت اسمی ۵۳هزار و ۳۰۰ بشکه در روز جهت تولید نفت گاز با استاندارد Euro V بکار گرفته می شود. بدین ترتیب که نفت گاز سبک، نفت گاز سنگین و نفتای امتزاج حاصل از واحدهای تقطیر از این واحد عبور و مشتقات گوگردی و ازت دار آن تحت فشار و دمای بالا و در مجاورت کاتالیست تصفیه و تا کمتر از ppm10 کاهش می یابد.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران در خاتمه سخنان خود از آغاز تعمیرات اساسی واحد تبدیل کاتالیستی (CRU) از روز دوشنبه ۳مرداد ماه به مدت۲۴ روز کاری خبر داد.

لباسکار صنعتی کسا